تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۹
در سال های اخیر بانوان زیادی در منجلاب اعتیاد گرفتار شدند که برای رهایی از این گرداب نیازمند راه اندازی کمپ اعتیاد است‌ تا از شدت آسیب های اجتماعی در جامعه کاسته شود.
رویاهای مادرانه ای که در دام اعتیاد تباه می شوند/جای خالی كمپ‌ ترک اعتياد برای زنان در منطقه"سیستان"
به گزارش عصرهامون به نقل از اوشیدا، اعتیاد به موادمخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی شماری می‌گیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌کند، هرچند اعتیاد به موادمخدر در بین مردان بیش از زنان است، اما در چند سال اخیر نرخ اعتیاد زنان به علل مختلفی افزایش یافته است.

باید گفت، معضل اعتیاد به ویژه در سال‌های اخیر نه تنها مردان بلکه زنان را نیز در باتلاق خود گرفتار کرده است به طوری که رهایی از آن به راحتی فرورفتن در آن نیست، چرا که نه تنها خود بلکه اطرافیان را نیز با خود در گرداب اعتیاد رها می‌کنند.

وجود مراکز درمانی و کمپ‌های ترک اعتیاد استاندارد را می‌توان به مثابه ریسمانی دانست که اگر معتاد به آن چنگ زند شانس بیشتری برای رهایی از باتلاق اعتیاد برایش فراهم می‌شود، حال در صورتی که این ریسمان نیز به طور کل وجود نداشته باشد چگونه می‌توان امید به رهایی داشت.

به دلیل نقش مهم و پررنگ زنان در تعادل وضعیت روانی خانواده و جامعه و تأثیر آن‌ها بر تربیت فرزند، مصرف مواد در زنان از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ در واقع با آسیب دیدن زنان، علاوه بر اینکه خودشان لطمه می‌بینند، آسیب‌های متعددی نیز به جامعه و خانواده وارد می‌شود.

به دلیل مسائل فرهنگی، معمولاً آمارهایی که از اعتیاد زنان وجود دارد نادرست است. همچنین عدم حمایت خانواده‌ها باعث می‌شود که زنان در صورت علنی شدن مشکلشان، از طرف اطرافیان طرد شوند و برای تأمین نیاز خود، به راحتی مورد سو استفاده قرار گرفته یا وارد جریانات غیر اخلاقی شوند. این مسئله باعث گسترش بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت می‌شود و بر تأثیرات مخرب اعتیاد می‌افزاید.

چشم‌پوشی در برخی از مسائل به ویژه معضلات اجتماعی سهل‌انگاری و کتمان کردن واقعیت‌های موجود آثار زیان‌بارتری به همراه داشته و هزینه‌های گزافی برای جبران سهل‌انگاری پرداخت کرده‌ایم که در این بین سهم مردم در جبران این خسارات بیش از مسئولان بوده است.
آماری از بانوان شهرستان زابل که خواسته یا ناخواسته در چنگال دیو اعتیاد اسیر شده‌اند حتی ریسمانی نیز برای رهایی از آن برایشان مهیا نیست چرا که مسئولان معتقدند باید افراد زیادی در باتلاق اعتیاد اسیر شوند تا ارزش فراهم کردن ریسمان نجات را داشته باشند.
در این بین ایجاد کمپ ترک اعتیاد برای بانوانی که برای رهایی خود و خانواده‌شان از دام اعتیاد به آن نیاز دارند باید مورد توجه جدی مسئولان مرتبط قرار گرفته و در حالی که زنان با حجم زیادی از آسیب‌های اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید نسبت به آسیب‌های آنها بی‌توجه باشند.

اگر به اعتیاد زنان توجه ویژه نشود در آینده با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو خواهیم شد و در این راستا وجود کمپ ویژه بانوان در شهرستان زابل ضرورت دارد.

رضا ایمانخواه، رئیس مرکز بهزیستی زابل در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: مراکز اقامتی ماده ۱۶ و ماده ۱۵ که با اخذ مجوز رسمی از سازمان بهزیستی در زمینه سم زدائی و ترک اعتیاد معتادین به فعالیت می پردازند در دو دسته مردان و بانوان از هم منفک، ولی از لحاظ کیفیت و کمیت خدمات در یک بستراقدام به بازیابی و جسم بیماران می پردازند.

وی افزود: فعالیت های کمپ در قالب آموزش و شناخت بیماری اعتیاد، آموزش های بهداشتی، مهارت های زندگی، آموزش خانواده دارای اعتیاد و همینطور ارائه خدمات مددکاری و روان شناختی در حوزه اعتیاد برنامه ریزی و اجرا می شود. در شهرستان زابل به فراخور وسعت آسیب ها و افزایش روزافزون قربانیان ،بانوان نیز از این خطر در امان نمانده و در کنار سایر آسیب ها، اعتیاد هم روح و روان شان را با صدمات جبران ناپذیر پوشانده است.

وی ادامه داد: طبق سیاست های سازمان بهزیستی در زمینه ایجاد و گسترش مراکز درمانی و بازتوانی باید مراحلی از جمله کسب مجوز راه اندازی از استان، نشر فراخوانی و ثبت نام افراد واجدالشرایط واگذاری مرکز، معرفی افراد متقاضی و بررسی درخواست متقاضیان در کمیسیون ماده ۲۶ استان، موافقت با صدور پروانه، جانمایی و معرفی افراد متقاضی و بررسی درخواست متقاضیان در نشانی، مرکز بهداشت و ...باید مورد بررسی قرار گیرد.

ایمانخواه تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۲ نفر متقاضی راه اندازی کمپ بانوان بوده و در شرف دریافت موافقت اصولی و پروانه فعالیت و سپس استقرار مرکز و ارائه خدمات می باشند که به محض بهره برداری از طریق رسانه ها و دستگاههای زیربط به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdciqyazwt1a5v2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما