ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> تنور داغ بی کیفیتی نان در زابل خبازی های زابل زیر ذره بین جهادگران بسیجی قرار گرفتند | عصر هامون
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۲
در حالی که فرماندار ویژه زابل از نظارت بیشتر بر نحوه پخت نان در سطح نانوایی های شهرستان زابل خبر می دهد که همچنان شهروندان از کیفیت نامطلوب نان ابراز گلایه دارند.
تنور داغ بی کیفیتی نان در زابل/ خبازی های زابل زیر ذره بین جهادگران بسیجی قرار گرفتند
به گزارش عصرهامون به نقل از  اوشیدا، نان همواره به عنوان یکی از نیاز های بشر است از این رو مصرف روزانه نان در سبد غذایی مردم مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته و همین باعث شده بحث تولید و توزیع آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد ولی مردم شهرستان زابل از کیفیت نان در این شهرستان رضایت ندارند.

یکی از موضوعات مهمی که باعث شده مصرف نان و یا آمار نان در  شهرستان زابل بالا برود بی کیفیتی و عدم نظارت جدی بر نانوایی های این شهرستان است.

 وضع خراب نان این روزها گلایه شهروندان سیستانی را بیشتر کرده است و این گلایه را می شود به راحتی در هنگامی که مردم برای خرید نان به نانوایی ها و در صف های شلوغ منتظر خرید نان می شوند، دید؛ به گفته آنان، با اینکه دولت هدفمندسازی یارانه ها و حذف یارانه نان را در راستای بهتر شدن کیفیت نان به مرحله اجرا گذاشت، اما نان همچنان با کیفیت پایین عرضه می شود، گاه خمیر، گاه ترش، گاه سوخته و گاهی ورنیامده است.

یکی از شهروندان که منتظر دریافت نان در یکی از نانوایی هاست، می‌گوید: کیفیت نان به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن کیفیت آرد است؛ چون وقتی کیفیت آرد پایین باشد نمی‌توان انتظار نان خوب داشت.

شهرکی خاطر نشان کرد: نان پخت شده در برخی از نانوایی‌های زابل ماندگاری ندارد و فقط می‌توان آن را به شکل تازه خوری مصرف کرد.
یکی دیگر از شهروندان سیستانی در این باره به خبرنگار اوشیدا بیان کرد: آنچه در خصوص نان پخت شده در شهرستان مشهود است رضایت بخش نبوده و عموم مردم سال هاست از کیفیت پخت نان رنج می برند به طوریکه به جز تعداد معدودی از نانوایی ها که نان آنها از کیفیت مناسبی برخوردار بوده بقیه قریب به اتفاق نان شان از کیفیت پایینی برخوردار است و جای سوال دارد چرا مسئولین امر سالیان سال این موضوع مهم را حل و فصل نکرده اند.

کریمی، یک شهروند دیگر برای ارتقا و بهبود کیفیت نان، یک راهکار علمی را پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: نباید در این قضیه فقط نانوایان را مقصر دانست و در اصل باید پی گندمی را گرفت که از آن، آرد تولید و به عاملان تحویل می‌شود.

وی در توضیح این نکته می‌افزاید: مطالعات در این مورد از ضعیف یا متوسط بودن کیفیت گندم حکایت دارد و در زمینه تولید گندم با کیفیت و استاندارد با ضعف هایی مواجه هستیم و این گندم بی کیفیتی که به سیلوها می‌رود تا سرانجام تبدیل به آرد شود، باعث تکرار زنجیره بی کیفیتی نان می‌شود.
هانیه مقدم یکی دیگر از شهروندان سیستانی در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا اظهار کرد: روزگاری مردم منطقه سیستان با آسیاب کردن گندم نان پر آوازه خود را تهیه و بر سفره می‌گذاشتند اما اکنون مجبورند به دلیل خشکسالی برای دست یافتن به نان بی کیفیت در صف‌های طولانی بایستند و نان خمیری شکل و فاقد کیفیت را خریداری کنند.

حسین سنجرانی فرماندار زابل در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا، بیان کرد:با توجه به اینکه  نان قوت غالب مردم منطقه سیستان است، از این رو کیفیت نان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نانوایی‌های منطقه باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه نانوایی‌ها باید در پخت نان دقت بیشتری داشته باشند، گفت: کیفیت پخت در بعضی از نانوایی‌ها رضایت بخش نیست و در همین راستا نظارت و کنترل در شهرستان افزایش می‌یابد.
فرماندار زابل تصریح کرد: با توجه به بازدیدهای روزانه و نظارت جدی بر  پخت خبازی ها و رصد در سطح شهرستان،  اول بر کیفیت و بعد کمیت نان نظارت کامل دارند.
وی با بیان اینکه با نانوایی ها متخلف برخورد قانونی سختی می شود، افزود: نظارت ها در قالب تیمی و با همکاری بازرسان اداره صمت و تعزیرات انجام میشود.

سنجرانی ادامه داد: دولت به منظور جلوگیری از قاچاق آرد و عرضه خارج از شبکه و با هدف توزیع عادلانه آرد، تصمیم به اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان کرد، که ابتدا این طرح در 15 استان  به صورت آزمایشی اجرا شد ه است که موفقیت آمیز بود.

فرماندار زابل خاطرنشان کرد: دستگاه های پوز با همکاری بانک سپه تهیه شده که همه خبازی های سیستان باید به این دستگاههای پوز مجهز شوند و بانک سپه متولی کارت های هوشمند جهت استفاده از خدمات نانوایی ها برای تهیه نان شهروندان خواهد بود.

وی افزود: بر اساس این طرح  نانوایی‌های زابل از ابتدای تیرماه به کارت‌خوان‌های هوشمند متصل می‌شوند و طرح هوشمندسازی به صورت آزمایشی در زابل نیر  اجرا خواهد شد و بعد از اجرایی شدن این طرح در کل کشور، سهمیه یارانه نان به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

حسین سنجرانی تصریح کرد: در این طرح بر خلاف تصور و شایعات هیچ افزایش قیمتی برای نان در نظر گرفته نشده و همانند سال گذشته و به همان قیمت ، نان در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.


موسی سنچولی فرمانده ناحیه زابل در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: ما در اجرای  طرح نظارت  که با حضور 245 نفر از بسیجیان شهرستان و استقرار هر بسیجی در نانوایی جهت نظارت بر پخت و خمیر نانوایی ها خواهند بود همکاری و نظارت لازم هم جهت اجرای صحیح قوانین و ارتباط صحیح و عدالت در سطح شهرستان جهت کیفیت بهتر پخت نان را خواهند داشت.

 وی افزود: هر بسیجی آموزش دیده جهت نظارت بر کمیت و کیفیت پخت و توزیع نان نظارت خواهد کرد و با توجه به وضعیت موجود و جلوگیری از سودجویی افراد، نظارت دقیق  نانوایی‌ها در دستور کار جهادگران بسیجی است.

علیرضا رخشانی رییس اداره غله و خدمات بازرگانی  زابل اظهار کرد: در بازرسی از نانوایی‌ها کیفیت پخت نان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ساعات کار در اولویت قرار دارد و اگر خبازی موارد مذکور را رعایت نکند سهمیه آرد مصرفی تعدیل خواهد شد.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjioevauqexaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما