تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۷
شلغم یکی از سبزیجات ریشه‌ای است که نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی به خصوص در فصل پاییز و زمستان دارد.
چرا باید در فصل زمستان "شلغم" بخوریم؟/ شلغم؛ طبيعی ترين آنتی بيوتيک عليه سرماخوردگی
به گزارش عصرهامون، با شروع فصل سرما، انواع ویروس‌های سرماخوردگی از راه می‌رسند و افراد زیادی را مبتلا می‌کنند.

در این بین شلغم مهم‌ترین گیاه "ضد سرطان" است که می‌تواند "مواد سمی" را از بدن خارج کند و برای درمان بیماری‌ها در فصل سرما مناسب است؛ علاوه بر آن حاوی "آهن"، "ید" و تمام ویتامین‌ها بوده و توانایی خروج تمام ویروس‌ها از بدن را دارد.

شلغم از منظر طب سنتی، طبیعتی گرم و تر دارد و معمولاً از ترکیبات مانند فلفل، زیره، خردل و سرکه به عنوان مصلحات آن نام برده می‌شود، از آنجایی که این صیفی جات بومی آسیاست، در طب سنتی آسیایی آمده که مصرف آن با افزایش انرژی همراه است؛ نکته قابل توجه دیگر اینکه در طب قدیم و طب سنتی، از شلغم به عنوان تصفیه کننده خون استفاده می‌کرده و می‌کنند.

مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم های غذایی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در فصل زمستان مصرف مواد غذایی که نقش دارویی برای بدن داشته باشد در برابر سرما و سرماخوردگی اهمیت دارد، بیان کرد: یکی از مواد غذایی گرم که خواص دارویی دارد شلغم است.
 

 
وی با بیان اینکه شلغم یکی از پاک‌کننده‌ها و سازنده‌های خون به شمار می رود، افزود: این محصول باید تازه و توپُر باشد، مصرف شلغم‌های کهنه و سبک می‌تواند باعث ایجاد نفخ‌های آزاردهنده شود اما آن‌هایی که پوست شفاف، صاف و کمی براق دارند، بهتر از سایر شلغم‌ها هستند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: املاح کلسیم و منیزیم موجود در این صیفی جات موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می‌شود.

‏به گفته وی؛ یکی از خواص شلغم درمان سرماخوردگی و گلودرد است، سیستم ایمنی بدن را تقویت و بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا را درمان می کند.
 

 
فیروزکوهی اظهار کرد: کلسیم در حالی یکی از مواد ضروری برای داشتن استخوان‌های سالم است که این عنصر ضروری به وفور در شلغم یافت می‌شود، تراکم استخوان‌ها را افزایش داده و برای مبتلایان به بیماری آرتریت، مفید است.

وی تصریح کرد: شلغم به دلیل ترکیبات مغذی کە در خود دارد بە تقویت سلول‌های بینایی چشم کمک کرده و باعث کاهش التهاب مجاری تنفس در افراد می‌شود.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه شلغم برای هر دردی درمان است، گفت: اگر مردم می‌دانستند كه این گیاه چقدر فایده دارد، تمام باغچه‌های خانه خود را شلغم می‌كاشتند و هر روزه از آن استفاده می‌كردند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcf1jdy1w6dtxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما