تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۱
سوسیس وکالباس، غذاهای چرب و سرخ کردنی ها، فست‌فودها و غذاهای آماده از جمله مواد ‏غذایی ممنوعه برای بیماران کرونایی است که باید مصرف آن به حداقل برسد.‏
تقویت سیستم ایمنی روزه داران با تغذیه مناسب/ مصرف غذا‌های چرب و فست فود‌ها در ‏مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ممنوع است ‏
به گزارش عصرهامون، هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مطالب فراوانی درباره فواید و ‏مضرات روزه داری برای بدن به گوش می رسد؛ اما طی دو سال اخیری که از حضور مهمان ‏ناخوانده وسمج "ویروس کرونا" می گذرد برای عده این سوال پیش آمده که آیا روزه داری بر ‏سلامت در سیستم ایمنی بدن انسان تاثیر دارد.‏

به عقیده کارشناسان؛ با تغذیه مناسب در زمان افطار و سحر می‌توان هم از برکات روزه و ماه ‏مبارک رمضان بهره‌مند شد و هم از خطر کرونا و سوش های آن در امان بود‎.‎

روزه گرفتن باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود

مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه روزه گرفتن ‏باعث بهبود شرایط جسمی و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود، بیان کرد: در دین اسلام ‏علاوه بر ماه مبارک رمضان سفارش به گرفتن روزه در اول و وسط و آخر ماه های قمری ‏شده، که اگر همه این سفارشات را اجرایی کنیم شرایط بهتر از آنچه که اکنون است، خواهد ‏بود‎.

وی افزود: استفاده از آب کافی و مکرر در طی روز، تامین مواد پروتئینی، استفاده از ‏سبزیجات و میوه ها برای تامین املاح،ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها وفیبر ، عدم استفاده و یا ‏استفاده کمتر از مواد قندی، استفاده از خرمای خشک، مویز ،کشمش و توت خشک برای ‏خوردن چای و دمنوش  راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می روند.‏

این کارشناس تغذیه با تاکید بر این مطلب که شیوع کرونا تغییرات چشمگیری در توصیه ‏های پیشین برای افزایش ایمنی بدن ایجاد نمی کند، افزود: کرونا بیماری مرموزی است که ‏هر ازگاهی خود را با علائم متفاوتی مانند سرماخوردگی ساده یا پیچیده‌تر و به شکل آنفولانزا، ‏مسمومیت و اسهال و استفراغ، از دست دادن حس بویایی و شنوایی و غیره خودنمایی می ‏کند.‏

وی اضافه کرد: اگر همگان بهداشت فردی و عمومی را رعایت و از رفت وآمد در مکان های ‏شلوغ پرهیز و استراحت کافی داشته باشند، مشکلی فریضه واجب روزه دار برایشان به وجود ‏نمی آید.‏

فیروزکوهی تاکید کرد: با تدابیر ساده می توان سپری حفاظتی ایجاد کرد تا از ابتلا به ویروس ‏در امان بود و یا شدت آن در بدن کم باشد.‏

استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی راهکار در امان ماندن از کرونا

وی تصریح کرد: قرنطینه خانگی، استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی با شستن مکرر ‏دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت عمومی، حفظ فاصله حداقل ۱.۵ متری با دیگران در ‏بیرون از منزل و پرهیز از خوردن و آشامیدن در مراکز تجمیعی و عمومی از جمله اقدامات ‏برای در امان ماندن از کووید۱۹ است.‏‎
‎  
فیروزکوهی در بخش دیگر سخنان خود به راهکارهای تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد و ‏گفت: تامین پروتئین کافی، مصرف مواد غذایی فیبردار، تامین کافی ویتامین ها، املاح، آنتی ‏اکسیدان‌ها به خصوص تأمین کلسیم و منیزیم، روی و ویتامینA ‎، ‏B ‎، ‏C ‎و‎ E، مصرف به ‏اندازه آب و مایعات و کاهش مصرف غذاهای شیرین و حاوی قند و شکر، کاهش مصرف ‏غذاهای شور و پرنمک و غذاهای چرب و سرخ کردنی از جمله اقدامات موثر در این زمینه به ‏شمار می رود.‏‎  

وی خاطرنشان کرد: در افراد مبتلا به کرونا تأمین انرژی و پروتئین بسیار مهم بوده بنابراین از ‏گوشت‌های سفید مثل مرغ و ماهی و از لبنیات کم چرب و پروبیوتیک، تخم مرغ و حبوبات ‏باید به اندازه کافی مصرف کرد‎.

ممنوعیات تغذیه ای

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: برای تامین فیبر و آنتی اکسیدان ها، املاح و ویتامین‌ها و ‏صیفی ها از سبزی‌ها و صیفی جات و سالاد همراه با غذا استفاده شود، وجود سیر، پیاز، هویج ‏و پیازچه در سبزی مفید بوده، همچنین از میوه ها در میان وعده ها استفاده شود، مرکبات ‏کیوی توت فرنگی نیز مطلوب است، آب و مایعاتی همچون آب میوه طبیعی، دوغ، دمنوش ها ‏مانند آویشن و پونه کوهی نیز به اندازه کافی مصرف شود‎.

فیروزکوهی تاکید کرد: سوسیس وکالباس، ماکارونی، غذاهای چرب و سرخ کردنی ها، ‏چربی حیوانی، دنبه، سالاد الویه، سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای حاوی پنیر پیتزا، ‏فست‌فودها و غذاهای آماده پر ادویه و چربی ها، ترشی و سس های تند، مواد خیلی شیرین ‏‏(قند و شکر)، شیرینی ها، گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه ‏های گازدار و مربا از مواد غذایی ممنوعه برای بیماران کرونایی است که باید مصرف آن به ‏حداقل برسد.‏

انتهای پیام/
http://asrehamoon.ir/vdcgwu9qqak9tw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آیا پیگیری های مسئولین برای حل مشکل خشکسالی سیستان را کافی میدانید؟
آری
خیر
اصلا پیگیری نمی شود