تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۵
ویروس آنفلوآنزا در حالی این روزها جولان می دهد که تنها راه مقابله با آن استفاده مکرر از ماسک و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.
سرماخوردگی و آنفلوآنزا چه تفاوت هایی با هم دارند؟/ استفاده از ماسک بهترین راهکار مقابله با ویروس ها
به گزارش عصرهامون، این روزها در حالی با تغییر فصل و سرد شدن تدریجی هوا ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا و سرماخوردگی زیادتر شده که در این بین آنفلوآنزا یک بیماری شدید تنفسی به شمار می رود و طی روزهای اخیر افراد زیادی را با خود درگیر کرده است.

ویروسی که با بدن درد شدید و تب، خستگی و سردرد همراه است و اکثر مردم این حالات را فرض بر ابتلا به کرونا می دانند؛ بر این اساس به دلیل ترس از کرونا حاضر به انجام تست نیستند و از طرفی این ترس را دارند که با مراجعه به بیمارستان ها اگر مبتلا هم نباشند ولی حضور برای انجام آزمایش شاید آلوده و مبتلا شوند.

با این وجود احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزا از طریق سرفه، عطسه، دست دادن، روبوسی، دست زدن به سطوح آلوده، تماس دست آلوده با اشیاء و محیط دور از انتظار نیست.

راهکارهای پیشگیری و جلوگیری از ویروس ها

در همین راستا مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم های غذایی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به تفاوت های ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی، بیان کرد: آنفلوآنزا معمولا ناگهانی و با علائمی مانند تب خیلی شدید، بدن درد شروع می شود اما سرما خوردگی اینگونه نیست و با عطسه، آبریزش بینی و کمی خستگی بروز می کند.

وی گفت: عامل بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی ویروس است پس در وهله اول آنتی‌بیوتیک توصیه نمی شود مگر اینکه بیماری طولانی شود یا طبق نظر پزشک توصیه به مصرف آنتی بیوتیک شود.

به گفته مشاورز تغذیه و رژیم غذایی؛ برای پیشگیری از آنفلوآنزا بهترین راهکار استفاده از ماسک، پرهیز از اجتماعات در فضای بسته، رعایت بهداشت فردی و عمومی و تنوع غذایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود؛ همچنین شستشوی مداوم و مکرر دست ها (ترجیحاً با آب و صابون و به طریقه صحیح)، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت کردن، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و بنا به تشخیص و تجویز پزشک باشد، توصیه می شود.

وی با بیان اینکه یکی از راه های درمان آبریزش بینی و عطسه استفاده از بخورها است که در این بین بهترین بخور ترکیب تخم گشنیز، عناب و ریشه شیرین بیان می باشد، گفت: برای بهتر شدن سرفه وخشکی گلو نیز باید از سیب پخته یا سیب کبابی و نشاسته استفاده کرد، ماساژ سینه به سمت بالا با روغن بادام شیرین یا بنفشه به خروج خلط از ریه و نرم شدن قفسه سینه کمک و سرفه را نیز کمت می کند.

فیروزکوهی ادامه داد: برای کاهش بدن درد، تعریق بهترین کار است که در این راستا استفاده از بخور پیشنهاد می شود، در صورت نداشتن تب نیز ماساژ کل بدن موثر است؛ اگر چه برای کاهش تب باید از دمنوش بنفشه و عناب، پاشویه و نوشیدن مایعات پیشنهاد می شود.

وی اظهار کرد: افرادی که دارای بیماری های خاص مانند دیابت، چاقی و غیره هستند و کودکان زیر 6 سال باید تحت نظر پزشک باشند و اگر علائم آنها مانند تب بیشتر از سه روز و یا کاهش سطح هوشیاری بود باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: در صورت ابتلا به آنفلوآنزا بهتر است بدن خود را گرم ‌نگه دارید و اجازه تعریق به بدنمان بدهیم، هرچند که باید حواسمان باشد بدنمان در معرض جریان بادقرار نگیرد.

فیروزکوهی افزود: در روز های بیماری می توان از دمنوش های گرم و همچنین از سوپ های مخصوص مانند جو، آب مرغ، گشنیز، کدو سبز، پیاز، سیر و شلغم سوپ مناسبی استفاده کرد؛ همچنین استفاده از دمنوش های مناسب هم برای این روزها مانند دمنوش نعنا، پونه، آویشن، مرزنجوش و بابونه پیشنهاد می شود.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcfm0dyxw6dtea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما