> پیاز برای چه کسانی مفید و برای چه کسانی مضر است؟ پیاز خام عامل تشدید میگرن، سرگیجه و اختلال حافظه | عصر هامون
تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۳۴
مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم های غذایی گفت: پیاز برای سرد مزاجان چاق مفید و برای گرم مزاجان زیان آور است.
پیاز برای چه کسانی مفید و برای چه کسانی مضر است؟/ پیاز خام عامل تشدید میگرن، سرگیجه و اختلال حافظه
به گزارش عصرهامون، مصرف پیاز در حالی برای سلامتی و بدن بسیار فراوان و مفید است که در مصرف آن نباید زیاده‌روی و افراط کرده چرا که عوارض و مضراتی به دنبال دارد.

این صیفی جات که دارای قند‌ها، ویتامین‌ها مانند A و C، مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و فسفر است توانایی مبارزه با سرطان، کمک به بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون بالا، تقویت معده و بهبود هضم، حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از آلرژی و کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، درمان اختلالات گوش، بهبود خواب، بهبود تنفس، بهبود سلامت چشم، بهبود سلامت دهان، تقویت مغز، درمان وبا، درمان تب دارد.

در کنار تمام مزایایی که از این صیفی جات عنوان شد انا عوارضی هم افراط در مصرف آن ایجاد می کند که ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید کند و یا برخی افراد به آن آلرژی داشته باشند،علاوه بر این موارد تحریک چشم، دل درد، بوی بد دهان و تداخل دارویی از دیگر عوارضی است که به دنبال دارد.

متاسفانه پیاز دارای چندین عوارض نیز می باشد. این موارد از بوی بد دهان و سوزش چشم تا واکنش های آلرژیک و تداخلات دارویی متغیر است.

پیاز برای سردمزاجان چاق مفید است

مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم های غذایی در این خصوص با بیان اینکه پیاز برای سردمزاجان چاق مفید است، گفت: مصرف پیاز در این گروه موجب بازشدن مجاری گوارشی و پاکسازی معده و دفع بیشتر ادار می‌‎شود.

وی با بیان اینکه مصرف برای گرم مزاجان زیان آور است و با طبع آنان سازگار نیست، افزود: همانطور که گفته شد پیاز (به خصوص پیاز سرخ و تند و تیز) می‌تواند موجب سردرد در گرم مزاجان شود تا جایی که حتی بوییدن آن نیز می‌تواند سردرد ایجاد کند.

به گفته این کارشناس تغذیه و رژیم های غذایی؛ چنین افرادی در صورت تمایل به مصرف پیاز، باید مقدار اندکی پیاز سفید گرد شیرین میل کنند و یا ترشی آن را بخورند.

وی ادامه داد: مصرف پیاز در هنگام سفر به مناطق سردسیر سودمند است به این دلیل گفته می شود که در مسافرت، مصرف پیاز هر منطقه، برای حفظ سلامتی مفید است.

فیروزکوهی در ادامه به برخی نکات در مورد پیاز اشاره و بیان کرد: هر چه تندی و تیزی پیاز، بیشتر و شکل آن کشیده‌تر باشد، «جوهر ناری» آن بیشتر است و بنابراین گرمی و خشکی بیشتری در بدن پدید می‌آورد، پیاز گرد سفید از پیاز کشیده سرخ، به اعتدال نزدیک‌تر است و برای مصرف روزانه در سالاد و در پخت و پر مناسب‌تر بوده؛ چنین پیازی در هنگام پوست کندن و خرد کردن نیز سوزش چشم کمتری ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: هر چه سر پیاز باریک‌تر و اندازه آن کوچک‌تر باشد،‌ میزان نیترات موجود در آن کمتر است.

کدام بیماران منع از خوردن پیاز هستند؟

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: کسانی که در هوای گرم دچار سردرد می‌شوند، از خوردن پیاز خام (به خصوص پیاز سرخ کشیده) در تابستان جدا پرهیز کنند.

وی در پاسخ به سوالی که  پیاز خام بهتر است یا پیاز پخته، اضافه کرد: در این خصوص همه چیز بستگی به شرایط و بیماری فرد دارد،  پیاز خام بیشتر حالت دارویی دارد کیفیت گرمی و خشکی بدن را افزایش می‌دهد، پیاز پخته، بیش‌تر حالت غذایی دارد؛ توجه داشته باشید که کسانی که دچار غلظت خون  و انسدادهای عروقی هستند، باید در مصرف پیاز پخته زیاده روی نکنند، البته مصرف مقدار متوسطی از پیاز خام سفید شیرین، می‌تواند به کاهش غلظت خون و بهبود جریان آن کمک کند.

فیروزکوهی اظهار کرد: استفاده از پیاز خام در افراد مبتلا به سینوزیت، آلرژی، میگرن، سرگیجه و اختلال حافظه منع شده است، زیرا سبب تشدید بیماری می‌شود.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcgzw9qnak9nn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها