تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۰
اهدای خون کم‌هزینه‌ترین کمک مومنانه برای بخشیدن زندگی به بیمارانی است که در این روزهای سرد سال چشم به راه حضور گرم خیرین و اهداکنندگان خون هستند.
روزهای سرد زمستان حضور گرم اهداکنندگان خون را می طلبد/ بیماران تالاسمی و هموفیلی چشم انتظار هدیه ای سرخ
به گزارش عصرهامون، سرمای زمستان و بارش ها از یک سو و شیوع سویه های جدید کرونا از سوی دیگر عاملی برای کاهش مراجعات مردم به مراکز اهدای خون شده است.

اهدای خونی که کم‌هزینه‌ترین کمک مومنانه برای بخشیدن زندگی به بیماران هموفیلی، تصادفی و تالاسمی است؛ آن هم برای نیازمندانی که در این روزهای سرد سال چشم به راه حضور گرم خیرین و اهداکنندگان خون نشسته چرا که ثانیه به ثانیه عمرشان در گروه هدیه های سرخ مراجعه کنندگان به مراکز و پایگاه های انتقال خون است.

آن هم در وضعیت کنونی که میزان ذخایر خون در سیستان وبلوچستان به علت برودت هوای سرد به شدت کاهش یافته و این موضوع در حالیست که خون‌ و‌ فرآورده های خونی یک ماده حیاتی محسوب می‌شود که نیاز بیماران تالاسمی و همو فیلی و به خصوص مصدومان حوادث ترافیکی است و نبود این ماده مهم باعث گرفتن جان می شود.

 کاهش اهدای خون با سرد شدن هوا در سیستان و بلوچستان

سهیلا خسروی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به کاهش اهدای خون به دنبال سرد شدن هوا، بیان کرد: باید توجه کرد که نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی بوده و مختص زمان خاصی نیست، در این راستا اهدا کنندگان خون به یاری سازمان انتقال خون و بیماران بیایند و با اهدای به موقع خون نجات دهنده جان بیماران باشند.

وی افزود: برخی از بیماران مانند تالاسمی و هموفیلی از مصرف کنندگان دائمی خون هستند و مصرف خون برایشان حیاتی است، که در این زمینه نیز بیش از سه هزار و 200 نفر بیمار تالاسمی در سیستان وبلوچستان وجود دارد که 68 درصد از کل خون های اهدایی به میزان 52 هزار و 400 واحد برای این افراد استفاده می شود.

به گفته این مسئول، مصدومان حوداث رانندگی، بیماران اتاق عمل و سایر بیماران مانند بیماران سرطانی هم نیازمند فرآورده های خونی هستند که امید است هم استانی ها همت و توجه بیشتری به امر خون داشته باشند تا شاخص اهدای خون بالا رفته و پاسخگوی نیاز بیمار از درون استان باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با شیوع فصل زمستان تعداد مراجعین به مراکز انتقال خون در سطح کشور کاهش پیدا کرده که این امر منجر خواهد شد تا میزان دریافتی از استان ها به تبع کمتر شود و نتوانیم تمام نیاز مردم را پاسخ دهیم، در این میان بیماران تالاسمی که از نقاط مختلف برای دریافت خون مراجعه می کنند باید مضاف بر درد بیماری رنج سفر و سختی آن را متحمل شوند.

مدیر کل انتقال خون در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 46 هزار و 901 واحد خون در استان اهدا شده است، بیان کرد: از این تعداد اهدای خون انجام شده سه هزار و 471 نفر خانم و 43 هزار و 430 نفر آقا بودند.

12 هزار و 214 واحد خونی متوسطِ مصرف ماهانه

وی با بیان اینکه با اهدای خون مستمر در بازه‌های زمانی استاندارد می‌توانید علاوه بر به دست آوردن سلامتی از ابتلا به سایر بیماری ها ایمن باشید، افزود: این میزان اهدای خون حدود 60 درصد از نیاز استان را پوشش می دهد.
 
این مسئول با اشاره به اینکه 58 هزار و 503 نفر در این مدت به مراکز و پایگاه های انتقال خون در اقصی نقاط استان مراجعه کرده اند، ادامه داد: متوسط مصرف ماهانه استان 12 هزار و 214 واحد خون و فرآورده ­های خونی می باشد.
 وی با بیان اینکه کمبود خون مورد نیاز در استان از پایگاه های معین در سطح کشور تامین می شود، گفت: در این زمینه تاکنون 42 هزار و 820 واحد خون دریافت کرده ایم.

خسروی با بیان اینکه بیشترین واحدهای خونی مورد نیاز از شهرهای سمنان، بجنورد و بیرجند دریافت شده است، اضافه کرد: به علت کاهش مراجعات مردمی به مراکز و پایگاه های انتقال خون در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی استان مناسب نیست.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcfjtdyxw6djja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما