تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۸
در حالی هیچ گونه کمبودی در حوزه آرد و نان وجود ندارد که دلیل اصلی صف‌های طولانی برای تهیه نان، خریدهای بیش از نیاز عده‌ای است که سعی می‌کنند در این چرخه اختلال ایجاد کنند.
هیچ گونه کمبودی در حوزه آرد و نان وجود ندارد/ با اخلال‌کنندگان برخورد می‌شود
به گزارش عصرهامون، این روزها در سیستان وبلوچستان برخی نانوایی ها برخلاف قاعده زودتر از ساعت کاری شان تعطیل و زمانی که مردم آن محله برای خرید نان مراجعه می کنند با در بسته مواجه می شوند.

شنیده ها حاکی از بسته بندی و فروش نان در سوپرمارکت ها به قیمتی بالاتر است.

مشاهدات میدانی حاکی از تعطیلی زودهنگام برخی نانوایی ها و عدم رعایت ساعت کاری، تعطیلی در روزهای جمعه و در برخی موارد فروش آرد است این در حالیست که ساعات کار نانوایی‌ها متناسب با تعداد سهمیه، نوع نان و الگوی مصرف در مناطق شهری و روستایی تعیین‌شده و باید بر آن اساس پخت داشته باشند.

شماری از شهروندان شهرستان هامون در تماس هایی که با تحریریه خبر ما داشتند با بیان اینکه قوت غالب مردم نان است، گفتند: نظارت بر عملکرد نانوایی ها مناسب نیست و کیفیت نان بسیاری از نانوایی‌ها پایین است و اندکی که بماند، دیگر قابل استفاده نیست.

به گفته این شهروندان، در بسیاری از اوقات افرادی در صف‌های نانوایی مشاهده می‌شوند که مبادرت به خرید ۱۰‌ها قرص نان می‌کنند که این نان به مصرف دام می‌رسد در این زمینه می طلبد متولیان امر جلوی چنین رفتار‌هایی را گرفته و از فروش این میزان نان به تعدادی انگشت شمار خودداری کنند تا شاهد کاهش صف های طولانی و معطلی مردم
برای دریافت نان باشیم.

این انتقاد البته از سوی ساکنین سیستانی و بلوچستانی بارها شنیده شده به طوری که مردم از اتمام زود هنگام نان برخی از نانوایی‌ها گلایه داشته چرا که خبازان و شاطر نانوایی در جواب مشتریان می‌گویند که سهمیه آرد آن‌ها کم است.

محمد ‏حاجی‌حسینی، فرماندار شهرستان هامون در گفت وگو با خبرنگار ما اشاره به اینکه هیچ کمبود آردی در سطح شهرستان وجود ندارد، بیان کرد: سهمیه و سرانه ای که در کارگروه برای نانوایی ها تعیین شده است به همان اندازه تعلق می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که بارها مشاهده شده نان ها خوراک دام می شوند، گفت: در حوزه تامین کالای اساسی مردم با کسی تعارف نداریم، خدمت به ولی نعمتان جامعه اولویت کاری به شمار می رود در این زمینه به خبازان اعلام کرده ایم به هر فرد بیشتر از نُرم معمول نان ندهند، با کسانی که منع قوانین می‌کنند برخورد خواهیم کرد.

حاجی حسینی ادامه داد: هم اینک ۳۲ واحد خبازی شهری و روستایی در شهرستان فعالیت دارند، تصمیماتی اتخاذ شده تا با نظارت بیشتر و دقیق تر جلو افرادی که در حوزه آرد و فروش آن تخلف می کنند، گرفته شود؛ در این راستا طی بازدیدهای صورت گرفته با برخی خبازان از متخلف برخورد قانونی مبنی بر جریمه نقدی یا کاهش سهمیه آرد و گاها پلمب اعمال شده است.
 
ساماندهی ۱۶۶۸ نانوایی در قالب توزیع حدود یک میلیون قرص نان در روز

منصور عدل، مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو
با خبرنگار ما اظهار کرد: در راستای اجرای هدفمندسازی یارانه نان و هوشمندسازی نانوایی ها  اقدامات گسترده ای در سطح استان انجام گرفته که تهیه بانک اطلاعاتی Gis و موقعیت مکانی نانوایی ها، تعداد ۴۰ هزار مورد بازرسی  در حوزه آرد و نان، مبارزه با سودجویان و عرضه خارج شبکه آرد و نظارت بر تحویل هزار و۴۹۵ دستگاه کارتخوان هوشمند برای تعداد هزار و ۶۶۸ نانوایی موجود درسطح استان، درخواست کسر یا تعدیل سهمیه نانوایی های متخلف و تشویق نانوایی های فعال، افزایش ساعت کاری نانوایی ها، بازدید مستمر از کارخانه های تولید آردن ظارت میدانی توزیع آرد از کارخانه تا مصرف کننده نهایی بخشی از آن بوده است.

به گفته وی، هدف از این روند، کنار گذاشتن سهمیه آرد یارانه‌ای و حرکت به سمت شناورسازی دسترسی نانوایان به آرد و کاهش تجمع در صف نانوایی ها است.

این مقام مسئول ادامه داد: با هدف کنترل و نظارت بر توزیع کالاهای اساسی و ایجاد آرامش دربازار، از ابتدای واگذاری این طرح به سازمان جهاد کشاورزی تاکنون حدود ۱۱۶ هزار مورد بازدید از واحدهای صنفی و نانوایی های سطح استان سیستان و بلوچستان انجام شد که از این تعداد بازدید ها، ۴۰ هزارمورد بازرسی  مربوط به نانوایی ها بوده است.

مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: برای تحقق این هدف ۴۰ تیم بازرسی در سطح استان تشکیل و در دوشیفت صبح و عصر در حال فعالیت می باشد و با هر گونه تخلف اعم از گرانفروشی و کم فروشی و غیره به شدت برخورد خواهد شد.

عدل گفت: بر اساس بازرسی های انجام گرفته تا پایان مرداد ماه هزار و ۱۶۲ پرونده به تعزیرات معرفی شدند.

 انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjvvevouqeimz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما