کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتیاد، مادر آسیب های اجتماعی؛

تنها یک مرکز ترک اعتیاد پسرانه زیر ۱۸ سال در زاهدان

12 آذر 1401 ساعت 9:44

در زاهدان یک مرکز ترک اعتیاد پسرانه زیر ۱۸ سال زیر نظر علوم پزشکی است که نامساعد بودن شرایط خانواده از عوامل دخیل در این معضل به شمار می رود.


به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر اینکه باعث آسیب رساندن به خود شخص می شود بر خانواده ی شخص نیز تاثیر می گذارد، در این بین آسیب پذیر ترین افراد فرزندان و کودکان هستند.

در ایران نمی‌توان به آمار دقیقی در مورد اعتیاد کودکان رسید، اما روندهای موجود نشان می‌دهد اعتیاد کودکان در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی، زندگی نابسامان، نبود اعتماد به نفس، معاشرت با دوستان ناباب و از همه مهمتر والدین معتاد در سال‌های آینده به موضوعی جدی تبدیل خواهد شد.

کودکان به دلایل مختلفی درگیر اعتیاد می‌شوند، برخی از آن‌ها فرزندان مادران معتاد هستند و بدون هیچ اختیار و اراده‌ای بر زندگی خود معتاد به دنیا می‌آیند که باید از آنها سم‌ زدایی شود اما هنگامی هم که این اتفاق می‌افتد، نوزاد از شیر مادر معتاد خود استفاده می‌کند و باز هم احتمال اعتیاد او وجود دارد.

عده دیگری از کودکان معتاد، کودکان مادران آسیب‌دیده اجتماعی هستند که این مادران برای رفع ناآرامی‌ها و بی‌قراری‌های نوزاد خود به او مواد مخدر داده و کودک به مرور گرفتار اعتیاد شده است.

دسته دیگری از کودکان معتاد کسانی هستند که مورد سوءاستفاده متکدیان و سایر بزه‌ کاران قرار می‌گیرند و آن‌ها را به مواد مخدر معتاد می‌کنند تا بتوانند بهره‌برداری‌های خاص خود را داشته باشند.

عده دیگری از کودکان نیز در سنین بسیار پایین مجبور به کار در خیابان‌ها یا کارگاه‌های مختلف می‌شوند و ازآن‌جایی‌که این محل‌ها، اماکنی پر از آسیب و چالش‌زا هستند، احتمال درگیر شدن کودک در اعتیاد بالا می‌رود.

رنج سنی کودکان اعتیاد در زاهدان بین ۷ تا ۱۸ سال

فاطمه خاقانی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اعتیاد کودکان یکی از آسیب های اجتماعی است که همچون سایر آسیب های کودکان به دلیل تشدید نابرابری و نابه سامانی در جامعه، رو به رشد و فاقد نظارت و کنترل مؤثر است.

وی با اشاره به رنج سنی کودکان اعتیاد در زاهدان افزود: این کودکان بین ۷ تا ۱۸ سال سن دارند که بزرگترین معضل در کلان شهر زاهدان است.

رئیس اداره بهزیستی زاهدان با اشاره به مهم ترین علت اعتیاد در کودکان، تصریح کرد: نامساعد بودن شرایط خانواده، اعتیاد یکی از اعضای خانواده، معاشرت با دوستان ناباب و مشکلات اقتصادی است.

خاقانی تشریح کرد: اولین قدم برای کودکان اعتیاد پاکسازی آن ها است که در ابتدا برای سم زدایی در بیمارستان بستری می شوند و برای نگهداری به مرکز یا کمپ ترک اعتیاد ارجاع داده شده که اگر شرایط خانواده فراهم باشد ترخیص شده ولی اگر خانواده مشکل داشته باشد تا فراهم شدن شرایط در مرکز نگهداری می شوند.

وی گفت: در زاهدان یک مرکز ترک اعتیاد پسرانه زیر 18 سال زیر نظر علوم پزشکی و یک مرکز ترک اعتیاد بزرگسالان وجود دارد.

خاقانی با اشاره به اشتغال و اقدامات لازم برای کودکان اعتیاد ادامه داد: وام تسهیلات اشتغال زایی، حرفه آموزی، حمایت های مالی به خانواده های این افراد، بسته های معیشتی و کمک های نقدی است.

این مسئول هم مرز بودن با کشورهای همسایه و پراکندگی وسیع منطقه و بیکاری را از سری عوامل گرایش به اعتیاد و مواد مخدر دانست.

انتهای پیام/


کد مطلب: 153789

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/report/153789/تنها-یک-مرکز-ترک-اعتیاد-پسرانه-زیر-۱۸-سال-زاهدان

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir