تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۷
افزایش روز افزون و قارچ گونه سرعتگیرهای غیر استاندارد در سطح شهر زاهدان نه تنها آرامش را از روح و روان شهروندان گرفته، بلکه به افزایش میزان ترافیک و افزیش تصادفات نیز کمک کرده است.
عکس از اینترنت
عکس از اینترنت
به گزارش عصرهامون، تپه نوردی رانندگان در خیابان های سطح شهر زاهدان دغدغه ای است که این روزها مسافران نوروزی را هم با چالش مواجه کرده؛ سرعت گیرهای بی‌شمار در فاصله چندمتری آن هم بدون رنگ که اکثرشان شیب و ارتفاع مناسبی ندارند و  به‌جای آنکه باعث کاهش خطرات و تصادفات شوند، خطرات را افزایش داده و خود باعث بروز حادثه می‌شوند.

دغدغه ای که این روزها بیش از هر چیز دیگری در این دیار خود نمایی می کند، سرعتگیر هایی که بدون هیچ آرم و علائمی هر روز صبح در یک خیابان ایجاد شده و اگر زحمت این تعدد که بر دوش مسئولان شهرداری افتاده صرف پر کردن گودال های عمیق سطح خیابان ها می شد شاید مردم گلایه کمتری از عملکرد ضعیف آنها داشتند.

چه کسی پاسخگو است؟

سعادتی یکی از مسافران نوروزی که در بوستان شادی زاهدان چند روزی برای گشت و گذار سکنی گزیده است در این باره به خبرنگار ما گفت: اغلب سرعتگیرهای بدون هیچ علائم هشدار دهنده ای به یکباره ظاهر شده و با ترمز ناگهانی منجر به وقوع تصادف و از بین رفتن جلوبندی ماشین ها می شود، که چند فقره تصادف در پی این معضل را طی این دو روز به وضوح مشاهده کرده ایم.

وی افزود: این اتفاق برای ما به عنوان یک مسافر نوروزی که آشنا به خیابان های شهر نیستیم منجر شد تا هنگام بازگشت از مجتمع تفریحی لادیز، به یکباره ترمز گرفته و فرزندم که در آغوش مادرش بود به شیشه جلو برخورد کند، اگر چه اتفاق ناگواری رخ نداد اما استرس سلامتی فرزندم، خوشی آن تفریح را به کام‌مان تلخ کرد.

 به گفته این مسافر نوروزی، متولیان امر باید تدابیری بکار ببرند که جلو حوادث قبل از وقوع گرفته شود، تعدد بی‌شمار سرعتگیرها بدون رنگ آن هم در فاصله کمتر از چند متر نه تنها هزینه مالی به خودروها وارد می کند، بلکه اعصاب و روان راننده و سرنشینان را نیز برهم می زند.
سرعتگیرهای غیراستاندارد، عامل رونق جلوبندی سازها

بختیاری یکی از شهروندان زاهدانی که راننده اسنپ است هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: رشد قارچ گونه سرعتگیرهای غیراستاندارد در این شهر تمامی ندارد؛ زخم حفاری های رها شده در پی عملیات های شرکت های خدمات رسان از یک سو، نصب دست اندازهای اغلب بی رنگ و علائم از سوی دیگر منجر شده تا ماهانه هزینه زیادی صرف تعمیر خودرو شود.
 

 
وی اضافه کرد: آسفالت های تکه تکه معابر شهری، وجود چاله های عمیق و دست اندازهایی که هنگام گذر از آنان دل و روده مسافران زیر و رو می شود، از چالش های اساسی است که نه تنها صدای نارضایتی مردم را به پا کرده بلکه کسب و کار جلوبندی سازها را هم رونق بخشیده؛ چرا که مردم باید تاوان عدم مدیریت صحیح متولیان امر در نظارت و رسیدگی به چنین مسائلی را پرداخت کنند؛حتی باید چهارچشمی وجب به وجب خیابان ها را زیر ذره بین قرار دهند تا مبادا دردی بر دردهایشان اضافه شود.

آیا با قوانین نصب سرعتگیر آشنا هستید؟

 اطلاع رسانی: اولین مورد از مجموعه قوانین و الزامات نصب سرعتگیر، اطلاع رسانی است که شما را ملزم می کند تا در جاده های خصوصی و یا عمومی، پس از نصب هرگونه سرعت گیر و یا در هنگام عملیات نصب آن، با استفاده از تابلوی سرعت گیر این مورد را به اطلاع رانندگان برسانید. در صورت عدم نصب تابلو سرعت گیر، از نظر حقوقی شما تحت پیگرد قانونی قرار می گیرید و باید تمامی خسارات وارده ناشی از هرگونه حادثه بر اثر برخورد به سرعت گیر را جبران نمایید.

ابعاد سرعت گیر ترافیکی:  شما در نصب انواع سرعت گیر باید به ابعاد آن ها دقت داشته باشید تا استاندارد سرعت گیر رعایت شده باشد. برای مثال و در سرعت گیر جاده های بزرگ شهری که حداقل های سرعت در آن ها بالاست، ابعاد معمول و استاندارد خاصی تعریف شده است. طول این دست اندازها به دلیل سرعت بالای خودروهای در هنگام برخورد با آن ها به جهت آسیب کمتر و کاهش بیشتر سرعت، نباید کمتر از ۹۰۰ میلی متر باشد. از نظر ارتفاع نیز، حداقل ۲۰ میلی متر و حداکثر ۱۰۰ میلی متر برای اینگونه سرعت گیرها تعریف شده است. البته شما باید دقت کنید که این نوع سرعت گیر ها معمولا برای کاهش قابل توجه سرعت و همچنین جاده های با سرعت بالا استفاده می شوند.

در سرعت گیر ها و یا سرعت کاه های کوچک نیز که معمولا در جاده های برون شهری و در حد فاصل قبل از ورود به مناطق مسکونی به تعداد فراوان نصب می شوند، ابعاد سرعت گیر و تعداد نصب شده آن نباید به شکلی باشد که پس از عبور، سیستم فرمان و هدایت خودرو را تحت تاثیر قرار دهد و یا به قسمت هایی مانند جلو بندی آن آسیب برساند.

برای جلوگیری از واژگون شدن وسایل نقلیه نیز، حداکثر ۱:۱۰ یا همان ۱۰ درصد برای شیب تعریف شده است. رعایت این بند از قانون نصب سرعت گیر، از مهم ترین قسمت های ضوابط سرعت گیر ترافیکی است. زیرا نقش مستقیمی در وضعیت کنترل راننده در هنگام عبور از سرعت گیر را دارد.

همچنین ضوابط نصب سرعت گیر در خصوص اجرای سرعت گیر آسفالتی نیز دارای ابعاد مشابه با اعداد بیان شده است و عملا تفاوتی در طول، ارتفاع و سایر مشخصه های فیزیکی با سرعت گیر لاستیکی و پلاستیکی ندارد.
 

 
استفاده از سرعت گیر به تناسب جاده: نوع مورد استفاده سرعت گیر در جاده های درون شهری با آزادراه، اتوبان و… کاملا متفاوت است زیرا سرعت مجاز در این محدوده ها متفاوت است. بر این اساس، شما اجازه ندارید هر سرعت گیری را در هر جایی نصب کنید. برای مثال شما نمی توانید از سرعت گیر های با طول کم در آزادراه یا بزرگراه استفاده کنید.

روشنایی: در جاده هایی که دست انداز در آن ها نصب می شود، شما باید نسبت به روشنایی در محدوده دست انداز اقدام کنید. به خصوص در شب و در جاده های برون شهری، این یک امر ضروریست. زیرا در صورتی که روشنایی وجود داشته باشد، احتمال واژگون شدن خودرو در منطقه مورد نظر به شدت بالا می رود. برای این منظور می توان بسته به ظرفیت منطقه، از روشنایی لامپ یا چراغ ها و چسب های فلوئورسانس و فسفرسانس استفاده کرد. البته می توان از گل میخ های چراغ دار نیز برای نمایش محدوده سرعت گیر استفاده کرد.

مکان های خصوصی: در مورد مکان هایی مانند پارکینگ های عمومی، خصوصی و … نیز قوانینی برای به کارگیری سرعت گیر وجود دارد. برای مثال سرعت گیر رمپ پارکینگ نمونه ای از سرعت گیر هایی است که در شیب های پارکینگ استفاده می شود. سرعت گیر رمپ نیز باید با توجه به قوانین ذکر شده از نظر شیب، ارتفاع، ابعاد، فاصله و… نصب شود. در غیر اینصورت و در صورت بروز خسارت، از نظر قانونی این حق برای فرد متضرر شده وجود دارد.
 
با این تفاسیر و قانون نصب سرعتگیرها؛ رفع هر چه سریعتراین معضلات به ویژه استاندارد سازی سرعت گیرها، خواسته ای عمومی است که شهروندان از شهرداری و متولیان امر انتظار رسیدگی به آن را دارند.
 
انتهای پیام/
 
 

 
https://www.asrehamoon.ir/vdci3qazrt1a532.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما