تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۹
خرابی اتوبوس، دیر آمدن و وجود اتوبوس های فرسوده در کلان شهر زاهدان این روزها به معضلی بزرگ تبدیل شده است.
حال ناخوش ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر جنوب شرق/ کمبود بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در زاهدان
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، اتوبوس ها وسایل نقلیه عمومی هستند که در شهر برای کاهش ترافیک تردد می کنند، هر روز تعداد زیادی از شهروندان به دلیل افزایش قیمت تعرفه تاکسیرانی مجبور هستند با اتوبوس های درون شهری کار خود را انجام دهند و در این مسیر انتظارهای بس طولانی برای رسیدن اتوبوس و وارد شدن به اتوبوس هایی که بیش ازحد ظرفیت مسافر سوار شده است، را تحمل کنند.

ترافیک از یک سو و کمبود اتوبوس ها از سوی دیگر همه را کلافه کرده این در حالی است که مردم را برای رفت و آمدهای درون شهری به استفاده از اتوبوس دچار مشکل کرده و کمبود ناوگان و فرسودگی اتوبوس ها از عمده‌ترین چالش‌های سامانه حمل‌ونقل عمومی در کلان شهر زاهدان است.

وضعیت سامانه حمل‌ونقل کلانشهر زاهدان نشان می‌دهد که دراین حوزه به‌ویژه درحوزه اتوبوسرانی، با کمبودهای زیرساختی مواجه‌ و موضوع نوسازی این ناوگان ظاهرا چندان جدی گرفته نشده‌است.

میزان جابه‌جایی درون‌شهری ازطریق ناوگان اتوبوسرانی  تاکنون کاهش چشمگیری داشته‌است

یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه سوار کردن مسافر چندبرابر ظرفیت اتوبوس را از مشکلات مهم استفاده از ناوگان اتوبوسرانی دانست و گفت: در این شرایط علاوه بر اینکه مسافران از آرامش کافی تا مقصد برخوردار نیستند، بلکه از نظر امنیتی نیز خود را در خطر می بینند و نگران دستبرد برخی از سارقان در چنین شرایطی هستند که از محیط شلوغ اتوبوس سوء استفاده کرده و دست به کیف قاپی و جیب بری می زنند.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: بعضی از رانندگان به قدری عجله دارند که ترس و دلهره به جان مسافران می افتد و البته برخی دیگر هم به قدری آهسته و بی تفاوت به وقت شهروندان رانندگی می کنند که داد مسافران را در می آورند، تنها خواسته ما از  سازمان اتوبوسرانی این است که باید دوره های آموزشی برای ارتقاء رفتار و فرهنگ رانندگی با اتوبوس را برای رانندگان خود برگزار کنند.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های درون شهری بدترین شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند.

در همین راستا تعدادی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما می گویند: بسیاری از رانندگان اتوبوس‌های خطوط مختلف اتوبوسرانی زاهدان با ادعای خراب بودن کولر یا اختصاص نیافتن سهمیه گاز کولر، از روشن کردن آن پرهیز می‌کنند، با توجه به اینکه ساختار بعضی اتوبوس‌ها فاقد پنجره است و این مسئله باعث شده است که اتوبوس‌ها تهویه مناسب نداشته باشد و در زمان گرمی هوا و افزایش تعداد مسافران، حضور در این اتوبوس‌ها غیرقابل تحمل شود.

یکی از مشکلات بزرگ شهروندان زاهدانی به ویژه اقشار محروم تردد از طریق اتوبوس‌های شهری است که تقریباً هیچ‌وقت به موقع راه نمی‌‌افتند و در زمان مناسب هم به مقصد نمی‌رسند.

شهروندان از کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی گله‌مندند و  می گویندکه تنها یک اتوبوس و هر یک ساعت در ایستگاه‌ها توقف می‌کند و مردم باید مدت زمان طولانی را در انتظار اتوبوس باشند.


کمبود بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهری زاهدان

آسا ریگی، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: آمار کل اتوبوس های شهر زاهدان ۱۰۹ دستگاه در حال حاضر است که طبق سرانه به ازای هر هزار نفر جمعیت یک دستگاه اتوبوس باید موجود باشد و با توجه به جمعیت حدود یک میلیونی شهر زاهدان باید ۷۰۰ دستگاه اتوبوس به شهروندان خدمات رسانی کنند.

وی با بیان اینکه دولت در قبال حمل و نقل عمومی باید یارانه ای پرداخت کند، افزود: تعدادی از اتوبوس ها معیوب شدند و جایگزینی برای این وسایل نقلیه عمومی فرسوده انجام نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر کلان شهر زاهدان با ۱۰۹ دستگاه مشغول به کار است، تصریح کرد: از این تعداد اتوبوس در ناوگان بخش دولتی و خصوصی حدودا ۳۳ دستگاه است که مابقی فرسوده یا معیوب یا به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
وی گفت: ۱۸ اتوبوس در سال گذشته خریداری شده است که امسال ۸ دستگاه مشغول به کار و مابقی تا مهرماه وارد ناوگان می شود و ۲۰ دستگاه درحال تعمیر است که تا آبان ماه وارد مدار می شود و ۴۸ دستگاه در بخش خصوصی ظرف سه ماه آینده وارد ناوگان خواهند شد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcdxz0ffyt0k56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما