> کرونا در تنور داغ نانوایی‌ها بازار گرمی داردصف های طولانی نان، معضل جدید مردم ایرانشهر | عصر هامون
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۵
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر گفت: با متخلفان قاچاق نان در این منطقه برخورد بدون اغماض صورت می گیرد.
کرونا در تنور داغ نانوایی‌ها بازار گرمی دارد/صف های طولانی نان، معضل جدید مردم ایرانشهر
به گزارش عصرهامون به نقل از پهره؛ نان جزو اساسی‌ترین کالاها در سبد غذایی مردم ایران است، نانی که از قدیم‌ الایام آن را به نام برکت سفره شناخته‌ و وجود آن در فرهنگ ایرانی اسلامی ما امری ضروری است.

نان غذایی ساده و مفید که قشر کم‌ درآمد جامعه نیز به آن دسترسی راحتی دارد اما این روزها شاهد صف‌های طولانی خرید نان و کمبود آن در شهرستان ایرانشهر هستیم و با وجود کرونا تجمع مردم مقابل نانوایی‌ها، سلامت آنان را به مخاطره انداخته است.

داستان تکراری کمبود نان و صف‌های طولانی در ایرانشهر که مدتی قبل نیز در این شهرستان وجود داشت، مجدداً تکرار شده و باعث نگرانی مردم از کمبود این کالای اساسی و از آن مهم‌تر خطر ابتلا به کرونا در صف‌های طولانی شده است که مدیریت مسئولین در این رابطه برای حل دائمی این مشکل را می‌طلبد.

تنور تخلفات نان خاموش می شود

در این راستا علی شعبانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: با توجه به تشکیل صف مقابل نانوایی ها برای تهیه نان از چند روز گذشته در این منطقه در خصوص علل بروز این شرایط و تدابیری که برای رفع مشکل اتخاذ شده، باید مواردی را به شهروندان در این راستا عرض کرد.

وی افزود: به اقتضای سرما و بارندگی، عدم امکان پخت نان در روستا و نقاط عشایری و مصرف نان بیش تر به تناسب این فصل، بخشی از شلوغی و ازدحام مقابل نانوایی‌ها طبیعی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به محوریت بازار ایرانشهر برای شهرهای همجوار، در واقع جمعیت روز این شهر را باید با احتساب افزایش حدود ۵۰ هزار نفر در نظر گرفت که این روند در افزایش تقاضا و ایجاد صف برای تهیه نان قابل توجه بوده و البته بارندگی های اخیر در بخش های جنوبی استان و نیز تلاش مردم شهر های همجوار به دسترسی به نان با کیفیت تر در بروز این شرایط بی تاثیر نبوده است.

وی تصریح کرد: شهرستان ایرانشهر براساس آمار جمعیتی، سرانه ۱۰ کیلو آرد برای هر نفر را به طور کامل دریافت می کند که تاکنون بیش از ۹۰ درصد سهمیه ماهیانه خرید، حمل و توزیع شده و بنابراین هیچ گونه کمبود و نگرانی از بابت تامین آرد و نان وجود ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده و ازدحام در صف ها، کارگروه آرد و نان شهرستان ایرانشهر طی چند روز گذشته پس از بازرسی های مکرر و بررسی علل بروز وضعیت فعلی، تصمیماتی در جهت رفاه حال شهروندان اتخاذ کرده است.

وی اضافه کرد: از ۱۴۱ خبازی در شهرستان ایرانشهر تعداد ۳۵ واحد آن در حوزه روستائی است که مطابق سهمیه و ساعات کار تعیین شده پخت می کنند.


وی گفت: علاوه بر سهمیه های توزیع شده، مقدار قابل توجهی آرد به صورت اضافه پخت به تعدادی از نانوایی های واقع در نقاط پر جمعیت شهر که با توجه به نوع دستگاه پخت نان، توان تولید بیشتر را دارند اختصاص داده شد تا در دو شیفت و به میزان بیش تر پخت کنند.

شعبانی اضافه کرد: نظارت مستمر کارگروه و بازرسان از روند فعالیت نانوایی‌ها ادامه دارد و در هر مورد متناسب با ضرورت ها، تدبیر و اقدام خواهد شد.

وی با دعوت شهروندان عزیز به حفظ آرامش و اطمینان به تلاش دست اندرکاران و با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین نان وجود ندارد، گفت: مردم ایرانشهری در جهت رفاه عمومی و بهره وری بهتر از منابع و زمان، نان را به مقدار مصرف روزانه تهیه و از خرید انبوه و دپو و بیات کردن آن خودداری کنند.

فرماندار ایرانشهر بیان کرد: با عنایت به شرایط جوی و بالارفتن قیمت آرد در بازار آزاد به ویژه در نقاط مرزی، ممکن است برخی افراد فرصت طلب و سودجو برای منافع شخصی و یا ایجاد اخلال در بازار به ویژه در حوزه ارزاق و کالاهای اساسی، اقدام به قاچاق آن و یا فروش خارج از شبکه یارانه ای مردم کنند، همچنین گزارش های تایید نشده از خروج نان به صورت بسته بندی از حوزه شهرستان دریافت می شود و از عموم شهروندان گرامی درخواست می شود در صورت مشاهده مواردی از این قبیل، مراتب را به دبیرخانه آرد و نان فرمانداری گزارش تا اقدام لازم صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: همچنین نیروهای انتظامی و پاسگاه های انتظامی در محورهای مواصلاتی شهرستان ایرانشهر با مشاهده حمل آرد بدون مدارک مثبته و نان در حجم غیر متعارف، لازم است محموله را توقیف و برابر قانون اقدام کنند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcepn8z7jh8ezi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما