تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۵۱
همایش و راهپیمایی بزرگ اربعین از جمله رویدادهای بزرگی است که همه ارزش های خبری مانند بزرگی، تازگی، مجاورت، دربرگیری، شگفتی و برخورد را با هم دارد.
اربعین حسینی؛ سرمایه بزرگ اجتماعی و معنوی/ بزرگ‌ترین اجتماع انسانی جهان در پیاده روی اربعین خلق می شود
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، همایش و راهپیمایی بزرگ اربعین از جمله رویدادهای بزرگی است که همه ارزش های خبری مانند بزرگی، تازگی، مجاورت، دربرگیری، شگفتی و برخورد را با هم دارد، چنین ویژگی کم نظیری راهپیمایی اربعین را به موضوعی بسیار قابل توجه در علوم خبری و ارتباطی تبدیل می کند.

این راهپیمایی سرمایه بزرگ اجتماعی و معنوی کشور است، از این رو کشوری که چنین سرمایه‌ها و پشتیبانی‌ای داشته باشد قطعاً سرافراز و پایدار خواهد بود زیرا این واقعه یک قرارداد اجتماعی بین مردم نیست بلکه یک تعلق قلبی بوده و مردم با تمام وجود در آن شرکت می‌کنند.

پیوند عاطفی و حماسی با سالار شهیدان در اسلامی شدن حیات انسان ها نقشی اساسی دارد؛ چرا که اساسا فلسفه عاشورا احیای دین و زنده نگه داشتن دین محمدی (صلی الله علیه و آله) است چنین رفتاری که مالامال از معنویت و شور و احساس و حماسه است به بازیابی هویت دینی فرد و تقویت و انسجام آن کمک بسیاری می کند.

چند سالی می‌شود که همراه با رونق گرفتن پیاده‌روی اربعین فضای شبکه‌های اجتماعی نیز تحت تاثیر این رویداد قرار می‌گیرند، در سه سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا پیاده‌روی اربعین نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

حسن میرشکار، کارشناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: ماه های محرم و صفر از شعایری است که هر ساله در فقه تشیع در سطح جامعه به طرق مختلف برگزار می شود.

وی با اشاره به فضائل پیاده روی اربعین افزود: پیاده‌روی اربعین به مثابه بزرگترین تجمع بشری، طی سال‌های گذشته از چنان رشدی برخوردار شده که پژوهشگران اجتماعی را مبهوت کرده است.

میرشکار تصریح کرد: اربعین حسینی (ع) یکی از فرازهای مهم تاریخ بعد از واقعه عاشورا که به نقطه عطفی در تاریخ اسلام و تشیع تبدیل شده است.

کارشناس اجتماعی با اشاره به آیین پیاده روی اربعین اذعان کرد: این پیاده روی هرساله مصادف با ۲۰ صفر و همزمان با اربعین شهادت حضرت سیدالشهداء در مسیرهای منتهی به کربلای معلی برگزار می شود، با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیت های گوناگون شیعه و سنی از نقاط جهان، به ویژه در سالهای اخیر گسترش چشمگیری داشته و به یکی از بزرگترین اجتماعات آیینی جهان تبدیل شده است.

وی گفت: امسال همچون سال های گذشته جمعیت عظیمی از زائران از کشورهای مختلف و با حضور مسلمانان اعم از شیعه و سنی و پیروان ادیان الهی مراسم پیاده روی اربعین با شکوه هرچه تمام تر برگزار شد نکته مهم این که هر ساله بر جمعیت زائران افزوده می شود.

میرشکار افزود: مسلم است چنین مراسم ساده ولی باعظمتی، از جنبه‌های گوناگون اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و دیگر جنبه‌ها آثار و برکات فراوانی را به همراه دارد و فرصت‎های ارزشمندی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

کارشناس اجتماعی خاطرنشان کرد: از جمله دستاوردهای اربعین حسینی، تأثیر بسیار شگرف آن در اخلاق فردی و اجتماعی شرکت‌کنندگان است؛ چرا که رسول خدا(ص) و خاندان مطهر ایشان، سرچشمه همه فضیلت‌هایند و در قله‌های اخلاق و معنویت قرار دارند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcgwq9qnak9nt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما