تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۲
سد معبر در حالی یکی از مشکلات حل نشدنی شهروندان در کلانشهر زاهدان است که شهرداری ها طبق قانون موظف به حفاظت از معابر به عنوان ملک عمومی بوده و باید از تجاوز به معابر و پیاده روها که حق طبیعی شهروندان است جلوگیری کنند.
سد معبر وانتی ها و دستفروشان بلای روح و روان مردم زاهدان/ یک مسئول: واگذاری کار به بخش خصوصی، کلید حل مشکلات
به گزارش عصرهامون، طبق ماده ۱۰۱ قانون شهرداری "معابر و شوارع عمومی که در اثر تفکیک اراضی احداث می‌شود متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن به هیچ عنوان وجهی به صاحب آن پرداخت نخواهد کرد و در واقع شهرداری موظف است از معابر به عنوان یک ملک عمومی حفاظت کند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگهداشته و از تجاوز اشخاص نسبت به آنها جلوگیری کند"؛ با این بند از قانون در می یابیم که استفاده از معابر عمومی حق شهروندان است و هیچ کس نمی‌تواند مانع بر سر راه آن ایجاد کند.  

اما آنچه که سالیان متمادی مردم کلانشهر زاهدان با آن دست و پنجه نرم کرده و به کرات شاهد انواع مختلف آن هستند سد معبر توسط دست فروشان در حاشیه خیابان ها، میادین، پارک ها و غیره است که بساط خود را پهن کرده و یا از وانت بارها برای عرضه محصولاتشان استفاده می کنند که این امر علاوه بر زشت کردن چهره شهر، منجر به ایجاد ترافیک و تصادف و از همه مهمتر خلل زیادی برای تردد عابران پیاده ایجاد کرده است.

به گفته شماری از شهروندان، سدمعبری که توسط دست فروشان و دوره گردها ایجاد می شود تردد از عرض خیابان و بازارها را برای شهروندان دشوار کرده و بارها پیش آمده که شهروندان برای ادامه مسیر مجبور به تغییر مسیر هستند، که رسیدگی به این معضل که سال هاست تداوم دارد عزمی جزم و جدی می طلبد.
 

 
به عقیده شهروندان زاهدانی، ایجاد مکان هایی به عنوان روزبازار یا غرفه برای دست فروشان راهکاری در زمینه جلوگیری از این معضل است که اصناف باید در این زمینه به شهرداری ها کمک کرده و یاری رسان باشند چرا که برخی از وانت‌بارهای دوره‌گرد علاوه بر ایجاد سد معبر، برای تبلیغ و فروش اجناس از بلندگو استفاده می‌کنند که آرامش و آسایش را از شهروندان سلب کرده است.
 
این معضل تنها به سد معبر توسط دستفروشان و وانت بارها بر نمی گردد بلکه یکی دیگر از مصادیق آشکار نادیده گرفتن حقوق شهروندی نصب تابلو های اضافی در معابر و سد معبر توسط مغازه داران است، پهن کردن بساط صاحبان مغازه که پیاده رو را ملک تجاری خود قلمداد کرده و یا مسدود کردن پیاده رو با تابلوهای تبلیغاتی و یا نگهداشت جای پارک خودرو از دیگر معضلاتی است که شهروندان این کلانشهر با آن دست و پنجه نرم می کنند.

واگذاری سد معابر سطح شهر زاهدان به بخش خصوصی

محمد رضا مقدم، مسئول خدمات شهری شهرداری زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه سد معبر کردن پیاده رو ها توسط کسبه و مغازه داران به عنوان نقض حقوق شهروندی است، بیان کرد: برخی از سد معبرهای ایجاد شده به علت فقر و بیکاری است ساماندهی اینها در دستور کار شهرداری قرار داشته و دارد.

وی با اشاره به اینکه برخوردهای قانونی با مغازه‌ دارهایی که اقدام به مسدودکردن پیاده‌روها می‌کنند، در دستور کار قرار دارد، افزود: تمامی سد معابر در معابر سطح شهر زاهدان در حال واگذاری به بخش خصوصی است که تا یکماه آینده این اقدام انجام می شود.

 
این مسئول ادامه داد: ساماندهی سد معبر لزوم همکاری بین بخشی اتاق اصناف را می طلبد تا مغازه داران و کسبه هایی که معابر را در تصرف خود در آورده اند را تذکر داده و ملزم به همکاری کنند.

به گفته وی؛ برای ساماندهی به دنبال یک زمین در شهر زاهدان هستیم که این افراد در مکانی که فراهم می شود به فعالیت ادامه دهند در این زمینه اداره پست قدیم در خیابان شریعتی برای ساماندهی در هسته مرکزی شهر در نظر گرفته شده که برنامه ریزی و هماهنگی های آن در دستور کار است تا در آینده ای نه چندان دور، سدمعبر در هسته اصلی شهر برطرف شود.

مسئول خدمات شهری شهرداری زاهدان تاکید کرد: معضل سد معبر علاوه بر زشت کردن چهره شهر باعث تجاوز به حقوق دیگران می‌شود، با توجه به برخوردهایی که با این پدیده تاکنون انجام شده اما حل کردن این مشکل شهری نیازمند کار و توجه متولیان امر است.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcgtx9qzak9nu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما