تاریخ انتشار :شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۳
عادی انگاری برخی از مردم سیستان وبلوچستان نسبت به تزریق واکسن کرونا، زنگ خطری برای طغیان این ‏ویروس سرکش در پیک ششم است‎.‎
32درصد از جمعیت بالای 18سال علیه بیماری کرونا واکسینه شدند/۲هزار و 590 نفرآمار فوتی ‏های ناشی از کرونا
به گزارش عصرهامون، فصل؛ فصل آدم های دو دل است که واکسن بزنند یا نه؟ اوایل شیوع بیماری کرونا آمار مرگ و میر به حدی زیاد بود که همگان امیدی به زنده بودن فردای خود نداشتند هر روز سرخط خبرها ناخوشایند و دربرگیرنده غم از دست دادن مدافعان سلامت، چهره های ورزشی و هنری، پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزند بود.

نگرانی و استرس هایی که در پیک های جدید کرونا متحمل می شدیم که دارو پیدا نمی شود و تخت های بیمارستانی ظرفیت پذیرش بیمار را ندارند و نایاب هستند؛ حالا که واکسیناسیون شدت گرفته و مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا به همت بسیج مستضعفین و دانشگاه های علوم پزشکی افزایش یافته دیگر خبری از آن آمار بالای مرگ  میرها نیست.
 
زنگ خطر پیک ششم کرونا

اما در این شرایط کروناییِ بیم و امید هنوز هم هستند کسانی که واکسن کرونا تزریق نکرده و دل به خرافاتی بسته اند که این واکسن ها حالت آهن ربایی داشته یا تهدیدی برای عقیم سازی است و افراد را پس از گذشت دو سال معلول می کند؛ با این تعبیرهای بیهوده که با هدف واکسن هراسی در بین افراد پخش می شود برخی ها راضی به دریافت واکسن نمی شوند و این امر باعث شده تا همچنان شاهد آمار بالای مبتلایان به کرونا و وضعیت قرمز در برخی شهرهای کشور باشیم.

واکسنی که تا همین چند وقت پیش دُر نایاب بود و حالا که نقل و نبات شده دل برخی شهروندان را زده است؛ فارق از اینکه این واکسن ها به تنهایی توانایی ایجاد 70 درصد ایمنی در بدن را دارا هستند و مابقی ایمنی نیز بستگی به رعایت دستور العمل ها و پروتکل های بهداشتی توسط افراد دارد.

با این وجود اما طی روزهای اخیر نقشه استانی واکسیناسیون کامل کرونا در ایران از سوی سایت " اعتماد آنلاین" منتشر و بر اساس آن کمترین میزان مشارکت در تزریق واکسن به سیستان وبلوچستان اختصاص یافت؛ و این درحالیست که علیرغم دغدغه متولیان امر مبنی بر واکسیناسیون همگانی اما سهل انگاری عده ای باعث شده تا آمار فوتی های ناشی از کرونا در این استان به ۲هزار و 590 نفر برسد.
 

 
به شایعات و تبلیغات اهمیت ندهید

شماری از علما و سران طوایف سیستان وبلوچستان ضمن دعوت از مردم برای تزریق واکسن این امر را وظیفه ملی و اجتماعی دانسته و گفتند: با توجه به زندگی جمعی و انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر، اگر شخصی واکسن تزریق نکند، به جامعه ظلم کرده و در صورت انتقال بیماری به دیگران مسئول است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌ زهی، مدیر حوزه علمیه دارالعلوم هم با تاکید بر این مطلب که سازمان بهداشت جهانی و تمام نهادها متفق بر این موضوع هستند تزریق واکسن از کرونا جلوگیری می‌کند و یا اگر کرونا بگیریم از نوع خفیف استف گفت: توصیه من به مردم این است که از تزریق واکسن ویروس منحوس کرونا استقبال کنند و به شایعات و تبلیغات اهمیتی ندهند.

امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان با بیان اینکه مردم برای مقابله با این بیماری بی‌پروا و بی احتیاط نباشند و به پروتکل های بهداشتی عمل کنند، افزود: باید در بازارها و صف های گوناگون فاصله های اجتماعی را رعایت کرده و ماسک استفاده کنید، توصیه‌های بهداشتی و پروتکل ها را در تمامی مکانها رعایت و اگر یکی از اعضای خانواده بیمار و مشکوک بود حتماً در خانه قرنطینه و مورد مداوا قرار گیرد.
 
94 درصد متوفیان با نتیجه مثبت کرونا فاقد سابقه واکسیناسیون بوده اند
 
محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در حاشیه جلسات ستاد های کشوری و استانی مدیریت کرونا(مهرماه)، با اشاره به گذشت هفت ماه از تزریق نخستین واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان گفت: بعد از موج تابستان 1400 که به نوعی موج چهارم همه گیری در سیستان و بلوچستان بود و به دلیل ورود سوش جهش یافته دلتا اتفاق افتاد، در حال حاضر روند کاهش موارد کووید همچنان استمرار داشته و استان به حالت نسبتا پایداری رسیده است.
 
وی با بیان اینکه از اول خرداد ماه تا کنون 94 درصد از متوفیان با نتیجه مثبت کرونا فاقد سابقه واکسیناسیون کووید ۱۹ بوده اند، افزود: متاسفانه بررسی های میدانی نشان دهنده کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی و از جمله استفاده از ماسک در اماکن عمومی است و این در حالی است که همه مردم و حتی کسانی که واکسن دریافت کرده اند هم باید تا اطلاع ثانوی رعایت این شیوه نامه ها را جدی بگیرند زیرا بر اساس شواهد اپیدمیولوژیک وقوع موج جدید همه گیری در ماه های آبان و آذر دور از انتظار نیست.

بنا بر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اما برخلاف ادعای سایت مزبور تا کنون 32 درصد از جمعیت بالای 18 سال استان هر 2 نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده و 65 درصد نیز برای دریافت نوبت اول به مراکز تجمیعی مراجعه کرده اند، همچنین درصد پوشش واکسن نوبت اول در جمعیت دانش آموزی 12 تا 18 سال استان نیز از مرز 70 درصد عبور کرد.

بر پایه این گزارش، با توجه به گشایش های ارزنده ای که در زمینه تامین واکسن از منابع داخلی و خارجی صورت گرفته، هیچ محدودیتی در زمینه دسترسی به واکسن نداریم و هم اکنون (ساعت 10:30 روز شنبه 8 آبان ماه 1400) تعداد  ۹۶۴ هزار و ۴۷۳ دز انواع واکسن کرونا در زنجیره سرد سه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر موجود است.

حال آنچه مهم است اینکه هنوز هم برای دریافت واکسن کرونا دیر نیست، چرا که خطر پیک ششم کرونا بیخ گوش هایمان نواخته می شود؛ هر چند  واکسیناسیون تنها به پیشگیری از موارد ابتلای شدید کمک می‌کند اما از آنجایی که هنوز سایه خیز پنجم کرونا از کشور رخت بر نبسته است اگر نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سهل نگار باشیم به طور قطع موج ششم کرونا ما را غافل گیر خواهد کرد.

 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcc11qs12bq0s8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما