تاریخ انتشار :شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۰
یحیی ریگی کشاورز نمونه و یکی از کارآفرینان بسیجی برتر میرجاوه که توانسته است الگوی کشت سنتی را در این شهرستان به بهترین روش ممکن تغییر دهد.
خروش همدلی با چاشنی اشتغال و محرومیت زدایی/استقامت و پشتکار رمز موفقیت در همه عرصه هاست
به گزارش عصرهامون به نقل از لادیز نیوز؛ شهرستان مرزی میرجاوه در ۷۵ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده، موقعیت جغرافیایی این شهرستان مرزی باعث شده است که اقلیم و آب و هوایی خاص داشته باشد.

نزدیکی این شهرستان به دامنه های کوه تفتان از سمت جنوب غرب از سویی و وجود بستری مانند دشت هموار از سمت شرق این شهرستان، دارا بودن قنات هایی کهن در بالادست و اطراف بخش لادیز و وجود آبهای زیرزمینی بسیار عظیم در بخش مرزی ریگ ملک که مشترک بودن این سفره آب زیر زمینی با پاکستان و برداشت بی رویه این کشور خود مبحثی گسترده است.

وجود شرایطی این چنینی در شهرستان میرجاوه باعث شده تا محصولات کشاورزی مناطق سردسیر، معتدل و محصولات گرمسیر در یک فاصله جغرافیایی بسیار ناچیز صد کیلومتری از هم قرار داشته باشند که این اختلاف دما طیف گسترده ای از محصولات را به کشاورزان این منطقه ارزانی می دارد.

یکی از این محصولات کشاورزی که کشت آن در کشور ما سابقه ای بسیار دیرینه دارد محصول گل رُز صورتی یا همان گل محمدی است که محصول جانبی این گل خوشبو همه ساله باعث معطر شدن قبله مسلمانان جهان هم می شود. همه ساله همزمان با مناسک حج ابراهیمی و در آستانه عید سعید قربان، در آیین ویژه‌‌ای، خانه کعبه، قبله گاه مسلمین جهان، با گلاب ناب ایرانی و آب زمزم، شستشو و عطرآگین می‌شود.

این مراسم در روز هشتم ذیحجه با حضور مسئولان حج کشورهای اسلامی و زائران حرم امن الهی برگزار می‌شود، همچنین گلاب در کشور ما در مراسمات مختلف و غبار روبی های گلزار شهدا و حرم مطهر ائمه اطهار (ع) کاربرد فراوان دارد و از دیرباز در فرهنگ مردم ایران جایگاهی ویژه دارد.

یحیی ریگی، ساکن روستای سیاه جنگل بخش لادیز شهرستان میرجاوه است، وی در رابطه با اسم این روستا گفت: در گذشته بسیار دور به دلیل وجود انبوه درختان در این روستا نور خورشید به سختی از بین درختان به زمین می رسیده و به همین دلیل این منطقه با نام سیاه جنگل توسط نیاکان ما نام گذاری شده است.

ریگی که خود از بسیجیان کارآفرین شاخص شهرستان میرجاوه محسوب می شود، توانسته است در مزرعه پرورش گل محمدی برای ۱۵ نفر از جوانان روستا اشتغال ایجاد کند.

وی در این رابطه گفت: در فصل برداشت گل محمدی به دلیل زمان محدود تعداد افرادی که در مزرعه مشغول به کار هستند و با خانواده من همکاری می کنند به ۲۰ نفر هم می رسند.

این کشاورز با بیان اینکه از اولین افرادی است که توانسته با تغییر الگوی کشت در مصرف آب به میزان ۴ برابر صرفه جویی کند، خاطرنشان کرد: در گذشته عمده محصولی که کشاورزان اقدام به کاشت آن می کردند در ۲ محصول گندم و یونجه خلاصه می شد که هردوی این محصولات نیاز به آب بیشتری نسبت به گل محمدی دارد و حتی آبیاری این محصولات به صورت سنتی انجام می شد که خود این روش باعث هدر رفت حجم زیادی از آب می شد.

وی با بیان این که در اولین سال کشت گل محمدی تنها یک هکتار از ارضی تحت مالکیت خودش را به کشت گل محمدی اختصاص داده بود، اذعان کرد: با شرکت در کلاس های آموزشی جهاد کشاورزی و مشاوره گرفتن از کارشناسان صاحب نظر در زمینه کشت گل محمدی به صورت آزمایشی اقدام به کاشت گل محمدی کردم که در اولین سال یک هکتار زمین را برای این کار اختصاص دادم و بعد از مثبت بودن نتیجه بعد از گذشت چندین سال این میزان به بیش از ۵ هکتار هم رسیده است.

ریگی یکی از دلایل موفقیت خودش را تلاش بی وقفه و مشورت با کارشناسان اهل فن دانست و اظهار کرد: در اولین سال برداشت میزان بسیار کمی محصول گل محمدی برداشت کردم اما از این میزان ناامید نشدم و تحقیقاتم را در این زمینه افزایش دادم و توانستم بعد از ۴ سال به نقطه ای برسم که کشاورزان دیگر برای مشورت در زمینه کشت گل محمدی از من کمک بگیرند و در حال حاضر بنده تجربیات چندین ساله خودم را در اختیار سایر کشاورزان قرار می دهم.

این کارآفرین موفق میرجاوه با اشاره به اینکه از هر هکتار زمین اختصاص یافته به محصول گل محمدی می توان بیش از پانصد کیلوگرم گل برداشت کرد و ازهر پانصد کیلو حدود هزارو ۲۰۰ لیتر گلاب استحصال کرد، افزود: در حال حاضر تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت گل محمدی و فرآوری و استحصال گلاب در روستای سیاه جنگل و شخص خودش انجام می شود و این محصول هم اکنون داری برند اختصاصی خودش است.

وی تصریح کرد: گلاب به دست آمده در روستای سیاه جنگل میرجاوه به استان های همجوار و مرکز کشور ارسال می شود و به دلیل ارگانیک بودن این محصول همه ساله بر تعداد متقاضیان گلاب سیاه جنگل افزوده می شود.

این کشاورز بسیجی کارآفرین، خاطر نشان کرد: کشاورزان روستای سیاه جنگل شهرستان میرجاوه از اواسط فروردین تا نیمه اردیبهشت ماه مشغول برداشت گل محمدی و گلاب گیری از این محصول با ارزش هستند.

انتهای پیام /
https://www.asrehamoon.ir/vdcco1qso2bq0o8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما