ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> عصر هامون - عوارض پرخوری و کم خوری افراطی در ماه رمضان/اشتباهات تغذیه ای که به قیمت جان روزه دار تمام می شود - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت و گو با کارشناس تغذیه مطرح شد؛

عوارض پرخوری و کم خوری افراطی در ماه رمضان/اشتباهات تغذیه ای که به قیمت جان روزه دار تمام می شود

20 فروردين 1401 ساعت 0:00

مسعود فیروزکوهی گفت: پر خوری و پر نوشی به امید گرسنگی و تشنگی کمتر در طی روز و کم خوری که نتواند نیاز تغذیه ای فرد را تامین کند، از جمله اشتباهات رایج تغذیه ای در ماه رمضان است.


به گزارش عصرهامون؛ در ماه مبارک رمضان رفتارهایی در افراد یا خانواده ها در تغذیه و امور مربوط به آن رواج دارد که به نوعی مطلوب و مقبول نیست و می تواند عوارضی را در سلامتی افراد داشته باشد.

آری در ایام روزه داری برخی به دلیل اطلاع ناکافی و ناخواسته با پرخوری و عده ای نیز با کم خوری یا تغذیه نامطلوب سلامتی خود را به خطر می اندازند که می توند حتی به قیمت جانشان تمام شود. 

عواقب عدم توجه به وضعیت جسمی و بیماری های زمینه ای

در همین راستا مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما از عدم توجه به وضعیت جسمی و بیماری های زمینه ای در مورد گرفتن یا نگرفتن روزه به عنوان اشتباهی رایج در ماه رمضان نام برد و بیان کرد: روزه داری در شرایط ممنوعیت به دلیل مشکلات جسمی و بیماری می تواند باعث آسیب به بدن شده و سلامتی فرد را تهدید کند.

وی با بیان این که نگرفتن روزه بدون دلیل نیز می تواند موجب ناراحتی و عذاب وجدان فرد شود، اضافه کرد: پر خوری و پر نوشی به امید گرسنگی و تشنگی کمتر در طی روز از دیگر اشتباهات رایج است که باعث اضافه وزن و اتفاقا تشنگی بیشتر می شود.
 

کم خوری و عوارض آن بر سلامت 

فیروزکوهی از کم خوری به عنوان دیگر رفتارهای نامطلوب در این ماه یاد کرد و گفت: کم خوری که نتواند نیاز تغذیه ای فرد را تامین کند، در ۳۰ روز می تواند باعث کاهش وزن، ضعف و بیحالی و سوء تغذیه در افراد مستعد شود که خود زمینه ساز ابتلا به بیماری های غیر واگیر و اشکال در عملکرد اندام ها، آنزیم ها و هورمون ها می تواند باشد.

وی درباره عوارض بی نظمی در وعده های غذایی افطار، شام و حتی حذف سحری نیز بیان کرد: این اقدام باعث کاهش کارآیی بدن در طی روز خواهد شد، نظم در زمان مصرف مواد غذایی باعث می شود که سوخت و ساز بدن بهتر و منظم تر انجام شود.

مصرف چای فراوان به امید کاهش تشنگی 

این کارشناس با بیان این که مصرف چای فراوان در وعده سحر به امید کاهش تشنگی روزانه و عدم ابتلا به سردرد در افرادی که عادت به مصرف چای دارند، از دیگر اشتباهات رایج محسوب می شود، تصریح کرد: چای مدر است و نوشیدن زیاد آن و به خصوص اگر پررنگ باشد، برعکس باعث تکرر ادرار و بروز تشنگی از ابتدای روز می شود.
 
وی مصرف غذاهای شور و پر ادویه را در وعده سحری نادرست دانست و افزود: غذای شور و پر ادویه، سرخ کردنی و چرب نیاز به آب را افزایش می دهد و باعث کم آبی بدن و احساس تشنگی در طی روز می شود.

فیروزکوهی از کاهش مصرف میوه و سبزی به دلیل مصرف بیشتر شیرینی ها یا تمایل بیشتر به مصرف غذاهای اصلی به عنوان دیگر اشتباهات رایج در این ماه نام برد و اضافه کرد: این موضوع می تواند باعث کاهش سطح ویتامین ها و مواد معدنی در افراد مستعد شود که نظم بدن را به هم می زند .

وی تصریح کرد: همچنین باعث کاهش دریافت فیبر خوراکی و مواد سلولزی می شود و یبوست را به دنبال خواهد داشت، با توجه به اینکه فیبر های غذایی در نگهداشت آب نیز موثر هستند، مصرف مواد غذایی کم فیبر باعث تشنگی بیشتر در طی روزه داری می شود.
 

مصرف خودسرانه و اضافه بر نیاز انواع مکمل ها

این کارشناس تغذیه درباره مصرف خودسرانه و اضافه بر نیاز انواع مکمل های ویتامین – مینرال به امید پیشگیری از بروز کمبود نیز بیان کرد: اگر مصرف مکمل با توجه به نیاز جسمانی فرد باشد، مطلوب است، اما دریافت دوز بالا و اضافه بر نیاز، به کلیه ها و کبد فشار وارد می کند و عملکردشان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: از طرفی با اطمینان فرد به تامین املاح و ویتامین ها، به مصرف سبزیجات و میوه ها ممکن است کم توجهی شود که دریافت فیبر کاهش یافته، می تواند باعث یبوست و تشنگی بیشتر روزانه شود. 

فیروزکوهی در خصوص استفاده از تنقلات و مواد غذایی کم ارزش گفت: تنقلات شور و شیرین یا چرب مثل چیپس و پفک و امثال آن فاقد ارزش غذایی هستند و می توانند مصرف مواد غذایی اصلی یا مواد با ارزش را کاهش دهند و موجب تشنگی و گرسنگی در طی روز شوند.

انتهای پیام/ 


کد مطلب: 147225

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/147225/عوارض-پرخوری-کم-خوری-افراطی-ماه-رمضان-اشتباهات-تغذیه-قیمت-جان-روزه-دار-تمام-می-شود

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir