کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توزیع عادلانه ثروت کلید می خورد؛

گردشگری روستایی؛ جلوه فرهنگ و آداب و رسوم بکر روستاییان/ وقتی روستاها مامن توسعه پایدار و اشتغال خرد می شود

14 مهر 1400 ساعت 8:04

گردشگری روستایی می تواند سبب توسعه پایدار در روستاها و افزایش اشتغال، مهاجرت معکوس و امید به زندگی در ساکنان روستا شود و با حضور گردشگران در روستاها فرهنگ و صنایع دستی به دیگر نقاط کشور و جهان صادر می شود.


به گزارش عصرهامون؛ گردشگری یکی از مهم ترین و متنوع ترین بخش هایی است که می تواند سبب توسعه پایدار و اشتغال شود، قابلیت های ویژه این بخش به گونه ای است که می تواند در همه حوزه ها ورود داشته باشد و سبب توسعه شود. 

گردشگری دارای شاخه های متنوعی است، گردشگری روستایی، دریایی، ورزشی، کشاورزی و تاسیسات کشاورزی، بیابان گردی و ... شاخه های مختلفی است که در سیستان و بلوچستان بیش از دیگر شاخه ها دیده می شود. 

در سال های اخیر با افزایش تعداد اقامتگاه های بوم گردی به ویژه در روستاها، گرایش گردشگران به حضور در روستاهای بکر سیستان و بلوچستان افزایش داشته است، به طوریکه بسیاری از گردشگران با حضور در روستاها از ظرفیت های بکر گردشگری روستایی استفاده می کنند. 

حضور در هوای پاک روستا، خرید صنایع دستی، خوراک و غذاهای تولید شده و طبیعت بکر روستا می تواند سبب جذب گردشگران به روستاها شود و اقتصاد روستا را دگرگون کند. 

در سال های اخیر بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان به دلیل از دست دادن منبع آبی خود چه در شمال و چه در جنوب استان دچار بحران شده اند و بسیاری از روستاییان به شهرها مهاجرت و در اطراف شهرهای بزرگ حاشیه نشین شده اند که علاوه بر نازیبایی چهره شهرها، سبب از بین رفتن توان نیروی مولد روستایی می شود. 

گردشگری روستایی در حوزه های مختلف می تواند سبب مهاجرت معکوس مردم به روستاها، افزایش تولید صنایع دستی، زیبایی چهره روستا و ... شود و ساکنان این اجتماع های کوچک را به زندگی امیدوار کند و توسعه پایدار را در پی داشته باشد. 

تغییر رویکرد به پروژه های کوچک مقیاس و کارآفرین محور

مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: روستاها از ابتدا، در هزاران سال قبل بر محور کشاورزی شکل گرفته بود، ولی با توجه به از دست دادن بسیاری از منابع طبیعی و خشکسالی هایی که رخ داد به ویژه در دوران معاصر مردم دچار مشکلاتی در حوزه اقتصادی و معیشتی شدند.

وی ادامه داد: نیاز بود برنامه ریزان و کسانی که اسناد و نگاه توسعه ای به مناطق داشتند در طرح های جامع و سندهای توسعه ای و ساختاری، اقتصاد جایگزین را برای مردمان روستا در نظر گیرند تا از مهاجرت به شهرها و توسعه حاشیه نشینی جلوگیری شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر این اساس در حوزه میراث فرهنگی هم تلاش شد با تنوع بخشی به منابع درآمدی در روستاها بتوانیم از اقتصاد جایگزین استفاده کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از طرفی رویکردی که در حوزه اقتصاد هم حاکم بود رویکرد مدیریت محور و پروژه های بزرگ مقیاس بود که به رویکرد کارآفرین محور و پروژه های کوچک مقیاس تغییر کرد و کسب و کارهای خرد شکل گرفت.

میرحسینی اظهار کرد: مصادیق این کسب و کارهای کوچک در حوزه گردشگری رونق یافت و آینده ای که در اقتصاد روستاها شکل می دهد و توسعه پایدار روستاها با حفظ منابع طبیعی و فرهنگ مردم و دیگر مولفه هایی که می تواند روستا را به یک اکوموزه تبدیل و منظر، آداب و رسوم و آیین ها را حفظ کند و گردشگری این ها را به عنوان سرمایه های آن منطقه در بر می گیرد.

توزیع عادلانه ثروت و اشتغال پایدار در روستاها

وی عنوان کرد: مزایایی در حوزه گردشگری روستایی وجود دارد مانند توزیع عادلانه ثروت و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و اگر گردشگر به منطقه سفر کند در اقتصاد روستا تغییر ایجاد می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: گردشگری می تواند این ظرفیت ها را شکوفا کند، نه اینکه ما تحت تاثیر ورود گردشگران فرهنگ خودمان را از دست بدهیم و خیلی از مولفه ها را کنار بگذاریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: خیلی از این مولفه ها به توسعه گردشگری روستایی کمک می کند و از مزیت های بسیار زیادی که در حوزه اشتغال پایدار، حفظ منابع، معرفی فرهنگ، هویت در جهت ماندگاری بیشتر و مهاجرت معکوس به روستاها می توانیم بیش از گذشته بهره بریم.

میرحسینی تصریح کرد: متاسفانه سرانه درآمد مردم روستا یک سوم شهرهاست و گردشگری روستایی قرار است حال مردم روستا را بهتر کند و عدالتی را که در توزیع ثروت وجود دارد رونق دهد.

وی عنوان کرد: مردم شهر خواستار اصالت شده اند و برای گردشگری به روستا بر می گردند که یاد و خاطره گذشته را برای آن ها زنده می سازد و این به درآمد مرمان روستا کمک می کند.

گردشگری خوراک در روستاهای سیستان و بلوچستان

این مقام مسئول گفت: گردگشری تاثیرات مستقیم، غیرمستقیم و القایی از جمله افزایش تولیدات در روستا را در پی دارد، یکی از جاذبه های مهم گردشگری خوراک است، غذاهای متنوعی که با توجه به تنوع اقلیمی در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: گردشگری موسیقی از نوع محلی که در روستا زنده است، لباسی که امروز بر تن مردمان ماست و حفظ کردیم فرهنگی است ک در این استان باقی مانده و ما توسعه را بر اساس آن شکل می دهیم.

میرحسینی اضافه کرد: فرهنگ ها، آیین ها و آداب و رسوم در نسل سوم گردشگری که گردشگری خلاق است نقش زیادی دارد، زیرا گردشگران می خواهند از نزدیک تجربه کنند و با آن ها آشنا شوند.

وی ادامه داد: ما روستای جهانی کلپورگان را داریم که زنان بلوچ سفال تولید می کنند و اینکه گردشگران فرآیند تولید را ببینند و در آن نقش داشته باشند بخش دیگری از جاذبه های روستایی است.

این مقام مسئول بیان کرد: در کنار تولید منابع دیگر طبیعی و تاریخ و فرهنگی و صنایع دستی که در روستاها وجود دارد بخش دیگری از جاذبه های گردشگری است و سبب حضور گردشگران در روستاها می شود.

انتهای پیام/  


کد مطلب: 142276

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/142276/گردشگری-روستایی-جلوه-فرهنگ-آداب-رسوم-بکر-روستاییان-وقتی-روستاها-مامن-توسعه-پایدار-اشتغال-خرد-می-شود

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir