تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۰
بندر اقیانوسی چابهار با ظرفیت ها و زیرساخت های بی نظیرش در قلب سواحل مکران، دروازه تجارت به کشورهای عضو آیورا، CIS و افغانستان و بهترین مسیر ترانزیتی هند به این کشورها از منظر تجارت دریایی، خشکی، هزینه ای و امنیتی محسوب می شود و آماده سرمایه گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.
بندر چابهار؛ دروازه تجارت به کشورهای عضو آیورا، CIS و افغانستان است/فرش قرمز دروازه ملل برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی
به گزارش عصرهامون؛  بندر چابهار که در واقع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور محسوب می شود و به دلیل عمق زیاد، قرار گرفتن در کنار آب های گرم دریای عمان و اقیانوس هند و همجواری با پاکستان و افغانستان، دسترسی به آب های بین المللی و آزاد، اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به ایران و دیگر کشورهای منطقه دارد و دریچه ای به سوی جهان است.
 
آری، این بندر بزرگ اقیانوسی با تجهیزات مدرن، نزدیک ترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازار جهان و بهترین مسیر تجارت دریایی، خشکی و امنیتی هند به کشورهای عضو آیورا، CIS و افغانستان محسوب می شود، بدون تردید بهره گیری از این بندر استراتژیک کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال بار به همراه دارد و در واقع می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

قدرتی نوظهور که توجه به آن مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد و نگاه مسئولان کشوری نیز به این بندر سوق پیدا کرده و با صادرات و واردات بخش قابل توجهی از کالا به ویژه طی سال های اخیر، ایفاگر نقش ارزنده ای در تجارت بوده است.

اما علاوه بر نگاه های داخلی به بندر چابهار، این بندر بزرگ اقیانوسی مورد توجه دیگر کشورها از جمله هند، افغانستان، قرقیزستان، چین و ... بوده و به تازگی ازبکستان نیز خواهان بهره مندی از ظرفیت های آن و سرمایه گذاری در فازهای توسعه ای این بندر است، بندری که برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فرش قرمز پهن کرده و آماده سرمایه گذاری آن هاست.

مدیریت قوی و هوشمندانه؛ لازمه کشورهای در حال توسعه

بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مدیران صنعت هر کشور در حال توسعه فائق آمدن بر مشکلات تأمین مالی پروژه‌هاست که مدیران کشور ما به ویژه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی نیز از این امر مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: امروزه داشتن منابع زیرزمینی شامل نفت، گاز و معادن و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمی‌کند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه ای که بتواند جذب سرمایه‌های بین المللی را برای اجرای پروژه‌های تعریف شده و دانش و فناوری را وارد کشور کند، فاکتور موثر و تعیین کننده‌ای محسوب می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدل‌های متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره برداری و انتقال یا به اصطلاح «B.O.T» یعنی (Build-operation-Transfer ) بوده که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.

به گفته وی، دلیل عمده استقبال از این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک‌های پروژه (مالی، اجرایی و بهره برداری) بوده به طوری که بیشترین ریسک‌های قرارداد به سرمایه‌گذار منتقل می‌شود.

آقایی اذعان کرد: به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می‌دهند.
 

بندر چابهار بهترین مسیر ترانزیتی هند به کشورهای منطقه

وی بیان کرد: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهره برداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است، با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات هزینه‌های ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت کند و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و به صورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به این مهم و نظر به اینکه بندر چابهار دروازه تجارت به افغانستان، کشورهای عضو IORA  ،CIS و آسیای میانه محسوب می شود، دارای اهمیت ویژه ای است، نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هند به این کشورها از منظر تجارت دریایی، خشکی، هزینه و امنیتی محسوب می‌شود.

وی گفت: در راستای همکاری بلند مدت بین دولت ایران و هند در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، بر اساس قرارداد "تجهیز و بهره برداری فاز اول بندر شهید بهشتی" بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت هندی (IPGL )، طرف هندی متعهد شده است با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری، صرفا نسبت به خرید انواع تجهیزات بندری شامل تجهیزات سنگین و راهبردی، نیمه سنگین و سبک در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اقدام و بهره‌برداری کند.

تامین ۲۴ میلیون دلار تجهیزات سنگین و راهبردی در بندر چابهار توسط هند

آقایی با بیان این که هند از این میان حدود ۲۴ میلیون دلار تجهیزات سنگین و راهبردی که عبارت است از ۶ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن و ۱۰۰ تن تامین کرده است، ابراز امیدواری کرد: همزمان طرفین برای فعال سازی قرارداد اصلی تلاش های مشترک خود را ادامه دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل شده و به بهره برداری رسیده که با بهره‌برداری فاز نخست ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال با يک ميليارد دلار سرمايه گذاری سازمان بنادر و دريانوردی و بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی افزایش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به استقبال و  امکان سرمایه گذاری خارجی سایر کشورها در بندر چابهار افزود: برای حفظ استقلال تجاری و اقتصادی در بندر چابهار از همه کشور های همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و بهره برداری از زیرساخت های بندر چابهار دعوت به عمل می آید.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdccopqsx2bq0e8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما