تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۵
دولت سیزدهم از بدو استقرار در تکاپو برای رفع معضلات و مشکلاتی است که دولت های پیشین با وعده وعیدهای به ثمر نرسیده مانع پیشرفت و آبادانی در عرصه های مختلف شده اند، نمونه آن طرح جهادی توسعه فیبر نوری در پهناورترین استان کشور است.
حل معضلات مخابراتی با طرح جهادی توسعه فیبر نوری/ عزم دولت سیزدهم برای شتاب دهی به توسعه زیرساخت ها در سیستان و بلوچستان
به گزارش عصرهامون، در حالی زیر ساخت های مخابراتی و ارتباطی در استان پهناور سیستان وبلوچستان بسیار ضعیف است و در برخی از مناطق آن هیچ گونه پوشش مخابراتی و شبکه ای برقرار نیست که در عصر حاضر یک معضل و ضعف بسیار جدی به شمار رفته و می طلبد مسئولین امر به تقویت و توسعه پوشش مخابراتی و زیر ساخت های ارتباطی در این خطه تلاش و توجه بیشتری کنند.

امروزه عرصه ارتباطات و بستر اینترنت یک ضروت برای جامعه و افراد می باشد، همانطور که  بسیاری از مشاغل ازاین طریق اداره می شود، لذا ارتباطات می تواند نقش مهم و تاثیر گذاری در توسعه و پیشرفت جامعه داشته باشد.

سیستان و بلوچستان که به لحاظ موقعیت مرزها و بنادر دارای پتانسیل های بالقوه و منحصر به فردی می باشد، می تواند در ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس تحول شگرف و عظیمی را در اقتصاد کشور رقم بزند، لازمه تحقق این امر می طلبد تا برای رسیدن و تحقق به این هدف بزرگ زیر ساخت ها و شبکه های ارتباطی در این استان توجه ویژه شود، چراکه بدون بستر اینترنت و ارتباطات نمی توان ارتباط گسترده با دنیا برقرار شود.

اگر چه دولت های پیشین قول های زیادی در خصوص توسعه زیر ساخت های ارتباطی و توسعه شبکه فیبر نوری در این استان دادند که متاسفانه تحقق پیدا نکرد، حتی وزیر ارتباطات دولت قبل نوید این را داده بود که تا اردیبهشت عملیات فیبر نوری در سیستان و بلوچستان به مرز قابل قبولی خواهد رسید و تلاش می کنیم احداث فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات در این استان با کمترین مشکل و هر چه سریع تر انجام شود، که متاسفانه این امر محقق نشد.

در دولت سیزدهم شرکت ملی مخابرات ایران عملیات نهضت جهادی توسعه فیبرنوری را تحت عنوان "نجما" در سیستان و بلوچستان با هزار و 600  کیلومتر فیبر نوری به عنوان دومین استان کشور آغاز کرد، به گفته مسئولین امر با اجرای این طرح بخش اعظم مشکلات مخابراتی و ارتباطی این استان حل خواهد شد.
 
سیستان وبلوچستان دومین استان پایلوت طرح "نجما"    

مجید سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: طرح جهادی توسعه فیبر نوری علاوه بر برنامه سالیانه برای استان ها می تواند به حل مشکلات سرعت دهد.

وی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات در بحث مخابرات و ارتباطات در سیستان و بلوچستان زیاد است و این طرح نیاز به کمک و همکاری سایر ارگان ها دارد، افزود: در طرح جهادی توسعه فیبر نوری بیشتر نقاط شهری هدف‌گذاری شده و در نقاط روستایی نیز اعتبارات توسط دولت تامین می شود که قرارداد فیبر هزارو ۵۰۰ کیلومتر طرح روستایی سیستان و بلوچستان اوایل سال گذشته منعقد و حدود ۹۰۰ کیلومتر نیز اجرایی شده و در حال عملیاتی سازی است اما اعتبارات کم است.

این مقام مسئول بیان کرد: قدم های بسیار بزرگی برای آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری در استان توسط شرکت مخابرات ایران انجام شده است که این پروژه، علاوه بر ایجاد خیر و برکت برای استان، می تواند الگویی برای فعالیت های جهادی دانش بنیان در سراسر کشور باشد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: دومین استان در این طرح بعد از قزوین، سیستان و بلوچستان است و به دنبال طرح های زودبازده هستیم که چرخ اقتصاد را به حرکت درآوریم زیرا اگر وضعیت درآمدی را بهبود نبخشیم، نمی توان در جای دیگر فعالیت کرد.

سلطانی بیان کرد: شرکت مخابرات ایران در طول ۱۲ سال گذشته با سیاست های اشتباه دولت ها دچار مشکلاتی شده زیرا هزینه های خرید تجهیزات مخابراتی ارزی است و درآمد عملیاتی ۷۳ درصد و سود خالص ۹۹.۲ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: درصد سود به درآمد در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۷ درصد بود و در سال ۱۴۰۰ به حدود هفت درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه خرید تجهیزات در ایران بالا است، تصریح کرد: در برخی مواقع این تجهیزات دست دوم یا سوم خریداری می شود.
 
توسعه زیرساخت های مخابراتی تا پایان سال

ابراهیم محمودزاده، رئیس هیات مدیره مخابرات ایران گفت: موضوع مخابرات و ارتباطات برای ایجاد مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک یک امر انسانی است و در سیستان و بلوچستان تامین منابع انجام خواهد شد و دولت نیز در این زمینه کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه، با هزینه کم می توان در مجموعه شهری به صورت فیبر ارتباط بدون قطعی برقرار کرد و "طرح نجما و یو اس او" را نیز در روستاها با کمک دولت پیش خواهیم برد، تاکید کرد: با کمک مجوزهای کسب شده در استان و همکاری دستگاه ها و مردم باید کارها هرچه سریعتر انجام شود.

محمود زاده با تاکید براینکه اولویت در سیستان و بلوچستان ۲ طرح زیرساختی اساسی است و باید به جز طرح های آب و گاز، زیرساخت های مخابراتی نیز فراهم شود، بیان کرد: ارتباطات این روزها نقش بسیار زیادی دارد و با وجود اینکه مخابرات خصوصی شده اما همچنان نگاه ویژه در مناطق محروم بسیار گسترده انجام می شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه استان نوید و امید خوبی را برای آینده دارد، افزود: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم کارنامه خوبی در موضوع فیبرنوری در سیستان و بلوچستان ارائه دهیم.

حسین مدرس خیابانی،استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به عنوان نماینده عالی دولت قول می دهم که مجموعه مخابرات می تواند از همه امکانات دولتی دستگاه های مربوطه در حوزه پشتیبانی از اجرای این طرح و صدور مجوزها استفاده کند تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه جهادی را اجرا کنیم.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdciu3azyt1a5u2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما