> عصر هامون - فریاد مردم از ساعت ها انتظار و کلافگی در ایستگاه های اتوبوس/شهرداری توپ کم کاری اش را در زمین رانندگان انداخت - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشکلات شهروندان جنوب شرق کشور ایستگاه پایانی ندارد؛

فریاد مردم از ساعت ها انتظار و کلافگی در ایستگاه های اتوبوس/شهرداری توپ کم کاری اش را در زمین رانندگان انداخت

26 دی 1400 ساعت 10:00

گویا مشکلات حمل و نقل شهری در جنوب شرق کشور ایستگاه پایانی ندارد، معضلی که سبب شده صدای مردم از ساعت ها انتظار و کلافگی در ایستگاه های اتوبوس در آید و در این میان شهرداری علت آن را کمبود راننده عنوان می کند، آن هم در منطقه ای که افراد زیادی جویای کار هستند.


به گزارش عصرهامون؛ در حالی که برخی کلانشهرهای کشور علاوه بر برخورداری از سیستم اتوبوس رانی شهری به روز از مترو نیز بهره مند شده اند و به راحتی می توانند با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تردد کنند، اما در کلانشهر زاهدان نه تنها برنامه ای برای راه اندازی مترو نیست، بلکه مردم آن به شدت از کمبود اتوبوس واحد رنج می برند.

قصه پر غصه ای که سبب شده خیلی ها ساعت ها در ایستگاه های اتوبوس منتظر بمانند تا شاید خط واحد از آنجا گذر کند و بتوانند با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و با هزینه کمتر به مقصد برسند، اما خیلی ها به اجبار بعد انتظار طولانی مجبور به استفاده از تاکسی می شوند، در حالی که به گفته خودشان حقوق شان کفاف هزینه رفت و آمد را نمی کند. 

به اذعان برخی از شهروندان که از ایستادن طولانی در ایستگاه کلافه شده اند، تعداد اتوبوس هایی که در شهر تردد دارند، انگشت شمار بوده و دیگر اتوبوس ها در پارکینگ پارک هستند و فقط گازوئیل آن به فروش می رسد، گویا برایشان صرفه بیشتری دارد. 

به گفته آن ها، دلیل نمی شود علی رغم این که شهرداری از مردم مالیات زیادی دریافت می کند، خدماتش را کم کند، خیلی ها شرایط پرداخت کرایه تاکسی را ندارند و این معضل که مدت زیادی از آن می گذرد و برای رفعش اقدامی نشده، دغدغه به جدی شهروندان زاهدانی تبدیل شده و آن ها را کلافه کرده است.

مشکلاتی که بارها از آن گفتیم و رسانه ای شد، اما گویا عزمی در مسئولان شهرداری زاهدان برای پایان دادن به این معضل وجود ندارد.

موضوع فروش گازوئیل صحت ندارد

مسعود درانی، سرپست سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زاهدان در این باره به خبرنگار ما گفت: موضوع فروش گازوئیل اتوبوس های واحد شوخی بوده و صحت ندارد، از طریق سازمان نمی توانند چنین اقدامی انجام دهند، گازوییل ها به صورت فله ای از شرکت نفت تهیه و به مخازن سازمان منتقل و پلمپ می شود.
 
وی با بیان این که به هر اتوبوس بر اساس کارکرد آن گازوئیل تعلق می گیرد، ادامه داد: مسئول خط، سوخت مورد نیاز را به اتوبوس هایی می دهد که در سطح شهر کار می کنند و بر عملکرد آن ها نظارت می شود، البته ماجرای بخش خصوصی متفاوت بوده و کارت سوخت دست خودشان است و ارتباطی به سازمان ندارند، اما دستگاه نظارت بر اساس نظارتی که صورت می گیرد، برای آن ها پروانه صادر می کند.

کمبود اتوبوس نداریم؛ با کمبود راننده مواجه ایم

درانی در خصوص موضوع کمبود اتوبوس در زاهدان اظهار کرد: کمبود اتوبوس نداریم، بلکه با کمبود راننده مواجه هستیم، رانندگان سازمان بازنشسته شده اند، در حال حاضر فقط ۶ راننده سازمانی در زاهدان فعال هستند، ۴۰ دستگاه نیز دست بخش خصوصی بوده و در سطح شهر فعالیت دارند. 
 

ناوگان فرسوده شده و تعهد بخش خصوصی رو به اتمام است

وی اضافه کرد: از سویی ناوگان فرسوده شده، تعهد بخش خصوصی به سازمان رو به اتمام است. برای رفع این معضلات ۱۸ دستگاه از اتوبوس های فرسوده سازمان با حمایت دولت، در حال بازسازی است یک دستگاه آماده شده و سه دستگاه دیگر در دست تعمیر است.

سرپست سازمان مدیریت حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زاهدان ادامه داد: همچنین ۱۸ دستگاه اتوبوس جدید در سازمان وجود دارد که به منظور واگذاری به بخش خصوصی در حال پیگیری برای گرفتن مصوبات هستیم تا رانندگان جدید فعالیتشان را شروع کنند. 

رانندگان استقبال نمی کنند!

وی گفت: این معضلات و شکایت شهروندان به جا بوده و رفع می شود، فراخوان واگذاری ۱۸ دستگاه اتوبوس را به صورت اجاره، هفته گذشته یک مرحله در سامانه گذاشتیم که استقبال کننده نداشت، چراکه ضمانت نامه به مبلغ ۱۰ درصد قیمت اتوبوس، یا سند یا سفته بابت حسن انجام کار دریافت می شود که واحد حقوقی پیگیری های لازم را انجام داده است.

درانی افزود: این فراخوان برای مرحله دوم در سامانه بارگذاری می شود که اگر نتیجه نداد باید دنبال راه های دیگر باشیم، از جمله جذب نیروی شرکتی یا اخذ مجوز از فرمانداری و شورای شهر و در نظر گرفتن یارانه ای برای راننده ها یا اتوبوس ها تا تشویق شوند، ولی نمی توانیم قول بدهیم که چه زمانی این مشکل در زاهدان حل می شود، چراکه اخذ مجوزها زمان می برد.

آماده افزایش مراکز فروش کارت شارژ هستیم

وی در خصوص کمبود دستگاه های شارژ کارت اتوبوس نیز اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه شارژ کارت اتوبوس در زیباشهر، فلکه سیلو و ایستگاه رضوی فعال بوده و کسانی که مشتاق باشند، کارت شارژ در اختیارشان می گذاریم تا نسبت به فروش و شارژ آن اقدام شود. 

انتهای پیام/


کد مطلب: 145395

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/145395/فریاد-مردم-ساعت-انتظار-کلافگی-ایستگاه-های-اتوبوس-شهرداری-توپ-کم-کاری-زمین-رانندگان-انداخت

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir