تاریخ انتشار :جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۰
طلاق یک پدیده چند بعدی است که مهمترین عامل وقوع آن عدم تفاهم بین زوجین است و کارشناسان معتقدند افزایش آمار طلاق در جوامع در حال توسعه از جمله آسیب هایی است که بروز آن طبیعی است اما افزایش بی رویه آن می تواند بسیار خطرناک و در جهت تضعیف کامل بنیان های خانواده پیش برود.
سیستان و بلوچستان رتبه آخر ثبت طلاق در کشور/ وساطت ریش سفیدان و بزرگان طوایف یکی از علل کاهش طلاق است
به گزارش عصرهامون، طلاق به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی، دارای علل بسیار گسترده ای است و از دخالت های نابجای اطرافیان گرفته تا مشکلات معیشتی و سو رفتارهای زوجین را در بر می گیرد.

طلاق در ظاهر به عنوان آخرین راه خلاصی از اختلافات و درگیریهای زوجین معضلات اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد که نه تنها حال بلکه آینده افراد و حتی جامعه را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد. 

به گفته بزرگان و ریش سفیدان از قدیم مرسوم بود که اگر زوجی در زندگی خود به مشکل برمی‌خوردند یکی از افراد بزرگ فامیل به اصطلاح ریش‌سفیدی می‌کرد و جلسه‌ای تشکیل می‌شد و در آن زوج و خانواده‌اش مشکلات خود را مطرح می‌کردند. 

بیشتر تلاش ریش سفید در این جلسات آموزش مهارتهای زندگی به زوج و دعوت آنها به گذشت و سازش با یکدیگر بود. چرا که به گواه روان‌شناسان وقوع بسیاری از مشکلات و جروبحث‌ها در شروع زندگی مشترک ناشی از کم‌تجرگی زوجین است و گذشت زمان حس همراهی آنان را یا یکدیگر بیشتر خواهد کرد.

اما این روزها ریش سفیدی و کمک گرفتن از بزرگترها برای بسیاری فراموش شده است و زوج‌ها ترجیح می‌دهند خودشان با تجارب محدود برای زندگی خودشان تصمیم می‌گیرند.

سیستان و بلوچستان به دلیل حاكميت فرهنگ طوايفی و عشيره ای هنوز از جمله استان‌هایی است که مردم آن تابع سنت‌ها و رسوم هستند و در تمامی مراحل زندگی بر رعایت این سنن تاکید دارند.

پشتیبانی و حمایت خانواده‌ها برای حل مشکلات زوجین و ایجاد صلح نیز می تواند در پایین بودن آمار طلاق در این استان نقش داشته باشد، چراکه قبح طلاق در میان خانواده‌های سیستان و بلوچستانی همچنان وجود دارد و برای جلوگیری به اصطلاح «انگشت نماشدن» جوانان خود را به ادامه زندگی و حل مشکلات سوق می‌دهند.

سیستان و بلوچستان پایین ترین امار طلاق در کشور را دارد

به گفته رضا راحت دهمرده مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان، در ۷ ماهه نخست امسال آمار طلاق در این استان هزار و ۸۸۳ نفر بوده است که در سال گذشته این رقم هزار و ۵۰۳ نفر به ثبت رسیده است.

وی بیان می کند : این استان در کشور آخرین رتبه ثبت شده در امر طلاق را دارد.

شاید بتوان گفت يكی از دلايل پائين بودن آمار طلاق در سیستان و بلوچستان  جاری بودن فرهنگ طوایفی و قبیله ای در زندگی مردم این استان است به طوری که همچنان زوجین برای حل مشکلات خود تا جای ممکن به جای دادگاه و شکایات حقوقی به ریش سفیدان و بزرگان اقوام خود مراجعه می کنند و این نشان دهنده امید آنان برای بازگشت به زندگی مشترک است.

با افزایش تاب آوری، صبر، تحمل و بردباری و نیز با کمک گرفتن از روانشناسان و متخصصان می توان تا حدود زیادی جلوی این امر را گرفت.

انتهای پیام/س
  https://www.asrehamoon.ir/vdcf1mdycw6dt0a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها