کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرصت‌سازی برای جولان کووید ۱۹ در سیستان و بلوچستان؛

تشدید خطر موج ششم با سهل انگاری در دریافت واکسن/ زاهدان، زابل و خاش قرمز شد

30 بهمن 1400 ساعت 11:41

به علت عدم استقبال شهروندان سیستان و بلوچستان برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا و سهل انگاری در رابطه با رعایت پروتکل ها، با خطر جدی گسترش این بیماری همراه هستیم.


به گزارش عصرهامون، با گذشت بیش از ۲ سال از شیوع کرونا و بروز سویه‌های جدید، این بار " اومیکرون" نگرانی‌ها را دوچندان کرده به این علت که کودکان نیز در معرض خطر ابتلا قرار گرفته اند.

این درحالیست که ارتقای ایمنی مردم در مقابل موج جدید ویروس کرونا تنها با واکسینه شدن همگانی امکان پذیر است و خودداری از دریافت واکسن، خطر موج ششم را تشدید کرده؛ که در این زمینه در استان پهناور سیستان وبلوچستان تنها یک چهارم از افراد واجدالشرایط اقدام به تزریق دوز سوم کرده و می طلبد تا شهروندان هر چه سریعتر اقدام به تکمیل روند واکسیناسیون خود کنند.

متولیان حوزه سلامت تاکید دارند با توجه به خطر شیوع اومیکرون، هر میزان پوشش واکسیناسیون بیشتر باشد، مقاومت افراد در برابر ابتلا افزایش یافته و زمینه ایجاد جهش‌های جدید این ویروس کاهش خواهد یافت.

یافته های علمی حاصل از بررسی سویه جدید کروناویروس موسوم به «اومیکرون» نیز ضرورت توجه به راهکارهای پیشگیرانه شامل استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی ها را مورد تاکید قرار  داده که در کنترل این ویروس و قطع زنجیره انتقال آن تاثیر بسیاری دارد.

همچنین طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با گسترش سویه اومیکرون در کشور و از سوی دیگر کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۲۴۷ به ۳۳۷ شهر افزایش یافته و هیچ نقطه ای در وضعیت آبی قرار ندارد.

سرعت بالای انتقال امیکرون، کاهش استفاده از ماسک و مراقبت‌های بهداشتی، عدم پوشش کافی نوبت سوم واکسن، باز بودن تالارها و رستوران‌ها، تجمع در محیط‌های بسته، و از همه مهمتر دورهمی‌های خانوادگی از مهم‌‌ترین دلایل افزایش ناگهانی آمار مبتلایان به شمار می رود.

چند شهرستانِ سیستان وبلوچستان قرمز شد؟ ‏

محمد هادی عباسی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص وضعیت بیماری کرونا در سیستان وبلوچستان، بیان کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از لحاظ وضعیت بیماری بر اساس آخرین رنگبندی شهرستان های زاهدان، زابل و خاش در وضعیت قرمز کرونایی، شهرستان های میرجاوه، ایرانشهر، سیب و سوران و سراوان وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

پرهیز از تجمع و دورهمی ها با توجه به سرایت پذیری بالای اومیکرون

وی تصریح کرد: این وضعیت برای شهروندان یک پیام دارد و آن اینکه در هرشرایط رنگبندی که ویروس اومیکرون در جامعه در حال گردش است حتما باید شیوه نامه های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: بعضی از گروه های سنی مانند بانوان باردار و یا بیماران مزمن که سابقه دیابت و فشار خون دارند طبق توصیه هایی که از ابتدای کرونا اعلام شده، باید در قرنطینه معکوس باشند و سایر اعضای خانواده باید ارتباط با این دسته از افراد را محدود کنند چرا که  آنها بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

به گفته وی، در سوش جدید "اومیکرون" که کودکان نیز در معرض خطر قرار دارند باید دقت کرد تا این افراد را در مجامع عمومی قرار نگیرند و در حاشیه امن باشند، خانواده ها  نیز دورهمی ها، نشست ها و جشن تولد هایی که می توانند به زمان دیگری موکول کنند را برگزار نکنند زیرا کودکانی که نمی توانند ماسک بزنند و یا افراد زیر 5 سال که امکان تزریق واکسن برایشان فراهم نیست جزو مهمترین و در معرض خطر ترین قربانیان این دورهمی ها و نشست ها هستند.

تکمیل فرایند واکسیناسیون راهکار مقابله با بیماری

عباسی در بخش دیگر سخنان خود به وضعیت مبتلایان به این بیماری در استان نیز اشاره کرد و افزود: از لحاظ آماری در هفته گذشته هفت هزار و ۶۰۷ نفر از هم استانی هایی که مبتلا به کووید۱۹ بودند مورد شناسایی قرار گرفته و تعداد موارد مثبت بستری به ۲۸۰ نفر رسید، ضمن اینکه در کمال تاسف ۱۶ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک و تکمیل فرایند واکسیناسیون راهکار مقابله با بیماری است، اذعان کرد: دوز سوم واکسن کرونا علیرغم اینکه در مراکز تجمیعی موجود و دسترس است اما مورد استقبال قرار نگرفته و پوشش دوز سوم در استان تنها ۲۴ درصد بوده و یک چهارم افراد مشمول برای دریافت آن مراجعه کرده اند.

واکسیناسیون کمک کننده در کاهش ابتلا به کرونا و مرگ و میر

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: درصد پوشش دوز اول در افراد بالای هجده سال نیز ۷۳ درصد است و این نشان می دهد ۱۷ درصد از افراد واجد الشرایط حتی برای یکبار هم برای تزریق مراجعه نکرده، و این در حالیست که تکمیل واکسیناسیون کمک کننده در کاهش ابتلا به کرونا در سایر سوش ها بوده و علاوه بر کاهش موارد ابتلا و اضطراب، کاهش موارد فوت را نیز در پی دارد.

عباسی اظهار کرد: افرادی که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده اند با توجه به اینکه گذشت زمان قدرت ایمنی زایی را کاهش می دهد باید در اولین فرصت ممکن به مراکز تجمیعی واکسیناسیون برای تکمیل روند واکسینه خود مراجعه کنند.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 146225

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/146225/تشدید-خطر-موج-ششم-سهل-انگاری-دریافت-واکسن-زاهدان-زابل-خاش-قرمز

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir