کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جولان کرونا و اعدادی که رنگ باخته اند؛

خط و نشان کووید19 در سایه سهل انگاری شهروندان/ ایرانشهر میدان دار موج جدید کرونا در سیستان وبلوچستان

23 مرداد 1400 ساعت 20:04

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه موج بعدی کرونا در استان از حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در حال آغاز است، گفت: این موج مربوط به عید قربان است.


به گزارش عصرهامون؛ در حالی بیش از هجده ماه از شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور زمان می گذرد که همچنان سایه سیاه آن در پی سهل انگاری برخی از مردم بر پیکره شهرها سنگینی می کند و گونه های جدیدی که به سرعت در حال شیوع است ارقام آمار مبتلایان به این بیماری را بیشتر از قبل کرده است.

در این میان تعداد زیادی جان باختند و افرادی نیز همچنان میهمان تخت های بیمارستانی هستند با این وجود باز هم شرایط برای برخی عادی است و سهل انگاری در سطح جامعه بیداد می کند، سرخی کرونا دیگر بی رنگ شده و برخی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی یا استفاده از ماسک به زندگی خود ادامه می دهند.

این در حالیست که ایران تاکنون داغدار بیش از 97 هزار هموطن شده و شمار قربانیان کرونا در سیستان و بلوچستان نیز به 2 هزار و 338 مورد رسیده است.

بعضی بیمارستان ها در استان فاقد دستگاه اکسیژن‌ساز هستند

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه موج بعدی کرونا در استان از حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در حال آغاز بوده، گفت: این موج مربوط به عید قربان است و نگرانی جدی وجود دارد که این مهم با موج محرم همراه و شدت گیرد.

وی اظهار کرد: در پیک ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان در حوزه کل مبتلایان به این ویروس نسبت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان در کل ۵۹ درصد زاهدان، ۳۰ درصد ایرانشهر و ۱۱ درصد زابل بوده که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹ درصد دانشگاه زاهدان به ۳۰ درصد، ایرانشهر از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد و زابل از ۱۱ به ۱۰ درصد میزان مبتلایان رسیده و این موضوع نشان می‌دهد که موج جدید در حال شکل‌گیری است و باید امکانات لازم  برای منطقه  هماهنگ شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر دانشگاه نوپایی است، افزود: بعضی شهرستان‌های ایجاد شده در جنوب سیستان و بلوچستان هنوز بیمارستان ندارند و بعضی شهرستان‌ها که بیمارستان دارد مثل دلگان، مهرستان، کنارک و هیرمند فاقد دستگاه اکسیژن‌ساز هستند و زیرساخت‌های لازم از نظر پزشک متخصص و نیروی انسانی در آنها فراهم نیست.

به گفته وی، فعال‌تر کردن طرح شهید سلیمانی، کنترل ترددها، رعایت پروتکل‌ها و درگیر شدن همه سطوح دستگاه‌های اجرایی و انتظامی استان برای هر چه بهتر برگزار شدن این طرح مد نظر است؛ البته به جهت شرایط اقتصادی در روستاها و حاشیه شهرها نیازمند فعالیت خیران هستیم که این افراد خیر فعال هستند ولی بخشی از منابع مورد نیاز برای تامین اقلام کمک‌های مومنانه، ماسک و ملزومات بهداشتی مورد نیاز است.

در حوزه دارویی فعلا مشکلی نداریم

موهبتی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حوزه دارویی هم فعلا مشکلی نداریم، تصریح کرد: با توجه به روندی که از جهت ویروس کرونا در کشور و سیستان و بلوچستان وجود دارد نگران آن هستیم که در این حوزه چون منتهی الیه استان‌های کشور هستیم دچار مشکلاتی شویم.

وی با بیان اینکه موج ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان با نوع دلتا آغاز و به لطف خدا با توجهی که شد کنترل لازم در حوزه این بیماری شکل گرفت، تصریح کرد: در این راستا مجموع کمک‌هایی در راستای زیرساخت‌های بیمارستانی و مجموعه‌ای از نیازمندی‌های بهداشت و درمان در شرایطی که کشور خیلی درگیر ویروس کرونا نشده بود به این استان انجام شد که جای تقدیر دارد.

استاندار استان با بیان اینکه معضل جدی کمبود نیرو در حوزه بهداشت و درمان در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: ۲ بیمارستان برای مقابله با ویروس کرونا در استان در ۲ ماه اخیر شامل بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی سراوان و ۳۲۰ تختخوابی زاهدان و سه بیمارستان ۶۰ تختخوابی توسط ارتش در زاهدان، خاش و منطقه سیستان راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 140707

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/140707/خط-نشان-کووید19-سایه-سهل-انگاری-شهروندان-ایرانشهر-میدان-دار-موج-جدید-کرونا-سیستان-وبلوچستان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir