تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۷
مهدی درویشی از معلمان نمونه سیستان و بلوچستان گفت: معلمان، با رسالت پیامبرگونه خود، در تربیت نسل آینده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی که متاثر از فضای مجازی است، نقش موثری دارند.
مهم‌ترین رسالت معلم، تربیت و انسان سازی است/ معلمان در صف مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن‌
به گزارش عصرهامون، در تمامی نظام های آموزشی مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت است، معلمان نیز مربی و الگوهای با نفوذ تعلیم و تربیت هستند بنابراین شغل معلمی یکی از حساس ترین و پرمسئولیت ترین شغل های جامعه است.
 
معلم مسئول تمام افرادیست که زیر دست او تربیت می شوند در واقع رفتار معلم تاثیر بسزایی بر رفتار و خلق و خوی دانش آموزان خواهد داشت البته افراد زیادی در سیستم های آموزشی مشغول به کار هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر تربیت دانش آموزان تاثیر می گذارد اما در این بین معلم نقش برجسته تری دارد.
 
معلم فقط آموزش دهنده نیست بلکه الگویی با نفوذ در تعلیم و تربیت است و محدوده اخلاقیات معلم فراتر از خود اوست بنابراین نمی تواند نسبت به رفتار خود بی تفاوت و آزاد باشند، معلم ابتدا باید به تهذیب نفس خود پرداخته و سپس به تعلیم و تربیت دانش آموزان بپردازد.
 
 در دنیای کنونی توسعه وایجاد مدارس به مفهوم امروزی، گسترش سریع فناوری و ارتباطات، صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر انفجار دانش، دایره تاثیر گذاری عوامل مختلف بر افکار و اندیشه های دانش آموزان را گسترده تر از گذشته کرده است.
اخلاق مداری و داشتن اصول تربیتی معلمان نسلی پویا در کشور می سازد
 
مهدی درویشی، آموزگار نمونه سیستان و بلوچستانی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به مهم‌ترین رسالت یک معلم در جامعه برای تربیت نسل های آینده، بیان کرد: مهم ترین وظیفه معلمان در کنار آموزش؛ تربیت، انسان سازی و شکل دهی شخصیت دانش آموزان است.
 
وی افزود: برای داشتن نسلی پویا و سازنده با آینده ای روشن باید تربیت دانش آموزان را به دست معلمانی توانمند سپرد که فقط از لحاظ آموزشی توانا نباشند بلکه از لحاظ اخلاق مداری و نحوه رفتار و برخورد با دانش آموزان الگوی مناسب رفتاری و تربیتی باشند.
 
وی با اشاره به واژه تعلیم و تربیت تصریح کرد: آنچه در فرآیند تعلیم و تربیت به دانش آموزان انتقال مى‏یابد تنها معلومات و مهارت‏هاى معلم نیست بلکه تمام صفات، خلقیات، حالات نفسانى و رفتار ظاهرى او نیز به شاگردان منتقل مى شود و این دو واژه هیچ گاه از هم قابل تفکیک نیستند و چه بسا نقش تربیت خیلی پررنگ تر هم است، آموزش صرفا آموزش یک سری از مطالب، تئوری ها و حقایق علمی نیست بلکه ذهن مخاطبین را تربیت می دهد.
 
درویشی با اشاره به ویژگی های یک معلم از لحاظ آموزشی، تربیتی و اخلاقی تشریح کرد: معلم باید از لحاظ آموزشی به روز باشد و مطالعه کافی از شیوه ها و ابزارهای نوین آموزشی که هر روز در حال تغییر هستند اطلاع و آگاهی کامل پیدا کند.
 
وی افزود: معلم موفق باید توانایی سازگاری با فناوری و ابزارهای جدید آموزشی را داشته باشد و در مواقع مناسب از این روش ها استفاده مطلوبی داشته باشد.
 
وی مهم ترین ویژگی معلم ها را چند بعدی بودن عنوان کرد و گفت: یک معلم علاوه بر شاخصه های علمی روی مولفه های اخلاقی خود باید بیشتر تقویت و کار کند و با نحوه رفتار و عملکرد این مفاهیم اخلاقی را به دانش آموزان انتقال دهد.
 
این معلم پایه نهم با اشاره به هجمه های فرهنگی دشمنان علیه اسلام و انقلاب اذعان کرد: دشمنان ما از هر راهی درصدد آسیب زدن به جامعه ما هستند و بدون شک نقش معلم ها در مصون‌سازی دانش‌آموزان علیه تهاجم فرهنگی بسیار مهم و کلیدی و به نوعی نقش محوری دارند.
 
وی با اشاره به مسیرهای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان گفت: امروز دشمنان ما با ابزارهای گوناگون و متنوعی که در اختیار دارند اعم از شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی که به راحتی در اختیار فرزندان ما هستند، نقش مخرب و ویرانگری را در تربیت نسل آینده ما دارند.
 
وی با اشاره به نقش معلمان در تربیت صحیح و آگاه سازی فرزندان کشور ادامه داد: نقش معلم ها که با آگاه سازی دانش آموزان و توجه به مسائل پرورشی و هدایت آنها در مسیر درست می توانند تا حد زیادی جلوی این آثار مخرب را بگیرند، البته در این زمینه همکاری خانواده‌ها هم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد یکی از راهکارهای مهم ارتباط مستمر معلمین با اولیا است به طور کلی مدرسه با اولیا در راستای آگاهی‌بخشی و تقویت جنبه های فرهنگی و پرورشی بسیار حائز اهمیت است.
 
درویشی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و به روز بودن سطح دانش معلمان و آگاهی از مسائل روز اظهار کرد: یکی از ابعاد و ویژگی‌های مهم معلمین موفق مسئله سازگاری با فناوری‌های نوظهوری که جامعه را هر روز تحت تاثیر قرار میدهد؛ به عنوان مثال در دوران بیماری کرونا به نظر من معلمانی موفق بودند که توانستند با زیست‌بوم جدید و شیوه های جدید آموزشی تطبیق دهند.
 
وی ادامه داد: افرادی موفق بودند که توانستند از آموزش های آنلاین یا از ابزارها و اپلیکیشن های ارتباطی داخلی و خارجی مانند اسکایپ روم، واتساپ و تلگرام یا اپلیکیشن داخلی شاد استفاده مطلوب کنند و خودشان را تطبیق دهند و مفاهیم آموزشی و مطالب درسی را به خوبی به دانش‌آموزان ارائه دهند.
 
وی گفت: توانایی برقراری ارتباط مطلوب با دانش آموزان که به صورت حضوری یا به صورت آنلاین مستلزم افزایش سطح آگاهی معلمان از ابزارهای نوین و شیوه های نوین ارتباطی است علاوه بر این که معلم ها باید به دنبال به روزرسانی اطلاعات باشد آموزش و پرورش هم با برگزاری کلاس های ضمن خدمت به معلمان در این امر کمک شایانی کند و از همه مهم تر فراهم کردن زیرساخت‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت آموزشی هم از نظر نرم افزاری و سخت افزاری بسیار حائز اهمیت است.
 
معلم نمونه استانی با اشاره به نقش معلم در ایجاد شکل گیری شخصیتی و افزایش رشد اجتماعی دانش آموزان بیان کرد: نظام آموزش و پرورش هر کشور و مدرسه نقش اساسی را در تربیت نسل آینده بر عهده دارد و معلم اولین سربازی که در شکل گیری شخصیت دانش آموزان تاثیرگذار است.
 
وی ادامه داد: ارتباط نزدیک بین معلم و دانش آموز و نفوذی که معلم بر تفکر و روان آنها دارد به عنوان یک الگوی تربیتی در شکل‌گیری و فرم دهی شخصیت دانش آموزان نقش بسیار مهم و کلیدی دارد و دانش آموزان وقتی از خانواده به مدرسه پا می گذارند هنوز به طور کامل شخصیتشان نهادینه و شکل نگرفته است.
 
درویشی گفت: نقش معلم به عنوان یک الگوی تربیتی و یک الگوی خوب رفتاری در راستای تربیت نسلی پویا و اخلاق‌مدار راهگشا باشد اما مورد خیلی حائز اهمیت توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان است در واقع یکی از ویژگی‌های مهم معلمین موفق به توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان است که به شکوفایی و استعدادهای نهفته دانش آموزان منجر می شود.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcezf8zfjh8efi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

پروین پور
بسیار عالی،انشا... همیشه سلامت باشند و جامعه به این همچین معلمانی احتیاج دارد