تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
شماری از علمای اهل سنت سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه سیره نبوی بهترین راه مقابله با توطئه دشمنان است، گفتند: برای خنثی سازی توطئه و ترفندهای دشمن و برای دفاع از دین مبین اسلام از ماجرای مباهله الگو بگیریم.
مباهله، روز حقانیت نبوت و امامت در تاریخ دنیای اسلام است/ سیره نبوی بهترین راه مقابله با توطئه دشمنان
به گزارش عصرهامون، بیست‌وچهارم ذی‌الحجه، روز مباهله نام گرفته است، در این روز خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل ‏بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام مهر تأییدی دیگر زد‎.

مباهله، سند حقانیت پیامبر اسلام(س) و اهل بیت است

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه با اشاره به اینکه روز مباهله یکی از پرافتخارترین و پرفضیلت ترین روزهای تاریخ اسلامی در زمان پیامبر اعظم (ص) بوده است، بیان کرد: پیامبر اکرم در سال دهم هجری مسیحیان نجران را به مدینه دعوت و آنجا آنها را به دین مبین اسلام دعوت کرد ولی آنان از پذیرش دین حق خودداری کردند؛ در همین زمان آیه مباهله نازل شد.

وی با بیان اینکه مباهله روز سند حقانیت پیامبر اسلام(س) و اهل بیت است، افزود: پیامبر اسلام(س) در این روز اهل بیت خود را فراخواند که در مباهله شرکت کنند اما مشرکان عقب نشینی کردند؛ این روز با نامه پیامبر(س) به مسیحیان نجران و دعوت آنها به اسلام شروع شد و در نهایت با عقب نشستن نجرانیان و ایمان آوردن عده‌ای از آن پایان پذیرفت.

این عالم اهل سنت با تاکید بر اینکه روز مباهله روز حقانیت نبوت و امامت در تاریخ دنیای اسلام به شمار می رود، ادامه داد: اهمیت واقعه تاریخی مباهله کمتر از غدیر نیست، چرا که هم حقانیت دعوت پیامبر (ص) را تایید می کند و هم اینکه پروردگار در قرآن با نزول آیه ۶۱ سوره آل عمران این موضوع را تایید و تثبیت کرد.

وی گفت: باید ‏برای خنثی سازی توطئه و ترفندهای دشمن و برای دفاع از دین مبین اسلام از ماجرای مباهله الگو بگیریم.
 
روزمباهله و بیان عصمت و طهارت پنج تن آل عبا

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بامری امام جمعه سراوان در گفت و گو با خبرنگار شستون بیان کرد: روز مباهله یکی از روز هایی است که حقانیت و برتری امیرالمومنین(ع)، فاطمه زهرا (س) و حسنین را مشخص و معین می کند.

وی افزود: در این روز همه بزرگان و شاید افضل ترین مسیحیان نجران بعد از اینکه پیامبر آنان را به پرستش خدای یگانه فراخواند، از پیامبر خواستند تا با آن ها به مباهله بپردازد.

وی ادامه داد: زمان مباهله فرارسید و بنا بر این شد که برترین و افضل ترین مسیحیان یک طرف جمع شوند و همچنین پیامبر اسلام برترین و افضل ترین مسلمانان را با خود بیاورد و دو طرف دست به دعا بردارند و بر دروغگو نفرین فرستند و از خدا بخواهند تا فرد دروغگو را به هلاکت برساند.

بامری تصریح کرد: مسیحیان با دیدن پیامبر گرامی اسلام(ص) که با همراهی خانم فاطمه زهرا(س)، حضرت علی(ع) و دو فرزند ایشان نزدیک می شود و نگاه کردن به چهره های نورانی این ۵ نفر که حقانیت، فضیلت و عصمت در آن ها نمایان بود تصمیم گرفتند از مباهله صرف نظر کنند زیرا به این نتیجه رسیده بودند که اگر این پنج نفر با همراهی رسول گرامی اسلام(ص) دست به دعا بردارند بدون شک خدای متعال مسیحیان را مورد عذاب قرار می دهد.

امام جمعه سراوان خاطرنشان کرد: حقانیت اسلام و نبی خاتم و همچنین برتری و فضیلت حضرت زهرا(س)، امیرالمومنین علی(ع) و فرزندانش در نزد پیامبر بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه مباهله چهره های نورانی امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(س) و  حسنین  و حقانیت، برتری و فضیلت و جایگاه آن ها را در پیشگاه خودش به نمایش می گذارد.

وی افزود: همه ما باید محبت، دوستی و پیروی از این خاندان را مورد توجه داشته باشیم و بتوانیم از وجود نورانی پنج تن آل عبا به خوبی بهره مند شویم و این روز را به عنوان یک روزی که حقانیت امیرالمومنین را بیان می کند همواره به یاد داشته باشیم.
 
۲۴ ذی الحجه؛ روز مباهله و نزول آیه تطهیر

مولوی عبداله حسن زهی، امام جمعه شهرستان هامون در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: بیست ‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته که در این روز که روز نزول آیه تطهیر نیز است، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد.

وی با بیان اینکه روز مباهله سند حقانیت پیامبر اسلام است، افزود: در چنین روزی شأن و جایگاه پیامبر(ص) به دنیا اثبات شد، در احادیث و روایات متعددی از اهل سنت هم آمده است که کفار، مسیحیان و مشرکان آن زمان خواستند با پیامبر (ص) در خصوص حقانیت دین مبارک اسلام مباهله کنند که وقتی ایشان قبول کردند و با اهل بیت خود یعنی حضرت فاطمه(س)، علی(ع)، حسن(ع) و حسین(ع) در مکان مدنظر جمع شدند کفار پذیرش نکردند.

مولوی اهل سنت گفت: همه برای این ابراز عقیده هستند که با مباهله کفار شکست عمیقی از اسلام و پیامبر اسلام دریافت کنند و برای همیشه کفار جواب خودشان را گرفتند و جرات نکردند علیه اسلام حرکتی داشته باشند از پیامبر خواستند تا مباهله کنند.

حسن زهی تصریح کرد: مباهله در شرح اسلام و آثار نبوی موجود است و با احادیث صحیح این مورد از مباهله صحت آن را خیلی از فقه ها و محصصین اسلامی تایید کردند.

این عالم اهل سنت گفت: مباهله آن چیزی است که دو طرف در نقطه ای و در بیابانی خدا را یاد می کنند و از خدا می خواهند اگر بر حق خودم شما و طرف مقابل را از عذاب الهی دچار کنیم و اگر من نجات پیدا کنم رف مقابلم بر عذاب الهی دچار کند.

مولوی اهل سنت اظهار کرد: محبت به اهل بیت پیامبر افتخار است و هرکس این محبت را در دل خود جای ندهد مسلمان نیست و اسلام در روز قیامت از چنین اشخاصی پشتیبانی نخواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: قرآن و اهل بیت پیامبر(ص) دو گوهر در نزد مسلمانان و مایه هدایت بشر که باید از این دو الگوپذیری کنیم.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdci5uazzt1awu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما