تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۱
جنوب شرق کشور بهشت گونه های جانوری نادر؛

سیستان و بلوچستان زیستگاه امن پلنگ ایرانی

خشکسالی های بی سابقه دو دهه اخیر در سیستان و بلوچستان سبب شده که در کنار کمبود غذا نژاد پلنگ ایرانی که در منطقه حفاظت‌شده بیرک به‌عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های این حیوان را با خطر نابودی و انقراض مواجه کند.
سیستان و بلوچستان زیستگاه امن پلنگ ایرانی
به گزارش عصرهامون، پلنگ ایرانی از گونه های جانوری حمایت شده در ایران محسوب می شود كه به صورت پراكنده در مناطق جنگلی، كوهستانی و ارتفاعات نسبتا زیاد تا سه هزار و ۵۰۰ متر زندگی می كند و به دلیل منزوی بودن این حیوان مشاهده آن به راحتی امكان پذیر نیست.
 
پلنگ ایرانی از راسته گوشتخوارن و تیره گربه سانان بزرگ با بدن دراز و باریك، دست ها و پاهای قوی، پنجه ها و ناخن های بزرگ، گوش هایی كوتاه و دم دراز است و با توجه به کمبود منابع غذایی و خطرات احتمالی گونه‌ای در معرض انقراض است.

در سیستان و بلوچستان بیش از هر نقطه دیگری از ایران میتوانیم پلنگ ایرانی را ببینیم و همواره نام این حیوان با عظمت را در رسانه های محلی مشاهده کنیم اما خشکسالی‌های بی‌سابقه دو دهه اخیر در کنار کمبود غذا در سیستان و بلوچستان موجب شده تا نژاد پلنگ ایرانی که در منطقه حفاظت‌شده بیرک به‌عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های این حیوان زندگی میکنند را با خطر نابودی و انقراض مواجه شود.
 
مردم سیستان و بلوچستان با داشتن آگاهی بالا در رابطه با حفاظت از گونه های جانوری مختلف از جمله گونه نادر پلنگ ایرانی همكاری بسیار خوبی با محیط بانان محیط زیست دارند.
 
از جمله استان هایی است كه كمترین شكار گونه های جانوری در معرض خطر انقراض در آن انجام می شود و مردم آن حفظ محیط زیست مناطق خود را جدی گرفته اند سیستان و بلوچستان است
 
داود میرشکار مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: پلنگ ایرانی به دلیل حس قلمرو طلبی در تمام نقاط استان به صورت پراكنده زیست می كنند اما بیشترین پراكنش این گونه جانوری در منطقه حفاظت شده كوه بیرك شهرستان سراوان است.
 
وی افزود: رنگ بدن پلنگ ایرانی تركیبی از خالهای مشكی، سفید مایل به زرد یا خاكستری و طول بدن این حیوان تا ۱۶۰ سانتیمتر گاهی تا ۱۸۰ سانتیمتر و طول دم آن نیز تا ۱۱۰ سانتیمتر می رسد.
 
میرشکار خاطر نشان کرد: وزن ۳۵ تا ۹۰کیلو متر، دارای جثه ای بزرگ،بدنی عضلانی وقابل انعطاف،سری پهن، دست وپایی کوتاه با پنجه های قوی است.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خاطر نشان کرد: سطح بدن این حیوان پوشیده از موهای نرم وکوتاهی به رنگ نخودی است که در قسمت های زیرین بدن کمرنگ تر و بدن پوشیده از خال های گرد و تو خالی شیبه گل است.
 
میرشکار افزود: پلنگ به طور عمده از غروب تا طلوع آفتاب به فعالیت می پردازد و به طور انفرادی زندگی میکند وقلمرو هر نر معمولا چند ماده رانیز در بر می گیرد.
 
وی بیان کرد: این گونه جانوری از قلمرو خود به شدت دفاع وبانشانه های مانند ایجاد خراش در روی زمین یاتنه در ختان وبه حجا گذاشتن سرگین و ادار مرز خود را مشخص میکند.
 
این مسئول تصریح کرد: در زمره گونه های در معرض خطر انقراض قرار دارد و شکار غیر مجاز پلنگ وطعمه های آن،تغذیه از لاشه های مسموم ،تله گذاری وتصادفات جاده ای از مهم ترین عوامل کاهش جمعیت این گربه سان در ایران است و این پلنگ در طبقه آسیب پذیر فهرست IUCNوپیوست II کنواسیون CITES قرار دارد.
 
انتهای پیام/
  https://www.asrehamoon.ir/vdch-knzk23nmvd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما