تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴
کاربران فضای مجازی این روزها از افزایش مراجعه بیماران به بیمارستان های سیستان و بلوچستان با علائم اسهال و استفراغ شدید خبر داده اند و مدعی شدند دلیل این مراجعات مصرف هندوانه هایی است که با پودر موبر آبیاری شده اند.
اسهال و استفراغ ناشی از مصرف هندوانه آبیاری شده با پودر موبر!
به گزارش عصرهامون، چند سالیست با شروع فصل گرما و تنوع میوه های نوبرانه در بازار که مشتریان پروپاقرص خود را دارد، برخی از میوه ها با رنگ و لعاب خاصی به بازار عرضه می شوند که گاهی رنگ این میوه ها بسیار غیرعادی است.
 
به اذعان شماری از کاربران فضای مجازی؛ فروشندگان از شگردهای مختلفی برای فروش استفاده می کنند که پاشیدن اسپری قرمز بر روی برش های هندوانه یکی از راه های جذب مشتری است.
 
عرضه و تقاضای بیش از حد در بازار این نوبرانه ها باعث شده تا دلالان از هر ترفندی به نفع خود استفاده کرده و برای سود بیشتر با جان شهروندان بازی کنند، که این مهم در سایه نبود نظارت کافی در خیابان های شهر به وفور مشاهده می شود و نتیجه آن مسمومیت عده ای از مردم به ویژه کودکان است.
 
از تمام این دلایل که گذر کنیم آنچه این روزها زمینه نگرانی کاربران فضای مجازی و شهروندان را دوچندان کرده استفاده از "پودر موبر" در کشت هندوانه است؛ چرا که به دلیل داشتن ترکیبات دارای کلسیم مانع ترک خوردن، رسیدن سریعتر و رنگ مناسب محصول می شود.

یکی از این کاربران در صفحه شخصی خود نوشته است: چند روز پیش هندوانه‌ای به شرط چاقو خریداری کردیم که علیرغم قرمز بود اما شیرین نبود، و بلافاصله پس از مصرف آن فرزندم دچار مسمومیت شدید شد، که پزشک اورژانس دلیل مسمومیت را مواد غیرمجاز و تقلبی قرمز کننده هندوانه‌ها اعلام کرد.

یکی دیگر از کاربران نوشته است: گول هندوانه های رنگی را نخورید، قرمزی بیش از حد هندوانه های کنار خیابان پس از مدت ها باعث شد تا فریب خورده و با خرید یک هندوانه راهی بیمارستان شویم، هر چه پزشک دلیل مسمومیت را خوردن این نوبرانه عنوان کرد و اکنون همسر و فرزندانم با اسهال، استفراغ و معده درد شدید مواجه شدند.
 

 
سال گذشته نیز وجود پرتقال هایی که درون آنها بسیار نارنجی تر از حد معمول بود، خبر ساز شد و گمانه ها را به سمت تغییر ژنتیک این میوه ها سوق داد.

بر اساس این ادعا، خبرنگار این پایگاه خبری موضوع را از جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پیگیری کرد.
 
عوامل زیادی در قرمزی هندوانه دخیل است؛پودر موبر نه!

قوام بامری نماینده کشاورزان دلگان با تکذیب این شایعه به خبرنگار ما گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد، عوامل زیادی در خوش رنگی و قرمزی هندوانه دخیل است، که پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سایر ریزمقوی هایی که گیاه نیاز دارد از جمله آنها می باشد.

وی افزود: پودرهای موبر خاصیتی ندارند که کشاورزان با انجام چنین ریسکی اقدام به استفاده آن برای رشد محصولات کنند، افزون بر آنکه اگر تمام پودرهای موبر کشور هم یکجا جمع آوری شود کفاف 9 هزار هکتار اراضی دلگان را هم نمی دهد، سایر نقاط که بماند.

وی تاکید کرد: اگر این موضوع صحت داشت باید تمام مردم جنوب به ویژه دلگان و جلگه با این مشکل مواجه می شدند چون حدود سه ماه است از این نوبرانه استفاده می کنند.

به گفته نماینده کشاورزان دلگان؛ انتشار چنین مطالبی شایعه ای بیش نیست، و عده ای می خواهد کشت این محصول را با مشکل مواجه کنند.
 
پودر موبر در تولید سریع و ‏رشد هندوانه پشتوانه علمی و فنی ندارد

صادق عسکری دارای دکترای آب و خاک نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه استفاده از پودر موبر در تولید هندوانه صحت ندارد، گفت: بكارگیری این پودر در تولید سریع و رشد هندوانه پشتوانه علمی و فنی ندارد.

وی تاکید کرد: براساس بررسی های به عمل آمده هیچ مورد استفاده از پودر موبر در مزارع هندوانه گزارش نشده، از طرفی  بخش عمده خاک کشاورزی آهكی و دارای ph قلیایی است بنابراین نیازی به استفاده از مواد حاوی كلسیم وجود ندارد.
 

 
این کارشناس گفت: پودر بهداشتی از جنس آهكی است و نه تنها باعث رشد سریع و یا قرمزی هندوانه نمی‌شود، بلكه می تواند موجب خشک شدن بوته گیاه هندوانه و گیاهان دیگر نیز شود.
 
اسهال و استفراغ، شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما

محمد هادی عباسی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در اینباره به خبرنگار ما گفت: تغییر غیر طبیعی در تعداد موارد مراجعه به اورژانس های بیمارستانی این دانشگاه با علامت گاستروانتریت و اسهال رخ نداده است.

وی افزود: معمولا در ابتدای فصل گرما به دلیل شیوع سوش های جدید ویروسی در محیط زندگی انسان ها و تغییراتی که در فلور ویروسی و میکروبی دستگاه گوارش اتفاق می افتد، وقوع برخی اسهال های غیر خونی و غیر عفونی طبیعی است، که تقریبا علائمی شبیه به اسهال مسافرتی دارد و با تب، دل پیچه و یا سایر عوارض عمومی همراه نیست.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به شروع فصل گرما و احتمال فساد مواد غذایی اعم از مواد غذایی گوشتی، لبنیات و حتی صیفی جات و محصولات باغی، توصیه همیشگی ما در این فصل رعایت بهداشت آب و مواد غذایی است.

عباسی تاکید کرد: شستشوی صحیح دست ها، استفاده از آب آشامیدنی بهداشتی، استفاده از ظروف آبخوری و غذا خوری اختصاصی، شست  شوی صحیح مواد غذایی خام، رعایت نظافت ظروف آماده سازی و نگهداری این مواد و رعایت شرایط نگهداری در یخچال و یا فریزر از جمله مهمترین دستوراتی است که می تواند به حفظ سلامت، پیشگیری از مسمومیت و یا جلوگیری از وقوع اسهال و استفراغ میکروبی و ویروسی کمک کند.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdccimqs12bq048.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما