تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۳۴
طبق گفته مسئولان امر مشکلات کم آبی مردم مهرستان با اجرای طرح های کوتاه، میان و بلند مدت که در دستور کار قرار دارد، رفع خواهد شد.
گام های استوار دولت برای پایان دادن به تنش آبی جنوب شرق/ دغدغه کم آبی مهرستانی ها کاهش می یابد
به گزارش عصرهامون؛ آب یکی از دغدغه های جدی و همیشگی مردم بسیاری از نقاط خطه پهناور سیستان و بلوچستان است، استانی که از نعمتی بزرگ به نام دریای عمان برخوردار بوده اما به دلیل کوتاهی ها در دولت های گذشته، مردمان آن همچنان دغدغه تامین آب دارند.
 
دغدغه ای که با شروع فصل گرما به اوج می رسد و آن را می توان این روزها در کلام مردم و بسیاری از نقاط دید، مشکلی که البته طی دو سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به ویژه در دولت سیزدهم برنامه ریزی جدی برای پایان دادن به آن صورت گرفته است.
 
مهرستان یکی از شهرستان هایی است که این روزها گلایه هایی درباره مشکلات آبی آن شنیده می شود و مردم خواستار پیگیری آن هستند که طبق گفته مسئولان امر برای پایان دادن به این معضل، طرح های ریز و درشتی در دستور کار است.
 
رفع مشکل آب شرب مهرستان در سه بازه‌ زمانی
 
در همین راستا علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: مهرستان با جمعیت ۲۳ هزار نفر از طریق ۶ حلقه چاه با مجموع آبدهی ۳۰ لیتر در ثانیه تامین آب می‌شود. 
 
وی افزود: رفع مشکل آب شرب شهر و روستاهای حاشیه این شهرستان در سه بازه‌ زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی شده است. 
 
این مقام مسئول با اشاره به طرح های کوتاه مدت برای رفع مشکلات آبی مهرستان، اضافه کرد: در این راستا حفر و تجهیز دو حلقه چاه در دستور کار شرکت آب وفاضلاب استان قرار دارد که عملیات حفر چاه، خرید لوله و اتصالات موردنیاز صورت پذیرفته و اجرای خطوط انتقال آب و برق‌رسانی در حال انجام است.
 
وی افزود: پیش‌بینی می شود ظرف ۴۵ روز آینده این طرح  تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری شود که در مجموع ۲۰ لیتر در ثانیه افزایش ظرفیت تامین آب را در پی خواهد داشت. 
 
قاسمی به طرح های میان مدت در راستای کاهش تنش آبی مهرستان اشاره و تصریح کرد: تکمیل خط انتقال آب از سد ماشکید علیا به طول ۲۷ کیلومتر با لوله به قطر ۳۱۵ میلیمتر و احداث پکیج تصفیه آب از جمله این پروژه ها بوده که برای این طرح  تاکنون ۱۵ کیلومتر لوله خریداری و ۱۱ کیلومتر حفر ترانشه شده است.
 
به گفته وی، در صورت تخصیص اعتبار به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان، تا پایان شهریور ماه این پروژه نیز تکمیل می شود و قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت. 
 
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح های بلند مدت کاهش تنش آبی مهرستان گفت: اجرای کامل طرح آبرسانی از سد ماشکید علیا به شهرهای سوران، مهرستان و هیدوچ شامل خط انتقال سوران به طول ۵۸ کیلومتر، مهرستان به طول ۲۷ کیلومتر و هیدوچ به طول ۱۱ کیلومتر از جمله این طرح هاست که اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. 
 
وی ادامه داد: خط انتقال به هیدوچ با تخصیص ۲۰ میلیارد تومان تا ۲ ماه آینده قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت.
 
انتهای پیام/ حمیده ذوالفقاری
https://asrehamoon.ir/vdcbzzb85rhbafp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما