ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> بام شرق ایران، پذیرای دوستداران طبیعت است از تماشای سرو ۱۲۰۰ ساله تا تفریح و درمان در چشمه های آب معدنی | عصر هامون
تاریخ انتشار :جمعه ۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۴
خاش؛ شهر جذاب سیستان و بلوچستان؛

بام شرق ایران، پذیرای دوستداران طبیعت است/ از تماشای سرو ۱۲۰۰ ساله تا تفریح و درمان در چشمه های آب معدنی

تفریح و درمان در چشمه های آب معدنی"تفتان"
کوه تفتان تنها آتشفشان نیمه فعال در منطقه جنوب‌شرقی ایران، در کنار گردشگری و طبیعت گردی بهشتی نهفته برای گردشگران علمی و زمین شناسی به شمار می رود.
بام شرق ایران، پذیرای دوستداران طبیعت است/ از تماشای سرو ۱۲۰۰ ساله تا تفریح و درمان در چشمه های آب معدنی
به گزارش عصرهامون، استان سیستان و بلوچستان از اقلیمی متفاوت و منحصر به فرد برخوردار است، اقلیمی که منجر شد تا انواع و اقسام دیدنی‌های ناب در این منطقه وجود داشته باشند.

خاش یکی از شهرستان های با اقلیم متفاوت و منحصر به فرد در این خطه است و مقصدی ناب برای گردشگری به شمار می رود.

کوه تفتان، بام شرق ایران

کوه تفتان تنها آتشفشان نیمه فعال در منطقه جنوب‌شرقی ایران، در سیستان و بلوچستان میان منطقه سرحد و شهرستان تفتان قرار گرفته؛ در ‌واقع تفتان یا «چهل‌تن» نام یکی از قله‌های این کوه است که آتشفشان نیمه‌فعال ایران محسوب می‌شود.

ارتفاع کوه با سه هزار و۹۴۱ متر از سطح دریا باعث شده  تا تفتان بلند‌ترین کوه جنوب‌شرقی ایران باشد.
 

 
این کوه افسانه‌ای سه دهانه آتشفشانی دارد که همیشه از آن‌ها بخار گوگرد و دود بلند می‌شود، دو دهانه آتشفشانی دیگر کوه تفتان، به جز چهل‌تن، نر‌کوه و ماده‌کوه نامگذاری شده‌اند که تقریبا در هفت هزار سال پیش، یعنی زمانی که تازه تمدن‌های اولیه در این مناطق دور هم جمع شده بودند، آتشفشان تفتان فوران کرده و هرچه را سر راهش بود، از بین برده است.
 
چشمه های آب معدنی گرم و سرد، دامنه های زیبا و دریاچه ای بر فراز کوه هرساله تعداد زیادی از کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی را از دور و نزدیک جذب خود می کند.
 
چشمه گل فشان پیر گل در حوالی شهرستان خاش

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خاش در فاصله ۷۰ کیلومتری با نام چشمه "گل فشان پیر گل" است، این چشمه دل‌نواز در قلب کوه‌های سیاه‌بند، در قسمت شرقی بزمان درست جایی که عشایر سکونت دارند قرار گرفته، این منطقه دارای خاک زرد و عاری از هرگونه پوشش گیاهی است.
 

 
جنس رسوبات گلفشان رس و مارن است، و در حال حاضر مراجعه کنندگان به این مکان افرادی هستند که ناراحتی پوستی و روماتیسمی دارند.

زیارتگاه مرتضی علی

این زیارتگاه منسوب به مرتضی علی با توجه به نوع معماری بنا به دوره تیموری- صفوی نسبت داده می شود.

قلعه حیدرآباد
 
 این قلعه در حومه شرقی شهر خاش و در انتهای خیابان سرباز واقع شده است این قلعه به دستور عیدو خان و توسط معماران بومی منطقه بنا شد و بیشتر مورد استفاده قشون انگلیسی ها بوده و به عنوان انبار مهمات از آن استفاده می‌شد. معماری این بنا مربوط به دوره اسلامی و حکومت سلسله قاجاریه می‌باشد.
 

 
قلعه ایرندگان

این قلعه در بخش ایرندگان و در ۱۰۰ کیلومتری شهرخاش واقع شده، زمان ساخت آن به دوره قاجاریه باز می گردد و مرکز حکومت ایرندگان و روستاهای اطراف به شمار می رفته، این بنا در زمان حکومت دوست محمد خان محل حکمرانی فردی به نام سبز علی بوده است.

مسجد جامع خاش
 

 
مناره مسجد جامع خاش مربوط به دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا الهام گرفته از معماری سنتی ایران است. مناره از نوع استوانه‌ای مارپیچ و به‌صورت منفرد است که این بنا دارای بدنه‌ای بلند و کشیده است. این مناره با آجرهای سخت و مقاوم ساخته شده که با آجرهای به هم فشرده و کنار هم چسبیده پوشیده شده است.

دریاچه سردریا

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و طبیعی شهرستان خاش در تفتان جنوبی، روستای تمندان است، این منطقه دارای ارتفاعات زیبا و پوشش گیاهی با گونه های مختلف دارویی است.
 

 
این دریاچه از منابع آبی تفتان آبگیری می شود و قابلیت ماهیگیری و قایق سواری دارد.

درخت کهنسال روستای دهپابید

این درخت در نزدیکی شهر خاش و در روستای دهپابید است، قدمت این سرو کهنسال بیش از ۱۲۰۰ سال بوده و دارای تنه ای پهن و شاخ و برگی انبوه است.
 
 

چشمه های آب معدنی

اهم چشمه های آب معدنی در خاش که در نقاط مختلف پراکنده شده اند شامل چشمه آب معدنی اسکل آباد، چشمه آب معدنی جم چین، کلکوه، ولان، دوجینگ، سنگان، برآبک، مرغاب، ترشاب، گنج امین می باشد که مردم منطقه جهت مداوای بیماری های مانند دستگاه گوارشی، بیماری های جلدی و پوستی و روماتیسم به آنجا مراجعه می کنند.
 
سنگان

دهستان سنگان در ۵۰ کیلومتری شهر خاش واقع شده و قدمت آن به قبل از اسلام بر می گردد. از جاذبه های گردشگری این روستا درخت کهنسال سرو سنگان، آسیاب ابی، ابشارهای چلور و غار ناروک می باشد که هرساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی را به خوب جذب می کند.
 
 
 
سرزمین خاش یکی از قدیمی ترین و کهن ترین سرزمین های ایران اسلامی است که وجود آثار باستانی در روستاهای ایرندگان، کارواندر و دامنه های تفتان، قدمت این سرزمین را تایید می کند؛ از این جهت جاهای دیدنی بی‌شمار دارد که اگر مکان مورد علاقه شما در این لیست جا افتاده است، آن را با ما و مخاطبان ما از طریق ارسال نظر به‌اشتراک بگذارید.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjimevauqexhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها