تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰
بعد از هجوم سراسری رژیم بعثی عراق به ایران، مردم انقلابی كه بخشی از كشور را در خطر دیدند از سراسر كشور به جبهه‎های نبرد هجوم آوردند و از همان روزهای اول سدی عظیم در مقابل ارتش مجهز عراق به وجود آوردند.
نقش مردم و نیروهای مسلح سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس
به گزارش عصرهامون، مردم مرزدار و مومن سیستان و بلوچستان با پیروی از سیره پیامبر اکرم(ص) همواره اصل وحدت و همبستگی را سرلوحه زندگی خود قرار داده و هیچ‌گاه به دشمنان اجازه دخالت و تفرقه افکنی نداده‌اند.

مردم غیور شیعه وسنی با وحدت و همدلی در همه صحنه ها حضور یافته و از کشور و انقلاب اسلامی با تمام توان خود دفاع کرده و هرگز خستگی به خود راه نخواهند داد و در این مسیر، با ارزش جان خود را تقدیم می کنند.

از همان 31 شهریور 1359 وقتی هواپیماهای عراقی با هجوم به 19 شهر ایران جنگ را آغاز کردند سپاه استان سیستان وبلوچستان با وجود بحران های امنیتی در این استان و مبارزه با ضد انقلاب داخلی، علاوه بر اعزام نیرو برای مبارزه با غائله کردستان تعدادی از پاسداران استان را هم با تجهیزات اولیه نظامی در قالب گروه‌های کوچک به شهر آبادان استان خوزستان اعزام کرد.

محمد حسین پودینه از اولین نیروهایی است که به صورت انفرادی به مناطق جنگی اعزام شد؛  وی در خصوص چگونگی اعزام خود به مناطق جنوب می گویند: در پنجمین روز از تهاجم دشمن با یک ساک برزنتی و یک دست لباس بدون اینکه واحدی به نام اعزام کننده وجود داشته باشد به عنوان یک نیروی آزاد که حتی عضوی از سپاه نبودم راهی جبهه شدم، در دزفول تقریباً تجمعی برای سازماندهی بود نیروهایی که از نقاط مختلف کشور احساس تکلیف کرده بودند انقلاب و کشورشان در معرض تهاجم بیگانه قرار گرفته، راهی میدان جنگ شده بودند.

وی با بیان اینکه در آن زمان خط دفاعی مشخصی در جبهه ها نداشتیم، گفت: دشمن که نیتش تصاحب ایران بود برای خوزستان نقشه یک روزه و برای گرفتن تهران نقشه سه روزه را در افکار خود می پرورانید، اما باخبر تهاجم از اقصی نقاط ایران، نیروها به سمت مناطق جبهه جنگ سرازیر شدند در این بین مردم خودجوش به خصوص مردم شمالی استان خوزستان و دزفول نقش بسیار تاثیرگذاری در روزهای اولیه جنگ داشتند.

پودینه ادامه داد: ما در دزفول به صورت گروه‌های کوچک تحت عنوان دسته، گروه، گردان و واحد نظامی تقسیم می‌شدیم و در کل مناطق رزمی، جنگ های چریکی و پارتیزانی انجام می‌دادیم.

در کتاب "نقش سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس" آمده است: با توجه به شرایط امنیتی استان، حضور پاسداران برای برقراری امنیت ضروری بود؛ ولی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اقدام به اعزام تعدادی از نیروهای خود به مناطق جنگ کرد. به علت شور و اشتیاقی که پاسداران برای مقابله با ارتش بعثی عراق که بخشی از سرزمین های ایران را اشغال کرده بود داشتند، فرماندهی وقت سپاه استان از روش قرعه کشی استفاده و با این روش تعدادی را عازم مناطق جنگی خوزستان کرد.

با اعلام خبر شروع جنگ تحمیلی، برادران پاسدار در سپاه سیستان و بلوچستان داوطلب اعزام به جبهه ها می شوند؛ ولی به دلیل اینکه اکثر نیروها داوطلب بودند و اعزام همه افراد به جبهه باعث کمبود نیرو در استان می شد، مسئولان وقت را بر آن داشت تا افراد را در قالب چند گروه به جبهه اعزام کنند.

در مرحله اول حدود ۴۵ نفر به فرماندهی علی شمعگانی به ایستگاه ۷ آبادان می‌روند و درخط پدافندی مستقر می شوند، در مرحله دوم حدود ۹۰ نفر از پاسداران استان که اغلب آنها در ۲۷ دی ۵۹ از شهرستان زابل اعزام شده بودند به فرماندهی خیری وارد آبادان شدند و گروه اول را در ایستگاه ۷ تعویض کردند، مرحله سوم نیز در ۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۰ به تعداد ۳۲ نفر به فرماندهی ابوالفضل صدیقی عازم ایستگاه ۷ آبادان شدند.
 
حضور نیروهای اعزامی از استان در ستاد جنگ های نامنظم شهید چمران

۱۲ خرداد ۱۳۶۰ پس از تبلیغات در نماز جمعه زاهدان تعداد ۲۵ نفر از نیروهای داوطلب مردمی از شهرستان های زابل در زاهدان ثبت نام کردند و به فرماندهی احسان پارسی اولین گروه نیروهای مردمی عازم خوزستان شدند و در ستاد جنگهای نامنظم تحت فرماندهی شهید دکتر مصطفی چمران سازماندهی و به‌کارگیری شدند.
 
اولین تجربه گرفتن اسیر از نیروهای عراقی
 
در این عملیات چهار نفر از نیروهای گردان ۲۵ نفره اعزامی از سیستان و بلوچستان به نام های سید احمد فاطمی فرمانده قبضه توپ ۱۰۶ م.م و علی کیخا کمک قبضه توپ ۱۰۶ م.م و آرپی جی زن، رمضان گمرکی تیرانداز و جواد عاقلی کمک تیربارچی حضور داشتند.

علی کیخا می‌گویند: صبح عملیات در اولین دقایق پس از شکستن خط اول دشمن که در محور نیروهای ستاد جنگهای نامنظم کمترین مقاومت را داشتند بلافاصله به خط دوم دشمن رسیدیم و تعدادی از نیروهای دشمن را که با لباس راحتی داخل سنگرها وزیر تانکها خوابیده بودند اسیر کردیم، چندین تانک، خودرو و مقداری مهمات و تجهیزات دشمن را به غنیمت گرفتیم و اسیران عراقی را به پشت خط انتقال دادیم. چند روز آنجا در مقابل پاتک های دشمن مقاومت کردیم و با دفع پاتک های دشمنان پس از چند روز خط تثبیت شد، این عملیات در روزهای گرم و سوزان تابستان استان خوزستان اجرا شد.

این گروه ۲۵ نفره اولین گروه داوطلب مردمی اعزامی از استان سیستان و بلوچستان به جبهه بودند که به ستاد جنگهای نامنظم تحت فرماندهی دکتر مصطفی چمران پیوستند و برخی از آنها تا پایان عملیات طریق القدس در جبهه ماندند.

اعزام نیروهای سپاه و بسیج سیستان و بلوچستان به لشکر ۴۱ ثارالله

با توجه به نبود یگان مستقیم استان سیستان و بلوچستان در جنگ و لزوم حضور مستمر نیروهای اعزامی از این استان در دفاع مقدس نیروهای اعزامی استان به ناچار بعد از عملیات طریق القدس و اعزام به جبهه در لشکر ۴۱ ثارالله سازماندهی می شدند تا در عملیات حضور و نقش داشته باشند حضور در عملیات فتح المبین عملیات بیت المقدس عملیات رمضان عملیات والفجر والفجر ۱ و ۳ و۴ و۸ ، عملیات خیبر و بدر از جمله آنها است.
 
تشکیل گردان وحدت سپاه سیستان و بلوچستان در جنگ آذر ۱۳۶۴

فرماندهان و مسئولان سپاه در سیستان و بلوچستان پس از صدور فرمان حضرت امام خمینی مبنی بر راه اندازی بسیج مستضعفین بسیج عشایری بلوچستان را راه اندازی و سازماندهی کردن نیروهای این بسیج از برادران عشایر و اقوام بلوچ بودند از همان ابتدای راه اندازی در جهت ایجاد امنیت پایدار در استان فعالانه شرکت کرده و در بسیاری از ماموریت‌های خود در استان نیز خوب درخشیدند.

با شروع جنگ تحمیلی نیروهای بلوچستان اعم از شیعه و سنی به صورت فعالانه در جنگ حضور پیدا کرد و مانند سایر نیروهای نظامی از زابل و زاهدان در یگان های رزم سپاه به ویژه در لشکر ۴۱ثارالله سازماندهی شده و در گردان ها و واحدهای لشکر به کار گرفته شدند این نیروها مانند دیگران در خطوط پدافندی استقرار می‌ یافتد یا در عملیات شرکت کرده و شهدا، مجروحان و آزادگان را تقدیم به انقلاب و پویایی نظام کردند.
 
با ایجاد گردان های مستقل برای هر شهرستان یا منطقه‌ای در لشکر ۴۱ ثارالله، برادران بلوچ نیز دوست داشتند گردانی مستقل با قومیت بلوچ داشته باشند. فرماندهان وقت استان را بر آن داشتند تا از پتانسیل و ظرفیت این نیروها در جنگ استفاده کنند که سرانجام در پاییز ۱۳۶۴ با هماهنگی قاسم میرحسینی و فرماندهان سپاه استان و مسئولان لشکر ۴۱ ثارالله گردان "قائم وحدت" استان سیستان و بلوچستان متشکل از نیروهای بسیجی بلوچ به فرماندهی علی شادکام راه اندازی شد. این گردان از نظر پشتیبانی اعم از لجستیکی، کادر و فرماندهی زیر نظر فرماندهی سپاه ناحیه استان سیستان و بلوچستان و از حیث عملیاتی، تابع فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله انجام وظیفه می کرد.

گردان وحدت پس از سپری کردن آموزش ها برای استقرار درخت پدافندی منطقه هورالعظیم آماده می‌شدند از نیمه‌های دی ۱۳۶۴ تا آخر فروردین ۱۳۶۵ به مدت ۴ ماه درخت پدافندی هورالعظیم و منطقه تبور استقرار یافتند.

نبرد با دشمن در محور مگاصیص، گذراندن دوره آموزشی در پادگان غدیر اصفهان، سرکوب دشمن در تنگه چزابه، حضور نیروهای انتظامی سیستان و بلوچستان در یگان زرهی لشکر ثارالله در دفاع مقدس، حضور گروه رزمی سلمان یک از تیپ ۳ و گردان ۳۰۰ توپخانه صحرای لشکر ۸۸ زرهی ارتش زاهدان در عملیات آفندی  بیت المقدس، حضور در عملیات بیت المقدس مشترک بین سپاه و ارتش، حضور در گردان تخریب لشکر ثارالله در واحد تدارکات لشکر ثارالله، حضور تیپ یک لشکر ۸۸ زرهی ارتش زاهدان در عملیات رمضان حضور تعدادی از نیروهای اعزامی در معاونت نیروی انسانی و در واحد تبلیغات انتشارات، حضور در عملیات والفجر، رمضان، والفجر یک و سه و چهار، خیبر و بدر، حضور در خط پدافندی فاو در تیر سال ۱۳۶۵، عملیات کربلای ۴ و۵، حضور گردان ۴۰۹ حمزه سیدالشهدا در خط پدافندی شلمچه پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، حضور گردان ۴۰۹ در خط پدافندی شلمچه پس از سقوط فاو، حضور نیروهای کمیته انقلاب اسلامی از سیستان و بلوچستان در دفاع مقدس، شرکت لشکر ۸۸ زرهی ارتش زاهدان در عملیات کربلای ۶ در منطقه عمومی نفت شهر و سومار، حضور گروه ۱۷ نفره اعزامی از سیستان و بلوچستان در جبهه حمیدیه_ کرخه کور، حضور نیروهای استان در عملیات طریق القدس، حضور دو نفر از گروه ۲۵ نفره چمران اعزامی از سیستان و بلوچستان در عملیات طریق القدس تنها بخشی از اقدامات نقش آفرینانه مردم و نیروهای مسلح سیستان وبلوچستان در هشت سال دفاع مقدس است.
 
کتاب «نقش سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» به بررسی علل و عوامل وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و نقش نیروهای مسلح، بسیج و مردم این استان در دفاع از حق علیه باطل پرداخته است، این کتاب در ۶۶۲ صفحه و در قالب پنج فصل به قلم علی کیخا و داوود شیرازی به رشته تحریر در آمده است.

این کتاب در پنج فصل به علل و عوامل وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی، نقش نیروهای مسلح و بسیج سیستان و بلوچستان در دفاع مقدس و حضور در عملیات های مختلف، نقش مردم و سازمان های دولتی استان در پشتیبانی از جنگ و ضمائم که شامل چند بخش از جمله آمار شهدا و رزمندگان سیستان و بلوچستان به تفکیک رده خدمتی پرداخته است.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcfvydyxw6dtta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما