کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در واکنش به معضل بی آبی در جنوب شرق کشور صورت گرفت؛؛

حمایت کاربران شبکه های اجتماعی سیستان و بلوچستان از طرح انتقال آب از دریای عمان به استان

9 آذر 1400 ساعت 13:12

کاربران توئیتری و فعالین فضای مجازی سیستان وبلوچستان با حمایت از طرح انتقال آب از دریای عمان به استان، خواستار سرعت بخشیدن به این مهم و پیگیری آن از سوی همه مسئولان شدند.


به گزارش عصرهامون، بیش از دو دهه است که تغییرات اقلیمی و خشکسالی پی در پی زندگی مردم سیستان و بلوچستان که عمدتاً از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند را دچار مشکل کرده است.

در این بین وزارت نیرو که برآورد کرده بود سیستان و بلوچستان یک استان فقیر آبی است، گفته است این استان نمی‌تواند بدون منابع پایدار، آب مورد نیاز جمعیت حدوداً سه میلیون نفری خود را تا چند سال آینده تامین کند.

این امر دولت را بر آن داشت تا برای تامین منابع آبی پایدار به دنبال راهکارهایی از جمله حفر چاه‌های ژرف و انتقال آب از دریا باشد.

انتقال آب دریا به استان می‌تواند پایدارترین و بهترین گزینه برای تامین آب بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت در سطح استان سیستان و بلوچستان و استان‌های خراسان جنوبی و رضوی باشد.

باروی کار آمدن دولت جدید این موضوع در ادبیات تیم مدیریتی و اجرایی استان بیشتر از قبل نمایان شده و به عنوان یک مطالبه جدی از سوی گروه‌های مختلف در محافل و مجالس گوناگون مطرح می‌شود.

در همین راستا کاربران توئیتری و فعالین فضای مجازی سیستان وبلوچستان با درج چهار هزار و 561 توئیت و ریتوئیت و همچنین 4 هزار و 736پست در اینستاگرام؛ نوشتند: مدت هاست که تغییرات اقلیمی تازیانه خشکسالی را بر چهره جنوب شرق نواخته است؛ حالا که امروز گفتمان مقامات عالی دولت تاکید بر #انتقال_آب_دریا_به_سیستان_و_بلوچستان را دارد، باید از این فرصت استفاده کرد.

  محمد هادی طهرانی مقدم در توئیتی نوشت: مدت هاست که تغییرات اقلیمی تازیانه خشکسالی را بر چهره جنوب شرق نواخته است؛ حالا که امروز گفتمان مقامات عالی دولت تاکید بر #انتقال_آب_دریا_به_سیستان_و_بلوچستان را دارد باید از این فرصت استفاده و از این اقدام مسئولین استان حمایت کرد. چرا که انتقال آب به این خطه #انتقال_زندگی است.




اسماعیل حسین زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: تصویب انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، در کمیسیون عمران مجلس می‌تواند گامی مهم در راستای بهبود بحران بی‌آبی در این استان‌ها باشد.


یکی از فعالین توئیتری نیز نوشته است: انتقال آب دریای عمان به استان و راه اندازی آب شیرین کن هسته ای در سواحل مکران، قطعا مشکل بحران مایع حیات در جنوب شرق رو حل می کنه؛ کاری که دولت های قبل میتونستند ولی نکردن. امیدواریم این موضوع برای همیشه حل بشه،البته با صبر.



سمیه صادقی دیگر کاربر توئیتری در پیامی نوشته است: سالهاست که شمال سیستان وبلوچستان گرفتار طوفان های شن و ریزگردهای ناشی از خشکسالی است و کشاورزانی که زمین هایشان تشنه اند و دیپلماسی ضعیفی که نتوانسته حق آبه که حقشان بود را بگیرد.




یکی دیگر از فعالین ذکر کرده است: سالهاست که مردم سیستان وبلوچستان با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند امید است با انتقال آب این استان دوباره به روزهای سرزندگی اش بازگردد.




بامری دیگر کاربر توئیتری نوشته است: آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم، شده حکایت ما اهالی جنوب شرق که کنار دریای عمان زندگی می کنیم، اما تشنگی و بی آبی قصه هر روز زندگیمونه. از یک طرف چرخ صنعت و کارخانه های عظیم هم با اقیانوس راه میفتد نه روزخانه های بی جان!



میلاد میرکمالی یکی دیگر از کاربران در صفحه شخصی خود نوشته است: ورود دولت انقلابی سیزدهم به مسئله #انتقال_آب_دریا_به_سیستان_و_بلوچستان و پیگیری این طرح مهم که سالها مورد غفلت واقع شده بود را به فال نیک میگیریم و خوشبختانه منتظر برکات این اقدام هستیم. انتقال آب به سیستان وبلوچستان حقیقتا به مثابه #انتقال_زندگی به این سرزمین مظلوم و محروم است.








انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
 


کد مطلب: 144129

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/144129/حمایت-کاربران-شبکه-های-اجتماعی-سیستان-بلوچستان-طرح-انتقال-آب-دریای-عمان-استان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir