تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۳
افزایش وقوع سرقت تلفن همراه در حالی امنیت و آرامش روانی مردم را به مخاطره انداخته که آنان نگران اطلاعات و تصاویر شخصی خود در این دستگاه هستند، افزون بر آن که بخشی از پرونده‌ها و شکایات مردمی پلیس فتا به دلیل انتشار عکس‌های شخصی در فضای مجازی است.
اشتراک‌گذاری عکس‌های شخصی در فضای مجازی چه عواقبی به دنبال دارد؟
به گزارش عصرهامون، غفلت ما آغاز کار سارقانی است که در کسری از ثانیه سرقتی به راحتی آب خوردن انجام می دهند.

پدیده شوم سرقت تلفن همراه سالها است که گریبانگیر مردم به ویژه در خیابان های اصلی کلان‌شهر زاهدان شده، و این پدیده آرامش و امنیت روانی مردم را به مخاطره انداخته است.

به نظر می رسد خلا قانون در برخورد با این سارقان بر گستره این موضوع افزوده به طوری که مردم از افزایش این پدیده طی ماه ها اخیر به ستوه در آمده اند.

متاسفانه دزدیدن گوشی یا به سرقت بردن آن اتفاقی است که در همه جای دنیا رخ می‌دهد و همه ما به عنوان کاربر باید همیشه آمادگی لازم برای مواجه شدن با این مسئله را داشته باشیم.
 
از نگهداری تصاویر شخصی در تلفن همراه و بارگذاری در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید

حسن کیخا، رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه مردم نباید اطلاعات و تصاویر خصوصی خود را در گوشی تلفن همراه ذخیره کنند، بیان کرد: امروزه تلفن‌های هوشمند حاوی اطلاعات ارزشمند هستند که می‌طلبد کاربران، تلفن‌همراه خود را به بهترین شکل ممکن با به کار بردن ساده‌ترین توصیه‌ها در برابر تهدیدات امنیتى مجهز و حریم خصوصی خود را حفظ  کنند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از پرونده‌ها و شکایات مردمی پلیس فتا به دلیل انتشار عکس‌های شخصی در فضای مجازی است، افزود: این امر ناشی از عدم آگاهی کاربران در مورد چگونگی نگهداری و حفظ اطلاعات شخصی، و همچنین ذخیره آنها در گوشی تلفن همراه است، که طبیعتا افراد سود‌جو و فرصت‌ طلب از عدم آگاهی کاربران در جهت اهداف خود سوء‌استفاده می کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: بیشتر وسایل الکترونیکی مخصوصاً تلفن‌های همراه به‌ گونه‌ای ساخته‌ شده‌اند که در آغاز کار دارای برخی از مکانیزم‌های امنیتی هستند، اما با توجه به اینکه راه‌های مختلفی برای هک و نفوذ به آن‌ها و همچنین امکان سرقت و یا گم شدن گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد، احتمال دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در این ابزار و سوءاستفاده از آنها همیشه متصور است.

وی یکی از راه‌های ارتقاء امنیت تلفن همراه کاربران را استفاده از رمزهای سخت و پیچیده دانست.

به گفته کیخا؛ باید برای تلفن همراه هوشمند یک کلمه عبور مناسب انتخاب کرد، زیرا داده‌های ذخیره شده روی تلفن همراه کاربر در برابر پیشرفته‌ترین هکرها نیز تا حد بالایی محافظت می‌شود؛ چرا که بدون رمزگذاری ممکن است هر فردی بتواند به داده‌های موجود روی تلفن همراه دسترسی پیدا کند.

این مقام مسئول جهت پیشگیری از انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی به شهروندان توصیه کرد: ضمن بالا بردن آگاهی و دانش خود در رابطه با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه، از نگهداری تصاویر و فیلم‌های شخصی و خانوادگی خود در تلفن همراه و بارگذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.
 
چگونگی جلوگیری استفاده بدون اجازه دیگران از تلفن هوشمند شما

وی از کاربران خواست تادر اولین فرصت اطلاعات داخل تلفن هوشمند خود را به یک سیستم رایانه‌ای که متصل به اینترنت نمی‌باشد منتقل کنند.

رئیس پلیس فتا استان اظهار کرد: هرگاه کاربران قصد فروش یا انتقال مالکیت تجهیزات هوشمند خود را داشتند، باید تنظیمات تلفن همراه را به حالت کارخانه بازنشانی کنند تا اطلاعاتی نظیر حساب‌های کاربری فعال در تلفن همراه و شماره تماس‌های مخاطبین حذف شود، و در آینده از این اطلاعات توسط افراد فرصت طلب سوءاستفاده نشود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است هم‌وطنان با تهدیدات تجهیزات هوشمند از جمله گوشی‌های تلفن همراه آشنا شده و توجه ویژه‌ای به تنظیمات امنیتی وسیله خود داشته باشند.
کیخا گفت: شهروندان در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی می‌توانند از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir  و یا با شماره گیری  096380 مرکز امـداد و فوریت‌های سایبـری از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان این پلیس در جهت رفع مشکلات احتمالی خود اقدام کنند.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcdx50foyt0oj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما