تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۰
مسعود فیروزکوهی یک کارشناس تغذیه گفت: در دوران کرونایی اگر بهداشت فردی و عمومی رعایت و از رفت وآمد در مکان های شلوغ پرهیز کنیم، مشکلی در انجام فریضه واجب روزه داری پیش نخواهد آمد.
روزه‌داری تأثیری بر مبتلا شدن افراد به کرونا ندارد/ بایدها و نبایدهای تغذیه ای به بیماران
به گزارش عصرهامون، با شیوع ویروس کرونا که چندسالیست سایه خود را در تمام دنیا و محافل و مجالس گسترش داده است، موجی از دغدغه‌های سلامت‌محور در میان مردم شکل گرفت؛ و این روزها که همگان در ضایفت الهی به سر می برند دغدغه ها جدی‌تر شده، چراکه بسیاری گمان می کنند روزه‌داری و نرسیدن مواد غذایی مورد نیاز، سیستم ایمنی بدن‌شان را تضعیف کرده و این مسأله احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

این درحالیست که به عقدیه کارشناسان مربوطه روزه داری ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای تقویت جسم و روح است و شرایط آن در دوران کرونایی فرقی با سال‌های پیش از کرونا ندارد؛ بلکه رعایت‌های بهداشتی اهمیت دوچندان پیدا کرده است.  

توصیه‌ های‌ تغذیه‌ ای‌ روزه داری در دوران کرونا 

مسعود فیروزکوهی یک کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت نوع تغذیه بهبود یافتگان کرونا در ماه رمضان، بیان کرد: افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شدند و بهبود پیدا کردند و در حال حاضر مشکلی ندارند می‌توانند با توجه به برنامه رژیم غذایی خود روزه بگیرند، اما افرادی که در حد بین بهبودی و بیماری هستند می‌توانند با مشورت پزشک اقدام به گرفتن روزه بکنند.

وی به بیان توصیه‌هایی برای انجام روزه‌داری در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: روزه گرفتن در اکثر مردم باعث بهبود شرایط جسمی و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود.

وی افزود: در دین اسلام علاوه بر ماه مبارک رمضان سفارش به گرفتن روزه در اول و وسط و آخر ماه های قمری شده که اگر همه این سفارشات را اجرایی کنیم شرایط بهتر از آنچه که اکنون است، خواهد بود.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: در دوران کرونایی اگر بهداشت فردی و عمومی رعایت و از رفت وآمد در مکان های شلوغ پرهیز و استراحت کافی داشته باشیم، مشکلی در انجام این فریضه واجب پیش نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که وعده سحری در روزه داری اهمیت زیادی دارد باید از غذاهایی که حاوی ترکیباتی از کربوهیدرات پیچیده، پروتئین، سالاد و سبزیجات، چلو خورشت، سبزی، آلو، کرفس، ماکارونی و گوشت چرخ کرده یا آب گوشت کم چرب استفاده کرد، و در کنار آن برای تامین آب بدن در طی روز نیز از شربت ها کم شیرین یا تخم شربتی و خاکشیر و همچنین سالاد و سبزی مصرف کرد.
 
فیروزکوهی با تاکید بر این مطلب که باید از خوردن غذاهای شیرین و پرچرب خودداری کرد، گفت: غذاهای ترش و خشک همچون کباب، شامی و ... باعث تشنگی در طی روز می شود در این خصوص روزه داران باید هرموقع احساس خشکی دهان و گلو کردند آب در دهان قرقره کنند تا دهان و گلو مرطوب و تمیز باشد.
 
وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: در وعده افطار نیز باید مایعات و دمنوش های ولرم استفاده کرد زیرا مری و معده را آماده مصرف غذایی می‌کند، غذاهای پرکالری و پرحجم در این وعده مطلوب و می توان از مواد غذایی شیرین همچون خرمای مضافتی و نبات استفاده کرد اما در مصرف زولبیا بامیه باید دقت و پرهیز کرد، همچنین استفاده از پنیر کم چرب، سبزی، گوجه ،خیار، عسل و گردو هم در وعده افطار توصیه می شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه شام باید حداقل 2ساعت پس از افطاری صرف شود، افزود: خانواده هایی که کودک و نوجوان روزه دار در بین آنها است باید این وعده را جدی گرفته و از غذاهایی که در وعده سحر ممنوع است در این مدت زمان استفاده کنند، همچنین در این فاصله می توانند از شربت ها، آبمیوه‌ها، عرقیجات، ماست ،دوغ، شیر میوه‌های تازه، خشکبار،مغزها، تخمه و تنقلات غیر شیرین هم استفاده کنند که با رعایت این موارد هیچ لطمه‌ای به ایمنی و مقاومت بدن وارد نمی شود و می توان به خوبی حتی در شرایط کرونایی، روزه داشته باشیم.
 

فیروزکوهی با بیان اینکه روزه داری علاوه بر نشاط روحی، به سلامت جسم هم کمک شایانی می‌کند، ادامه داد: روزه داری صحیح و اصولی که در وعده‌های سحر و افطار از تمام گروه‌های غذایی در آن استفاده شود و مایعات به میزان کافی و فراوان استفاده شود، هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد و باعث ضعف سیستم ایمنی نمی شود.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcfcedyew6djya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما