کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چالش دانش آموزان استثنایی؛

۶ مدرسه سهم دانش آموزان استثنایی از فضای آموزشی در زاهدان

1 آذر 1401 ساعت 7:40

درحالی 28 مدرسه سهم دانش آموزان استثنایی در کلان شهر زاهدان است که به دلیل کمبود فضای آموزشگاهی تنها ۶ آموزشگاه در چرخه فعالیت هستند.


به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، دانش آموزی که از نظر جسمی یا خصوصیات رفتاری و ذهنی با اکثر دانش آموزان هم کلاس خود تفاوت فاحش دارد و آموزش ویژه برای او مناسب تر از آموزش معمولی باشد.

کودکان استثنایی شامل کودکانی که مشکلاتی در یادگیری تجربه می کنند و همچنین به عنوان کسانی که عملکردشان نسبت به توانایی هایشان پایین تر است، به طوری که نیاز به تغییراتی در برنامه درسی و نیز آموزش های لازم را برای کمک به اینکه توانایی های بالقوه شان برآورده شود.

کودکان استثنایی، یک اصطلاح فراگیر است که اشاره دارد به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و یا رفتاری، کودکان دارای معلولیت های جسمی و یا حسی، ونیز کودکانی تیزهوش و با استعداد است.

سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی به صورت رایگان

ذبیح الله الهی، رئیس اموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: از کل کد مدارس استان به تعداد ۸۵ مدرسه که ۲۸ مدرسه استثنایی در زاهدان وجود دارد که به دلیل کمبود فضا در ۶ فضای آموزشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به برنامه ها و اقدامات مدارس استثنایی در استان افزود: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش آموزان بدو ورود و پیش دبستان در ۱۵ آبان انجام شده که در این طرح سیستان و بلوچستان با بیشترین سطح پوشش رتبه یک کشوری را کسب کرده است.

الهی تصریح کرد: توسعه مراکز ویژه یادگیری از ۸ مرکز به ۱۳ مرکز، متناسب سازی رشته های حرفه ای با بازار کار، توسعه آموزش فراگیر در مدارس سیستان و بلوچستان و دانش افزایی معلمان با اجرای دوره ها و کارگروه های آموزشی تخصصی از جمله برنامه های در دستور کار است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تشریح کرد: هفت گروه دانش آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند که شامل آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، جسمی-حرکتی، دارای نیاز ویژه ذهنی، چند معلولیتی، اوتیسم و مشکلات ویژه یادگیری است.

الهی بیشترین تعداد مربوط به دانش آموزان استثنایی را دارای گروه های نیازهای ویژه ذهنی دانست.

وی با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان استثنایی هیچ گونه هزینه ای برای خانواده ها متحمل نمی کند، گفت: ثبت نام این افراد پس از شرکت در طرح سنجش و واجد شرایط بودن، امکان پذیر است.

الهی در پایان خاطر نشان کرد: تمامی هزینه های ایاب و ذهاب بر عهده آموزش و پرورش استثنایی نیست ولی به دلیل مشکلات مالی خانواده ها این هزینه ها با همکاری سازمانهای ذیربط تامین می شود که در این زمینه سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان به صورت رایگان می باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 153233

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/153233/۶-مدرسه-سهم-دانش-آموزان-استثنایی-فضای-آموزشی-زاهدان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir