تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۲۸
مسعود فیروزکوهی گفت: علت اصلی سندرم پای بی قرار كمبود آهن است.
سندروم پای بی‌قرار چیست و چگونه درمان می‌شود؟/ کمبود آهن؛ علت اصلی ابتلا به بیماری
به گزارش عصرهامون، وقتی سخن از بی‌قراری و ناآرامی به میان می‌آید، معمولا همه به یاد بی‌قراری‌های روحی می‌افتیم، غافل از این‌که فقط روح انسان از بی‌قراری رنج نمی‌برد و گاه پاها نیز دچار نوعی بی‌قراری می‌شوند که در بسیاری از موارد صدای بیماران را درمی‌آورد. این عارضه که به «سندرم پای بی‌قرار» معروف است، در زمان نشسته یا خوابیده باعث احساس ناراحتی در پاها به خصوص عصرها و شب‌ها می‌شود به طوری که فرد را وادار می‌کند از جا برخاسته، کمی راه رود تا این احساس بد از بین برود.  

سندرم پاهای بی قرار یک اختلال عصبی و احساس ناخوشایند مانند خفقان، کشش غیرقابل کنترل پاها است که در شب بیشتر است. زنان به نظر می رسد بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این بیماری هستند. علت دقیق سندرم پاهای بی قرار مشخص نیست. با این حال، حاملگی، چاقی، سیگار کشیدن، کمبود آهن و کم خونی، بیماری های عصبی، دیابت، نارسایی کلیه، فشار خون بالا و بیماری های قلبی در ارتباط است.

سندرم پاهای بی‌قرار در هر سنی ممکن است بروز کند، ولی معمولا با بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد. از مشخص‌ترین ویژگی‌های این عارضه، اختلال خواب است که به خواب‌آلودگی در طول روز می‌انجامد.

کمبود آهن در مغز عامل برای سندورم پای بی قرار

مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم های غذایی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه سندرم پای بیقرار یک اختلال سیستم عصبی است که باعث ایجاد مشکل و ناراحتی در پا می شود، بیان کرد: در سندرم پای بی قرار یا Restless Leg Syndrome ، درد یا ناراحتی ساق پا که معمولاً شب ها و قبل از خواب ایجاد می شود، می تواند ناشی از کمبود آهن در مغز باشد که تولید دوپامین را تغییر می دهد.
 

 
وی افزود: در افرادی كه علت بروز سندرم پای بی قرار كمبود آهن است، با تجویز آهن مختصر این عارضه به راحتی برطرف می شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بیماری هایی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، نارسایی کلیه، -ارکینسون - بارداری نیز می توانند سندرم پای بی قرار را تشدید کنند.

به گفته وی؛ برای بهبودی در ابتلا به این بیماری آهن، فولیک اسید، منیزیم و ویتامین c در درمان بیماری موثر است.

فیروزکوهی به غذاهای مفید و تامین کننده آهن مورد نیاز بدن اشاره کرد و گفت: گوشت قرمز، جگر، اسفناج، میوه های خشک، لوبیاها، غذاهای دریایی، مارچوبه، کلم بروکسل، آووکادو، بادام، بادام زمینی، بادام هندی، شیرسویا و برنج قهوه ای از جمله مواد موثر در تامین آهن به شمار می روند.

مشاور تغذیه و رژیم های غذایی اظهار کرد: شکلات، غذاهای سرخ کرده، قهوه، نوشیدنی های شیرین، چای ونوشیدنی های انرژِی زا از جمله غذاهای مضر در سندروم پای بی قرار هستند.

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: ورزش، ترک سیگار، دوش گرفتن قبل از خواب، ماساژ، ممنوعیت مصرف الکل و خواندن کتاب قبل از خواب از جمله راهکارهای موثر در کاهش علایم این بیماری هستند.

به گزارش عصرهامون سندرم پای بی قرار عارضه ای است كه در آن فرد احساس ناراحتی به خصوص در ساعات بعدازظهر و هنگام خواب كرده و تلاش می كند با راه رفتن، تكان دادن یا ماساژ پاها این حس ناخوشایند را برطرف كند.

این عارضه سبب انواع احساسات از جمله سوزن سوزن شدن، خارش، كوبیدن، سوزش، كشش و خزیدن چیزی در پاهای فرد مبتلا می‌شود؛ این علائم معمولا هنگام درازكشیدن یا نشستن طولانی مدت روی صندلی ماشین، هواپیما یا سینما نیز رخ می دهد.

از آنجا كه این علائم با تكان دادن پا یا ایستادن كاهش می یابد، پزشكان توصیه می كنند برای رفع این عارضه در طول سفر به ویژه سفرهای طولانی مدت چند توقف داشته و سرنشینان كمی راه بروند.  

انتهای پیام/
http://asrehamoon.ir/vdch6xnz-23nmqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما