تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۲
مردم ولایتمدار سیستان نخستین خونخواهان امام حسین(ع) پس از واقعه عاشورا بودند که قیام کردند.
قیام به خونخواهی امام حسین(ع)، سندی بر ولایتمداری مردم سیستان است
به گزارش عصرهامون، بعد از شهادت امام حسین(ع) قیامی های متعددی انجام شده که بر اساس اسناد تاریخی اولین قیام برای خونخواهی واقعه عاشورا قیام مردم سیستان بر علیه حکومت یزید بوده است.

هنگامی که خبر شهادت امام حسین علیهم السلام و اسارت دختران رسول خدا(ص) به مردم سیستان رسید مردم ولایتمدار این خطه در برابر آن موضع گرفته و به خروش آمدند و در برابر دستگاه یزید جبار دست به قیام زدند.

مردم سیستان نخستین خونخواهان امام حسین(ع) پس از واقعه عاشورا بودند در حالی که توابین و مختار پس از آنان دست به قیام زدند؛ این قیام نشان دهنده بصیرت و ولایتمداری مردم منطقه بوده و مردم سیستان نشان دادند که همیشه پیرو ولایت بوده و هستند.

ولایت مداری؛ افتخار دارالولایه سیستان

حجت الاسلام والمسلیمن منصور باقربیک تبریزی، مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در منطقه سیستان افتاد و نشان از بصیرت و ولایتمداری ویژه مردم این خطه به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دارد موضوع قیام به خونخواهی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بعد از ماجرای کربلا است.

وی افزود: در تاریخ نقل شده که مردم دارالولایه سیستان پس از دریافت خبر شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام در کربلا، قیامی را علیه حاکم وقت سیستان که از سمت بنی امیه منصوب شده بود(برادر عبیدالله بن زیاد)، بر پا کرده و این فرد را از حکومت خلع و مجبور به فرار کردند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه موضوع نخستین قیام به خونخواهی امام حسین(ع) یکی از افتخارات مردم سیستان به شمار می رود، گفت: به این منظورهمه ساله در 25 محرم در شهرستان زابل مراسم بزرگداشتی به عنوان آئین بزرگداشت نخستیم قیام بر پا می شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به ماجرای نخستین قیام دارند؛ تاکید کرد: به این منظور ستاد بزرگداشتی با سه کمیته در استان تشکیل شده که در کمیته علمی تاکنون دو کتاب در حوزه اسناد تاریخی نخستین قیام به چاپ رسیده، در کمیته ترویج نیز موضوع تولید و اکران تئاتر مردمان مرد در منطقه شمال استان و زاهدان در دستور کار قرار داد، و کمیته سوم هم تحت عنوان برگزاری مراسم است.

گفتنی است امسال نیز یکم شهریور ماه که مصادف با روز 25 محرم است مراسم بزرگداشت نخستین قیام مردم به خونخواهی امام حسین(ع) در گلزار شهدای شهرستان زابل برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcbfgb88rhbsap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها