تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۴
شماری از علمای اهل سنت سیستان وبلوچستان گفتند: فرهنگ عاشورا دلیلی برای تقویت انقلاب اسلامی و ایرانی قوی است، باید با الگو قرار دادن این نهضت در تحقق آرمان های انقلاب و کاهش آسیب های اجتماعی گام برداریم.
فرهنگ عاشورا موفق ترین الگو برای گسترش ایران قوی است/ تاسوعای حسینی، نماد وحدت شیعه و سنی در پایتخت ایران اسلامی
به گزارش عصرهامون،  بار دیگر تاسوعای حسینی از راه رسید و نام حضرت ابوالفضل العباس (ع) بر سر زبان عالمیان درخشید.

تاسوعا بزرگداشت شهادت اسوه ایثار، ادب و دلاوری بزرگ مردی است که با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال، هنوز تاریخ، روشن از کرامت های اوست و نام او با وفا و ادب و مردانگی همراه است.

امروز خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های تمام شهرستان های سیستان وبلوچستان همه بوی عزاداری امام حسین (ع) را می‌دهد، در کنار این عزاداری، مردم اهل سنت ارادت خاص و ویژه خود را با اهدای نذر و هدایا و همچنین پخش نذری نشان می دهند.
 
عشق به امام حسین (ع) شیعه و سنی نمی شناسد  

مولوی عبد الصمد کریم زایی، امام جمعه اهل سنت شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: در حقیقت امام حسین(ع) مظهر آزادی‌خواهی بوده و شهادت این بزرگوار در اوج مظلومیت، دل هر آزادی‌خواهی را به درد می‌آورد و سبب ناراحتی می شود و این عزاداری فقط مختص به اهل تشیع نیست بلکه عشق و ارادت برادران اهل سنت به آن حضرت ویژه و خاص است.

وی با بیان این که زنان و مردان اهل سنت با عمق جان نسبت به اهل بیت رسول اکرم(ص) علاقه دارند، افزود: در حقیقت امام حسین (ع) در مسیر احیای دین مبین اسلام، عدالت  در برابر باطل مقاومت کرد و به شهادت رسید.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر تصریح کرد: در حقیت ماه محرم زمان قیام امام حسین (ع) بوده و زمانی که مردم کوفه نامه‌های متعددی برای آن بزرگوار نوشتند و از او خواستند تا آنان را در مقابل ظلم و استبداد رهبری کند و حضرت قیام کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما قبل از قیام حضرت امام حسین (ع) برای تفحص و جست‌و‌جو، مسلم بن عقیل را به سوی کوفه گسیل داشت تا از حقیقت ماجرای کوفه اطلاع یابد و نتیجه این شد آن حضرت به سوی آن شهر روانه شد، اما وقتی که اما وقتی که او با هفتاد و دو تن از یارانش قیام کرد مردم کوفه از یاری و همیاری با امام سرباز زدند و او را تنها گذاشتند.

مولوی کریم زایی خاطرنشان کرد: حضرت استاد مفتی محمد شفیع عثمانی رحمه‌الله می‌نویسد، امام حسین (ع) برای سه هدف عمده قیام کرد که اجرای احکام پروردگار مهرورز، احیای سنت گهربار رسول الله (ص) و دیگری عدالت بود.
 
تاسوعا و عاشورا یکی از روزهای مهم در مذهب تسنن است

مولوی عنایت اله رسولی زاده، یکی از علمای اهل سنت شهرستان سرباز در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن عرض تسلیت ایام به مناسبت ماه محرم، بیان کرد: امام حسین علیهم السلام متعلق به تمام بشریت است، ارادت و محبت اهل‌بیت(ع) در میان پیروان اهل‌سنت اگر بیشتر از اهل تشیع نباشد قطعا کمتر از آنها نیست.

وی هدف از واقعه عاشورا را احیای امر به معروف و نهی از منکر و برپایی نماز دانست و افزود: خون حسین(ع) آبروی اسلام است  به گونه ای که اگر ایشان به کربلا نمی رفت، آبرویی برای دین اسلام باقی نمی ماند.  

این عالم اهل سنت با بیان اینکه تاسوعا و عاشورا یکی از روزهای مهم در مذهب تسنن است، گفت: در چنین روزهایی اهل تسنن با خیرات و انفاق به ایتام ارادت خود را به امام حسین(ع) و یارانش نشان می دهند، از برگزاری مراسم بزم و شادی خودداری کرده و به تلاوت قرآن می پردازند.

وی با تاکید بر این مطلب که امام حسین(ع) برای نرفتن زیر بار ذلت قیام کرد، ادامه داد: همگان باید با الگوگیری از سیره و منش اهل بیت که نماد ایستادگی در برابر ظلم و ستم هستند، در برابر زورگویان سینه سپر کرده و مقاومت کنیم.

رسولی زاده قیام امام حسین(ع) را نماد عظمت و حقانیت دین مبین اسلام دانست و اظهار کرد: این قیام منجر به خنثی سازی بسیاری از فتنه‌ها و ترفندهای شوم دشمنان شد.

 وی با بیان اینکه روزه گرفتن در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از رسوم اهل سنت است، گفت: حماسه‌ای که امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در سال ۶۱ هجری قمری در واقعه عاشورا رقم زدند برای همیشه در یاد مسلمانان جهان باقی خواهد ماند، و فراموش شدنی نخواهد بود.

امام حسین(ع)، پرچمدار شهدای مظلوم کربلا   

مولوی دوست محمد درواخ، امام جمعه اهل سنت کوهک در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: اهل بیت پیامبر (ص) در نظر همه مذاهب از جایگاه رفیع و ویژه ای برخوردارند، اما از نظراهل سنت پرچمداران شهدای اسلام حضرت علی (ع) است و پرچمدار شهدای مظلوم کربلا امام حسین علیه السلام است.

وی افزود: اهل سنت ارادت ویژه ای به اهل بیت به ویژه امام حسین (ع) دارند و این بزرگواران را به عنوان محور وحدت مسلمانان می شناسند.

مولوی درواخ ادامه داد: به عقیده اهل سنت مسئله عاشورا یک عزای همگانی است و این واقعه قلب همه مسلمانان را عزادار می کند و امروز مسلمانان اهل سنت در ماه محرم مراسم هایی همچون ختم قرآن، سخنرانی  و تبیین مظلومیت  واقعه کربلا و پخش نذری را  برگزار می کنند.

وی تصریح کرد: واقعه تاریخی عاشورا  غیر قابل انکار است که امام حسین(ع) با یاران اندک خود به مظلومانه‌ترین شکل ممکن  توسط یزید بن معاویه، در راه خدا و حفظ دین اسلام در کربلا و روز عاشورا به شهادت رسیده و اهل بیت او که اهل بیت پیامبر(ص) بودند با ظالمانه‌ترین شکل به اسارت گرفته شدند.

امام جمعه اهل سنت کوهک خاطرنشان کرد: مردم اهل سنت اعتقاد دارند که شهادت حضرت امام حسین (ع) برای نجات دین جدش از انحراف و اعتلای هر چه بیشتر دین مبین اسلام صورت گرفت و به همین دلیل همه مذاهب اسلامی  به عنوان یک مسلمان وظیفه دارند که در این ایام حرمت ها را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه ارادت قلبی اهل سنت نسبت به حضرت امام حسین (ع) برهمگان آشکار است تاکید کرد: با آغاز ماه محرم و مخصوصا ایام تاسوعا عاشورا و  به احترام ایام سوگواری امام حسین (ع)، اهل سنت مجالس و مراسم جشن را تعطیل می کنند چرا که محبت خدا و رسول و اولیای خدا از بنیان های اعتقادی و عملی اهل سنت است.
 
محبت امام حسین(ع) در میان اهل سنت یک رسم دیرینه و قلبی است

مولوی عبدالله حسن زهی، امام جمعه اهل سنت هامون در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: پيامبر اسلام (ص) در خصوص نگهداري حرمت ماه محرم و روز تاسوعا وعاشورا حديث جابر وعبداالله ابن عباس که اين روز و نگهداری حرمتش  دراين ايام تاكيد زیادی کردند و اهل سنت نيز بابت شهادت این بزرگوار تاكيد بر نگهداري حرمت اين ايام وغم خواري اين روزها را دارد.

وی افزود: پیامبر (ص)  تاسوعا وماه محرم را شهرالله ناميدند ودراين ماه به عبادت بيشتر وتقرب الهي وروزه داري نيز اهميت مي دادند.

امام جمعه اهل سنت در زمینه جایگاه امام حسین(ع) نزد اهل سنت گفت: در دیدگاه اهل سنت، امام حسین(ع)، هم فرزند پیامبر و نوه ایشان و هم حب اهل بیت(ع) است، به ویژه فرزندان حضرت علی، یعنی امام حسن و امام حسین(ع) و همه ۱۲ امام جزئی از ایمان دانسته و در روایات اهل سنت نیز تأکید شده است که حب اهل بیت جزء ایمان است یعنی اگر کسی حب اهل بیت را در دل نداشته باشد ایمانش ناقص است.
 
وی گفت: دردوران هاي گذشته تلاش دشمنان اهل بيت خواستار بي اهميت نشان دادن اين روزها بود، كه امروز نیز اين غوغا به طور جعلي در جريان است.

مولوی حسن زهی بیان کرد: شكي نيست كه احاديث و مستند در باب  ماه محرم و واقعه شهادت امام حسين (ع)  وفضايل زيادی موجود است، "حسين مني وانا من حسين ويا الحسن والحسين سيدا شباب اهل الجنه" بخشي از این فضايل است.

وی خاطرنشان کرد: شهادت امام حسین (ع) وتبرك به حركت واضح وسيره مبارك حضرت يقينا موجب نجات اخروي است.
 
وحدت شیعه و سنی یک اصل است که باید حفظ شود

مولوی عارفی امام جمعه شهر نگور در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران، بیان کرد: مگر می شود کسی که خدا و رسولش محمد مصطفی(ص) و قرآن کریم را قبول داشته باشد نوه پیامبر امام حسین (ع) و اهل بیت را قبول نداشته باشد، اهل بیت سفینه نجات عالم اسلام هستند و هرکس در این سفینه سوار شود بدون شک نجات پیدا خواهد کرد.

امام جمعه شهر نگور با بیان اینکه امام حسین (ع) نماد آزادی خواهی و مبارزه با ظلم و ستم است،تصریح کرد: پیروان سایر ادیان و آنان که ظلم و استبداد را قبول ندارند نماد اینان نیز امام حسین (ع) است و امروزه ما در دنیا شاهد این ظلم ستیزی و آزادی خواهی هستیم.

مولوی سید محمد دُرتکیده یکی دیگر از علمای اهل سنت شهرستان چابهار در همین خصوص گفت: مردم سرزمین مکران و دشتیاری، ماه محرم را با نام ماه یا حسین (ع)می شناسند که در واقع برای آنان خاطره شهادت امام حسین(ع) را زنده نگه می دارد.

وی با اشاره به اینکه روز تاسوعا و عاشورا که نهم و دهم محرم است بیشتر بزرگان روزه می گیرد، یادآور شد: در روایتی از پیامبر(ص) داریم که روز تاسوعا و عاشورا تاکید شده که روزه بگیرید با این کار همدردی خود را با امام حسین (ع) و یارانش که با لبی تشنه و گرسنه به شهادت رسیدن بیان می کنند تا اندکی از درد و رنجی را که آنان در دشت کربلا کشیده‌اند را حس کنند.

وی ادامه داد: حضرت امام حسین (ع)در بین اهل سنت جایگاه خاصی دارند، در نزد اهل سنت اصحاب و اهل بیت پیامبر (ص) و یاران پیامبر هر کدام جایگاه ویژه ای دارند، اما امام حسین(ع) چندین جایگاه در نزد اهل سنت دارد چرا که جزء اصحاب پیامبر است و جایگاه اصحاب پیامبر نظر اهل سنت بسیار بزرگ و والاست و همچنین جزء اهل بیت رسول خدا می باشد که جایگاه ویژه‌ای است اهل سنت به اهل بیت رسول خدا احترام بسیار قائل هستند و محبت بسیاری به ایشان دارد.
 
روز تاسوعا یاد آور رشادت های ابوالفضل العباس وجوانان بنی هاشم است

مولوی منصور درزاده از اساتید حوزه علمیه فاروقیه نیکشهردرخصوص ارادت اهل سنت به اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام گفت: در ایامی محرم مسلمانی ومومنی نیست که نسبت به حادثه کربلا ونسبت به جان نثاری ورشادت های حضرت حسین (ع)وحضرت عباس (ع) واکنش نشان ندهد ومحزون نباشد، اهل سنت نیز از این واقعه مستثنی نیستند.

 وی افزود: با وجود آنکه ۱۴۰۰سال از این واقعه دلخراش و اسفناک گذشته، هنوز هم وقتی ما این واقعه را مطالعه می کنیم وکسی آن را باز گو می کند اشک از چشمان ما سرازیر می شود.

این عالم اهل سنت افزود: حضرت حسین (رض) نوه رسول اکرم (ص) وحضرت ابوالفضل(رض) پسر حضرت علی مرتضی(رض) هستند، مگر می شود مومنی باشد ومسلمانی ادعای مسلمان بودن داشته باشد ودر دلش نسبت به خاندان پاک ومطهر رسول(ص) نفرت داشته باشد؛ قلب های ما اهل سنت مالامال از محبت حسین، حسن،عباس وزین العابدین و محبت تمام اهل بیت است.

وی اضافه کرد: ما اهل سنت نام امام حسین(ع) را که می‌شنویم ایمان در دل ما زنده می شود، و وقتی که واقعه کربلا را بازگو می کنیم بی اختیار اشک از چشم ما جاری می شود.

امر به معروف و نهی از منکر باعث حفظ و وحدت در نظام وحکومت اسلامی خواهد بود

مولوی حسین زهی امام جمعه شهرستان خاش در گفت وگو با خبرنگار تفتان ما قیام امام حسین (ع) را تاثیر گذارترین قیام در طول تاریخ علیه مفاسد و طغیان حاکمیت وقت در راستای امربه معروف و نهی از منکر دانست و گفت: جامعه ای که خواهان بیداری و دفع فتنه های داخلی و خارجی  است باید فرهنگ حسینی را سرلوحه حکومت خود قرار دهد.

وی بیان کرد: امام حسین(ع)وقتی فساد اخلاقی و اجتماعی چپاول بیت المال، بی توجهی به امر به معروف ونهی از منکر را در حاکمیت یزید مشاهده کردند برآن شدند تا علیه حکومت فاسد یزید قیام کنند تا جامعه اسلامی را از آشوبی بزرگ نجات دهند.

این عالم اهل سنت افزود: فرهنگ حسینی باید برای ملت شریف ایران یک آرمان و یک درس بزرگ باشد برای تقویت انقلاب اسلامی و ایرانی قوی ما باید با الگو قرار دادن فرهنگ حسینی برای گسترش امر به معروف ونهی از منکر در راستای تحقق آرمانهای انقلاب و کاهش آسیب های اجتماعی بکوشیم.

به گفته وی، اگر جامعه ما جامعه ای سالم نباشد مفسد وطغیانگر باشد ریشه های نظام متزلزل خواهد شد بنابر این امر به معروف و نهی از منکر از واجبات هر جامعه و حکومتی است.


انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjmyevmuqeixz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها