تاریخ انتشار :جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۹
صنایع کوچک به دلیل اشتغالزایی، درآمدزایی، کمک به رشد کارآفرینی و توسعه کسب و کار به عنوان ستون فقرات اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته شناخته شده‌اند.
اشتغال و تحرک در جامعه با ایجاد صنایع کوچک امکان پذیر می شود/ ۱۹۰ هکتار زمین صنعتی برای استقرار صنایع در سیستان و بلوچستان واگذار شد
به گزارش عصرهامون، در دهه ‏های اخیر، با تغییر در ساختار صنعتی کشورها، رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط در استراتژی توسعه صنعتی کشورها از جایگاه خاصی برخوردار شده‏ است.
 
 کارشناسان و سیاست­گذاران اقتصادی معتقدند که در کشورهای درحال توسعه و توسعه ‏یافته، بخش خصوصی به‏ ویژه صنایع کوچک و متوسط، عامل مهمی در توسعه اقتصادی هستند.
 
 بررسی­ ها نشان می­دهد که این صنایع با کارآفرینی، نوآوری و ایجاد فرصت­های شغلی جدید، بر رشد اقتصادی اثر می‏گذارند. به همین دلیل، در ایران، به منظور توسعه فعالیت­های اشتغال‏زا، بنگاه‏های خرد و متوسط مورد توجه قرار گرفته ‏اند.
 
صنایع کوچک یکی از اهرم های توسعه کشورهای توسعه یافته است

علیرضا راشکی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: صنایع کوچک یکی از اهرم های توسعه کشورهای توسعه یافته است و از اهداف مهمی که در برخی کشورها برنامه ریزی می کنند توسعه صنایع کوچک است.
 
وی با بیان اینکه در کشور ما بعد از انقلاب، ایجاد شهرک صنعتی در دستور کار قرار گرفت، افزود: زیرساخت های مورد نیاز مانند آب، برق و گاز برای صنایع و سرمایه گذاران ایجاد کردند و از اواخر دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ یک مدلی برنامه ریزی ایجاد شد که علاوه بر مباحث زیرساختی مباحث حمایتی هم مطرح شود و در دستورکار قرار گرفت و در قالب کمک های نرم افزاری پایدارسازی کند و مدل کسب و کار در شهرک صنعتی فعالیت می کنند.
 
وی گفت: ۲۸ شهرک صنعتی تا سال ۱۴۰۰ در استان مستقر بودند که در حال فعالیت هستند و در سال قبل ۲ شهرک صنعتی زرآباد و بمپور در استان راه اندازی شد و امسال طی برنامه های صورت گرفته ۲ ناحیه صنعتی دیگر به تعداد شهرک های صنعتی استان اضافه خواهد شد.
 
توزیع عادلانه سرمایه گذاری در استان از اهداف ایجاد شهرک صنعتی است
 
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تصریح کرد: باید هر شهرستان یک ناحیه شهرک صنعتی فعال با امکانات و زیرساخت ها داشته باشد تا توزیع عادلانه برای سرمایه گذاری در استان ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: سال گذشته ۱۹۰ هکتار زمین صنعتی برای استقرار صنایع در استان با اعتباری بالغ بر۱۲۰ میلیارد تومان و تامین منابع ملی، استانی و کشوری انجام و به سرانجام رسید، و این برنامه در سال جاری هم ادامه دارد.
 
راشکی گفت: یکی از برنامه های مهم زیرساختی شهرک صنعتی، وصل شدن به شبکه گازرسانی بود که کارگاه ها در حال تکمیل هستند.
 
وی بیان کرد: در حوزه قراردادها، سال گذشته ۲۱۱ قرارداد با صنعت گران و سرمایه گذاران در استان منعقد شد و نزدیک به ۵۰ هکتار زمین صنعتی در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت و در سال گذشته ۴۶ واحد و در سال جاری تاکنون ۱۸ واحد به بهره برداری رسیده و چرخه تولید را شروع کردند.
 
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان افزود: با نگاه نظارتی و قانون مداری که در مجموعه است، چنانچه سرمایه گذار به تعهدات خود عمل نکند و کار به موقع انجام نشود قرارداد فسخ و به سرمایه گذار دیگری واگذار می شود در همین راستا در سال گذشته؛ ۱۰۷ قرارداد که از زمان موعد خود گذشته بود، فسخ شد.
 
وی گفت: حمایت از صنایع کوچک صنعتی، خوشه های کسب و کار است که مجموعه تولیدات همگرد و هم شکل در یک محدوده جغرافیایی مشخص در یک خوشه قرار می گیرند و شناسایی می شود و با کمک هم شبکه ارتباط بگیرند فرصت ها و تهدید ها شناسایی خواهد شد و پس از۳ تا ۴ سال که به بلوغ فکری و کاری برسند و خوشه را مستقل پیش ببرند.
 
راشکی ادامه داد: در سال گذشته خوشه پخش سیستان و بسته بندی خرمای سراوان و امسال خوشه میوه های گرمسیری موز در حوزه سواحل مکران در بسته حمایتی خوشه قرار گرفتند.
 
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: یکی دیگر از مباحث حمایتی از صنایع کوچک برگزاری تورهای صنعتی است که در سال گذشته ۱۴ تور صنعتی برای صنعتگران پیش بینی و انجام شد و امسال هم همین میزان در دستور کار قرار می گیرد.
 
وی گفت: واحدها به دلیل اینکه نوپا هستند و نیاز به آموزش دارند و در همین راستا در سال گذشته ۹۴ دوره برای رده های متفاوت واحدهای صنعتی کلاس های آموزشی برگزار شد.
 
احیا و راه اندازی مجدد واحدهای راکد شهرک صنعتی یکی از ماموریت های مهم در استان است
 
راشکی ادامه داد: یکی از ماموریت هایی که به شهرک صنعتی با کمک سازمان صمت محول شده، راه اندازی مجدد واحدهای راکد است و در سال گذشته ۲۵ واحد راکد به چرخه تولید در شهرک صنعتی بازگشت و این عدد در شهرک ها و نواحی صنعتی در سال جاری تاکنون ۵ واحد است.
 
وی افزود: یکی از واحدهای حمایتی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی است که این مدل به واحدهای صنعتی صادرات گرا کمک شایانی می کند و تبدیل به یک تیم منسجم می شوند تا قوی تر و هدفمند در بازار هدف کار کنند و کنسرسیوم شیلات ثبت شده و هدفگذاری ما کنسرسیوم صادارتی خرما است.
 
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری، ۱۵ واحد در شهرک صنعتی زاهدان برای واحدهای دانش بنیان پیش بینی شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه خدمات رسان ۲۵ لیتر بر ثانیه پساب آب شهر زاهدان که در سال گذشته بلااستفاده بود به شهرک انتقال دادیم و از این پساب برای تامین نیاز سرمایه گذاران داخل شهرک استفاده می شود.
 
انتهای پیام/

  https://www.asrehamoon.ir/vdch6vnzz23nmmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها