تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۳
با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان از جمله مناطق کمتر توسعه یافته در کشور است باید سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور را سرلوحه خود قرار داده و از این فرصت ها در راستای ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه گذاران بومی نهایت استفاده را جهت رشد، توسعه و رونق اقتصادی در منطقه به کار گیرند.
معادن، مهم ترین راه برون رفت سیستان و بلوچستان از محرومیت/ چرا پتانسیل های اقتصادی و سرمایه گذاری در جنوب شرق کشور خاک میخورند؟
به گزارش عصرهامون، معادن سیستان و بلوچستان گنجینه بزرگی از مواد معدنی هستند که با توجه به اکتشافات و وجود بیش از ۴۰۰ معدن طلا، مس، منیزیت و تیتانیوم ازجمله ظرفیت‌های کم‌نظیر استان است که با هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری و افزایش ارزش افزوده و ایجاد توان رقابتی در بازارهای داخلی و بین‌المللی می باشد.

 یکی از محورهای اصلی توسعه و ترانزیت در استان استفاده از ظرفیت معادن و موادمعدنی و تنوع کانی ها است، باتوجه به کمبود آب در سیستان و بلوچستان و ناپایداری در حوزه کشاورزی با حمایت بخش دولتی و خصوصی در بخش معادن، اکتشافات و فرآوری می توان سومین استان در عرضه تولید طلا، مس و منیزیت و برند موادمعدنی در کشور مطرح شد.

موانع سرمایه گذاری در استان بسیار زیاد و متاسفانه رغبت و رقابتی وجود ندارد چراکه هزینه و رقم ها برای ایجاد کارخانه پیشنهاد می شود بسیار بالا است در حالی که در شهرهای دیگر زمین، آب و برق با هزینه بسیار کمی در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد.

معدن؛ از مهم ترین پتانسیل های اقتصادی و سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان است

سروش کیانی قلعه سرد، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بدون شک یکی از مهم ترین پتانسیل های اقتصادی و سرمایه گذاری استان سیستان و بلوچستان در حوزه معادن است، بیان کرد: امکان بهره برداری از کانسارهای معدنی متنوع با ارزش بالای اقتصادی مانند طلا، مس، نقره وجود داشته و در اسناد توسعه ای استان نیز به کرات به اهمیت و جایگاه این ظرفیت معادن اشاره شده است.

وی افزود: علی رغم تمامی این پتانسیل ها تاکنون از ظرفیت های این بخش استفاده مطلوبی صورت نگرفته و بخش های زیادی از این پتانسیل بدون استفاده و بهره برداری مطلوب رها شده است.

این کارشناس ادامه داد: در حالی که ایجاد و شکل‌گیری خوشه‌های صنعتی به دلیل وجود ذخایر و پتانسیلهای متنوع صنعتی و معدنی یکی محورهای اصلی توسعه استان می توانست باشد.

وی تصریح کرد: دست یابی و تحقق این امر علاوه بر ایجاد شرایط مطلوب (نه دخالت مستقیم) توسط دولت و حمایت از بخش خصوصی، نیازمند فعال شدن سایر جنبه های صنعتی، بازرگانی، حمل و نقلی و زیرساختی در استان است.

تکمیل بخش های صنعت و معدن باید مورد توجه قرار گیرد

کیانی گفت: تکمیل بخش هایی مانند آموزش، پیاده سازی بخش های تکمیلی صنعت معدن، توجه به اشتغال در این بخش در کنار توجه به مسائل زیست محیطی و جلوگیری از آسیب زدن این فعالیت به منابع طبیعی و محیط زیست در سیاست های توسعه معادن استان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اذعان کرد: توجه به تجربه سایر استان ها و مناطق کشور در خصوص توسعه معادن با نگاه جلوگیری از تکرار فعالیت های آسیب زا و پیاده سازی و تقویت فعالیت های صحیح این مناطق در برنامه های توسعه معادن باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس اقتصادی افزود: از سوی دیگر مردم محلی نیز باید به نحوی در این توسعه نقش داشته و از مواهب آن بهر مند شوند و از شراکت در سهام گرفته تا نقش عمده در اشتغال این بخش سهیم باشند.

کیانی خاطرنشان کرد: در مجموع اگر قرار است استان سیستان و بلوچستان از طریق معادن توسعه ای داشته باشد باید به تمامی جنبه ها و ابعاد توسعه این بخش توجه شود و به مانند سایر برنامه های توسعه ای نگاهی تک بعدی و تک متغیره وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdccixqsx2bqpm8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما