تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۸
حقوق عامه مردم سیستان که به دلیل ریزگردها و عدم رهاسازی حق آبه دچار مشکلات معیشتی و سلامتی شده اند از طریق معاون دادستان کل کشور پیگیری و به وزارت امور خارجه نیز انعکاس داده می شود.
ورود قوه قضاییه به حقوق عامه مردم شمال سیستان و بلوچستان/ معاون دادستان کل کشور بحران ریزگردهای سیستان و عدم رهاسازی حق آبه را پیگیری می کند
به گزارش عصرهامون؛ تازیانه های خشکسالی بیش از ۲۰ سال است که معیشت و زندگی مردم سیستان را هدف قرار داده و کشاورزی، دامپروری و صیادی آن ها را با چالش روبه رو کرده است.

در این سال ها هنگام وزش بادهای ۱۲۰ روزه و وقوع طوفان های شدید گرد و غبار که در بسیاری از مواقع سبب مدفون شدن خانه ها و روستاها در میان تپه های ماسه ای می شد، اقدامات کوتاه مدت و اضطراری از جمله توزیع ماسک، بطری های آب معدنی و گاهی بسته های معیشتی در میان مردم گرفتار در طوفان انجام شد.

اما این اقدامات کوتاه مدت نتوانست راهگشای مناسبی برای عبور از بحران ریزگردها در جنوب شرق کشور باشد، زیرا این بحران نیازمند عزم ملی برای احیای تالاب هامون و مشارکت جامعه بین المللی برای زنده کردن حق آبه هامون و هیرمند از سوی افغانستان بود، اقدامی که در تمام این سال ها نادیده گرفته شد.

به همین دلیل بسیاری از مردم سیستان حقوق اولیه خود را که شامل سلامتی و معیشت بود از دست دادند و روزگار شرایطی را ایجاد کرد که اغلب آن ها مهاجرت و زاغه نشینی در شهرهای دیگر را به ماندن در سرزمین آبا و اجدادی خود ترجیح دادند.

دستگاه ها و ارگان های زیادی در این سال ها باید اقداماتی را برای مقابله با ریزگردها در جنوب شرق کشور انجام دادند، برخی اقدامات انجام و برخی انجام نشده است و کاستی هایی هم ممکن است وجود داشته باشد که نیازمند اراده ملی برای پیگیری است، زیرا به طور مستقیم حقوق عامه مردم را نشانه گرفته است.

مردمی که سلامتی آن ها به دلیل ضعف در دیپلماسی از بین رفته و کشاورزی، دامپروری، صیادی و دیگر مشاغل هم تحت تاثیر کم آبی در معرض نابودی قرار گرفته، به طوری که ساکنان شمال سیستان و بلوچستان را روز به روز فقیرتر کرده است.

پیگیری حقوق عامه مردم سیستان از طریق معاون دادستان کل کشور

مهدی شمس آبادی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: یکی از اهداف قوه قضاییه پیگیری حقوق عامه است، در دادستانی کل معاونتی به نام معاونت پیگیری حقوق عامه تشکیل شده که سال گذشته وارد سیستان و بلوچستان شدند و از شهرستان هایی نظیر زابل، چابهار بازدیدهایی داشتند.

وی ادامه داد: دغدغه آن ها پیگیری حقوق عامه در استان هایی است که به شدت نیازمند رسیدگی به این موضوع هستند و باید از سوی دادسرا پیگیری انجام شود.

این مقام قضایی ادامه داد: در جلسه معارفه رئیس قوه قضاییه، مقام معظم رهبری هم تاکید زیادی بر پیگیری حقوق عامه داشتند و در این رابطه ما هم یکی از دادیاران را مختص حقوق عامه در نظر گرفتیم و در همه زمینه هایی که به حقوق مردمی برمیگردد پیگیری های لازم را انجام می دهد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در خصوص ریزگردها که به معیشت مردم سیستان و دیگر شهرهای استان مربوط می شود باید گفت؛ برخی از موضوعات ملی است و در حین اینکه ما ورود پیدا می کنیم به تهران هم انعکاس می دهیم.

شمس آبادی عنوان کرد: در تهران این موضوع از طریق معاون دادستان کل پیگیری می شود و امیدواریم با کمک همه مسئولان اقدامات لازم برای شاغل شدن جوانان منطقه انجام شود و به دلیل بیکاری ناشی از بحران ریزگردها پرونده های جرم و جنایت بیشتر نشود.

وی ادامه داد: در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هم دغدغه کاهش جرم و جنایت وجود دارد و این موضوعات در جلسات استانی پیگیری و به تهران هم انعکاس داده می شود که آن ها هم به وزارت امور خارجه منعکس می کنند و امیدواریم موضوعات مربوط به حق آبه که در وزارت امور خارجه پیگیری می شود به نتیجه برسد.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdceoz8z7jh8ewi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما