تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۲
اولین برند با نام بومی بیرک برای یکی از اعضای خوشه کسب و کار بسته بندی خرمای سراوان سیستان و بلوچستان ثبت شد.
ثبت اولین برند بسته بندی خرما در جنوب شرق کشور
به گزارش عصرهامون، استان مرزی و محروم سیستان و بلوچستان با طبیعت خاص گرمسیری، بیشترین سطح زیر کشت خرما در کشور را به خود اختصاص داده و از گذشته های بسیار دور خاستگاه اصلی خرمای ایران بوده است به گونه ای که این محصول خاص گرمسیری همواره در سفره های مردم این دیار حاضر بوده و با آن انواع غذاهای محلی طبخ می‌شود.
 
به لحاظ سطح زیرکشت، این استان با حدود ۶۳ هزار هکتار نخلستان در رتبه نخست قرار دارد و از نظر میزان تولید سیستان و بلوچستان با تولید سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن خرما در رتبه نخست کشور قرار دارد.
 
شهرستان سراوان با توجه به آب و هوای مساعدی که برای پرورش خرما دارد، از جمله شهرهایی ست که انواع خرما در آنجا کاشت و تولید می شود، اما خرمای این استان به‌دلیل اینکه نبود بسته‌بندی گاهی به نام خرمای بقیه شهرستان ها شناخته و گاهی با نام خرمای ایرانی به کشورهای دیگر ارسال می‌شود.
 
ثبت اولین برند بسته بندی خرمای سراوان در سیستان و بلوچستان
 
علیرضا راشکی، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اولین برند با نام بومی بیرک برای یکی از اعضای خوشه کسب و کار بسته بندی خرمای سراوان سیستان و بلوچستان ثبت شد.
 
وی افزود: علاوه بر این اولین گواهی ایزو ۲۲ هزار و نیز سیب سلامت و نشان حلال نیز برای آن واحد با همکاری شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان اخذ شد و برنامه عمل خوشه کسب و کار سراوان از سال گذشته آغاز و تاکنون اقدامات مهم دیگری نیز در این خوشه صورت گرفته است.
 
راه اندازی رشته دانشگاهی باغبانی و فراوری خرما در مرکز آموزش علمی و کاربردی سیب و سوران

رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان یاد آور شد: راه اندازی رشته دانشگاهی باغبانی و فراوری خرما در مرکز آموزش علمی و کاربردی سیب و سوران از دیگر اقدامات مهم در این خصوص محسوب می شود.
 
وی گفت: طراحی و پیاده سازی اولین بانک اطلاعاتی واحد های عضو خوشه کسب و کار خرمای سراوان در بخش های لیست واحد های عضو خوشه، طرح های توجیهی، اخبار مرتبط و نوآوری های روز دنیا از دیگر کارهای انجام شده در این مدت به شمار می رود.
 
راشکی اذعان کرد: مطالعه میدانی برای بررسی، شناسایی و پایش آفات خرما در سردخانه های منطقه سراوان و ارایه راهکارهای مرتبط و برگزاری رویداد استارت آپی در زمینه بسته بندی و فرآوری خرما از دیگر موارد مهمی بود که در این مدت انجام شده است.
 
وی افزود: اولین خرید مشترک نایلون توسط واحدهای عضو خوشه خرمای سراوان، اولین غرفه واحد های عضو خوشه در نمایشگاه ابوظبی با حمایت شرکت شهرک های صنعتی استان و اولین بازدید مشترک واحد های عضو خوشه از نمایشگاه اکسپوی دبی و نمایشگاه ابوظبی برای آشنایی با آخرین دستاورد های روز دنیا از دیگر اقدام های انجام شده محسوب می شود.
 
رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان ادامه داد: ۶ طرح عارضه یابی نیز برای واحد های عضو خوشه کسب و کار خرمای سراوان انجام شده است که در این راستا علاوه بر چالش ها ،۴ نیاز فن آورانه این واحد ها از جمله دستگاه سورت لیزری برای بسته بندی، تولید قند خرمای بی رنگ، تولید فیلتر تصفیه آب از ضایعات برگ نخل خرما و نگهداری خمیر خرما خارج از سردخانه به مدت طولانی بدون افت کیفیت و آلودگی شناسایی شده است.
 
سراوان حدود ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما دارد

وی گفت: در منطقه سراوان حدود ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت برای خرما وجود دارد که از این میزان نزدیک به  ۷۸ هزار تن خرما برداشت می شود.
 
رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: بیشتر این ارقام را خرمای مضافتی و ربی تشکیل می دهند و در حال حاضر ۲۳ واحد در منطقه سراوان، مهرستان و سیب و سوران در این عرصه مشغول به فعالیت هستند که این تعداد بر اساس ارقام دفتری ۲۵۶ نفر اشتغال و ظرفیت اسمی ۲۳۱۵۰ تن را دارا هستند و کنسرسیوم خرمای سراوان نیز در مرحله ثبت قرار دارد.
 
 انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdcgtz9qwak9n34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما