تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۰
اکثر شهروندان از نبود سِرُم تزریقی و برخی شربت ها ویژه کودکان در داروخانه‌های کلانشهر زاهدان گلایه‌مند هستند و می‌گویند باید تمام داروخانه‌ها را سر بزنیم و در نهایت با دست خالی به خانه برگردیم.
سرگردانی مردم زاهدان برای تهیه "سِرُم"/ شربت آزیترومایسین موجود نیست
به گزارش عصرهامون، کمبود و یا نبود سِرُم در حالی تراژدی تکراری در برخی از فصول سال است که برخی بیمارانی که با تجویز پزشک برای دریافت سرم به داروخانه ها مراجعه می‌کنند با دست خالی بر می‌گردند.

این کمبودها تنها در حوزه سِرُم نبوده و حکایت ها حاکی از نبود شربت آزیترومایسین 200 در داروخانه های شهر است.

این گلایه شهروندانی است که این روزها برای یافتن اقلام فوق شهر را گز کرده و برای یافتن داروهای خود نسخه‌به‌دست در داروخانه‌ها سرگردان هستند.

این سرگردانی در حالیست که در برخی مواقع متصدیان داروخانه ها با پیشنهاد نمونه های مشابه می خواهد مشکل را حل کنند اما ترس از عوارض دارو مانع قبول این پیشنهاد از سوی مراجعه کنندگان است.
 
از داروخانه دست خالی برگشتیم
 
میر یکی از شهروندان زاهدانی با بیان اینکه همسر و فرزند وی دچار سرماخوردگی شدید شده و نیاز به سِرُم و شربت آزیترومایسین دارند، گفت: داروخانه های شهر را بالا و پایین کرده ام اما موفق به یافتن این دو قلم دارو نشده ام و باید دست خالی به خانه بر بالین بیمارانم بروم.

به گفته شماری دیگر از شهروندان نیز برای یافتن این اقلام دارویی باید کفش آهنی به پا کرد؛ هر چند جوابگو نیست، از سوی دیگر نمی شود به کودکان هر نوع شربت مشابه را برای بهبود وضعیت بدهیم چرا که گاها پیش آمده اطفال به سایر آنتی بیوتیک ها حساسیت دارند و این امر می طلبد متولیان امر هر چه سریعتر مشکل را برطرف کنند.

کمبود سِرُم نداریم

رضا کیخا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ما پیرامون این مطالبه مردمی مبنی بر "کمبود سِرُم در شهر"، اظهار کرد: به هیچ وجه کمبود سِرُم در استان نداریم.

وی گفت: سیستان وبلوچستان در زمره استان هایی است که نسبت به شاخص های کشوری وضعیت سِرُم موجود بهتری دارد.

به گفته این مسئول؛ سِرُم داروی بیمارستانی است و هم اینک بیمارستان ها مشکلی در این خصوص ندارند، بخشی از سِرُم مازاد نیز در سطح بخش خصوصی و داروخانه ها توزیع می شود.

کمبود شربت آزیترومایسین خاص سیستان وبلوچستان نیست، کشوری است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه به ماجرای کمبود شربت آزیترومایسین 200 در شهر که زمینه گلایه مندی شهروندان را به دنبال داشته اشاره کرد و افزود: کمبود این قلم دارویی نیز موضوعی کشوری است، واردات شربت آزیترومایسین دچار مشکلاتی شده و سازمان غذا و دارو اعلام کرده به زودی این مشکل مرتفع می شود، جای نگرانی نیست.

کیخا خاطر نشان کرد: جایگزین شربت فوق،آنتی بیوتیک های دیگر است که والدین می توانند تحت مشورت و نظر پزشک معالج کودک از نمونه های مشابه برای درمان فرزندان خود استفاده کنند.

ذخایر استراتژیک برخی داروها با کمبود مواجه است
 
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: مجلس بارها اعلام کرد که دولت باید طبق مصوبه مجلس به گونه ای برنامه ریزی کند که قیمت دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش نیابد و بر همین اساس هم منابعی را در بودجه پیش‌بینی کرد.
 
وی افزود: در این رابطه وزارت بهداشت ورود و طرح دارویار را اجرایی کرد تا از طریق بیمه ها منابعی پیش بینی و طرح را عملیاتی کند اما هنوز تعداد قابل توجهی از داروها به ویژه داروهای جدید و وارداتی مشمول این طرح نشده اند و علیرغم اینکه تصور می شود همه داروها تحت پوشش بیمه هستند اما درصد قابل توجهی از داروها تحت پوشش قرار نگرفتند به همین دلیل قیمت برخی داروها چندین برابر شده و بار زیادی بردوش مردم خواهد افتاد.
 
به گفته نماینده مردم زاهدان، نگرانی مجلس و کمیسیون بهداشت این است که اگر دولت نتواند منابع مالی طرح را تامین کند و همه داروها را تحت پوشش قرار دهد مردم با مشکل جدی مواجه شوند و بر همین اساس هم بر روند اجرای این طرح نظارت می کنیم تا ببینیم که به چه نحوی می خواهند طرح را اجرا کنند تا پرداختی از جیب مردم کاهش یابد.
 
شهریاری اظهار کرد: متاسفانه برخی از کمبودهای دارویی هنوز جبران نشده و علیرغم اینکه رئیس جمهور چندین مرتبه بر ضرورت جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت و کمبود دارو تاکید کرد اما در حال حاضر با کمبود برخی داروها، آنتی بیوتیک‌ها و حتی سرم در کشور مواجه هستیم.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: ممکن است ذخایر استراتژیک برخی داروها با کمبود مواجه شده باشد که در این رابطه به تازگی نامه ای را خطاب به وزیر بهداشت نوشتیم تا بررسی های لازم را در این راستا انجام داده و در صورت کمبود ذخایر اقدامات عاجل و فوری را در دستور کار قرار دهد؛ هنوز برای ما صد در صد مشخص نیست که با توجه به تجربیاتی که در سیستم اجرایی کشور و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد به موقع  بتوانند بیمه ها را حمایت و همه داروها را تحت پوشش  قرار دهند.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjh8evxuqeivz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما