تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۰
هوای داغِ فصل تابستان در حالی سبب تعریق زیاد و بروز حالت گرمازدگی در افراد می‌شود که خیس کردن سر برای رهایی از گرما نه تنها مانع گرمازدگی نمی‌شود بلکه سردرد هم به درد گرما اضافه می‌کند.
سیستم ایمنی بدن باید در فصل تابستان تقویت شود / خیس کردن سر برای رهایی از گرما ممنوع!‏
به گزارش عصرهامون "نجمه خسروپرست"، فصل تابستان که فرا می رسد درجه دماسنج ها به نشانه رسیدن این فصل گرم بالا می رود، این موضوع برای برخی لذت بخش و برای عده ای کلافه کننده است.

یکی از مشکلات رایج این فصل بروز گرمازدگی است، این مشکل که در ابتدا، موضوع خاصی در اذهان عمومی به نظر نمی‌رسد، در صورت بی توجهی به ویژه برای افراد سالمند و کودکان، می‌تواند به بیماری مهمی تبدیل شده و حتی زمینه فوت آنان را نیز فراهم کند.

گرمازدگی خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد

مسعود فیروزکوهی یکی از کارشناسان تغذیه در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در فصل تابستان به علت گرما و افزایش عرق، آب و املاح ضروری بدن کم می شود، بیان کرد: گرما باعث می‌شود افراد، تمرکز خود را از دست داده و زودتر از دیگر مواقع خسته و پرخاشگر شوند.

وی با بیان اینکه گرما بر روان افرادی که تعریق زیاد دارند اثر منفی داشته و خواب‌آلودگی به دنبال دارد، گفت: در دمای بالا احتمال وقوع تصادفات رانندگی افزایش می یابد، از سوی دیگر هرچه دمای هوا بیشتر شود، برخوردها و درگیری‌ها بین انسان‌ تا ۱۴ درصد نسبت به حالت مطلوب افزایش می یابد و آستانه تحمل افراد را برای پاسخگویی کاهش می دهد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر این مطلب که ننوشیدن آب به میزان کافی در تابستان ممکن است در سیاه رگ ایجاد لخته خون کرده و سبب سکته مغزی شود، افزود: گرما موجب کم اشتهایی می شود، و وقتی آب خیلی کم مصرف شود غلظت خون زیاد شده و اگر فرد زمینه لازم را داشته باشد، دچار سکته مغزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این ایام باید نوع تغذیه به گونه ای باشد که ایمنی بدن تامین و تقویت شود، ادامه داد: برای جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی در تابستان باید با پوشیدن لباس های نخی مثل کتان و البته آزاد و آستین بلند بدن را از گرما و تابش نور خورشید حفظ کرد، تنظیم دمای اتاق کار ومنزل و استفاده از کولر ماشین هنگام رانندگی باید مدنظر باشد و برای مراقبت از چشم ها در اوج گرما ازعینک آفتابی استفاده شود.

به گفته فیروزکوهی، خودداری از خروج از منزل در اوج گرما، استفاده از کلاه مناسب و لبه دار در صورت تردد بیرون از خانه به ویژه برای کارگران و استفاده از ماسک در راستای جلوگیری از بیماری کرونا و حفاظت از گرد و خاک از دیگر راه های در امان ماندن از گرمازدگی و آفتاب سوختگی است.  

وی با بیان اینکه نباید برای مقابله با گرما در تابستان سر را خیس کرد چرا که منجر به بروز سردرد می شود، افزود: برای کاهش دمای بدن خیس کردن مرتب پاها بسیار مفید است، نوشیدن مکرر آب و مایعات غیر کافئین دار ضروری بوده حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشیم باید در فواصل زمانی منظم آب و مایعات بنوشیم.

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: مصرف چای کمرنگ وشیر برای سم زدایی مواد معلق در هوا و افزایش ایمنی بدن ضروری بوده، همچنین استفاده از میوه های آبدار مانند انگور، آب انگور، آووکادو، آب انار، آب زرشک، مرکبات، طالبی، خربزه و خیار در فصل تابستان بسیار مفید است، از سوی دیگر باید از جعفری، کلم، کرفس و مارچوبه کمتر استفاده کرد زیرا باعث دفع آب بدن می شوند.

فیروزکوهی در بخش دیگر سخنان خود به ارائه راهکارهای درمان گرمازدگی اشاره کرد و افزود: اگر دچار گرمازدگی شدید به سمت مصرف شربت و آب قند نروید زیرا نوشیدنی‌های شیرین با افزایش قند و فشار خون گرمازدگی را تشدید می‌کند، در این موارد آب معمولی، آب انار و زرشک و شربت سکنجبین بهترین نوشیدنی ها هستند، البته دوش آب سرد و استراحت می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcceoqsp2bq0x8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما