تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۶
افرادی که اقدام به خالکوبی می کنند در معرض بيماری های قابل انتقال از راه خون هستند و به همین دلیل تا مدت ها از اهدای خون معاف هستند.
آیا کسانی که خالکوبی دارند می‌توانند خون بدهند؟
به گزارش عصرهامون، اهدای خون که یک امر پسندیده است و با هر واحد اهدای خون می توان جان سه بیمار را نجات داد، اما برای اینکه خون سالم دریافت شود، ملاحضلاتی نیز برای اهداء کنندگان خون در نظر گرفته شده است.
 
یکی از این ملاحضات معافیت اهدای خون برای افرادی است که در بدن خود خالکوبی و تتو را انجام می دهند، به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت اهدای خون توسط فردی که در بدن خود خالکوبی و تاتو دارد ممنوع است.
 
"خالکوبی" یا "تاتو"به عمل ایجاد طرح دائمی یا با ماندگاری طولانی بر روی پوست گفته می‌شود، این عمل پدیده‌ای است که در سراسر جهان مشاهده می شود.
 
امروز تب و تاب زیبایی در جامعه به خصوص در بین جوانان و نوجوانان به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است و ایجاد نقوش مختلف بر روی پوست به وسیله خالکوبی بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بسیار رواج پیدا کرده است.
 
متخصصان پوست توصیه می کنند که خالکوبی انجام نشود چون می‌تواند عوارض و آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد و این کار علاوه بر احتمال انتقال بیماری‌هایی مانند هپاتیت و ایدز، بروز عفونت‌های مختلف باکتریایی، ویروسی و قارچی، ایجاد گوشت و بافت اضافی (اسکار کلویید) و بروز حساسیت‌ها از جمله سرخی و خارش و پوسته ریزی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.
 
به گفته این متخصصان خالکوبی به دلیل شکستن سد دفاعی پوست می‌تواند سلامتی فرد را تهدید کند، از جمله بیماری‌های عفونی و بروز حساسیت و اگر وسایل خال‌کوبی به خوبی ضد عفونی نشوند ممکن است باعث انتقال بیماری‌هایی همچون ایدز شود.
 
ابوالحسن صفدری، مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون با اشاره به محدودیت های ایجاد شده برای افرادی که خالکوبی و تتو را انجام می دهند بیان کرد: افرادی که اقدام به خالکوبی می‌کنند در معرض بیماری‌های قابل انتقال از راه خون هستند و در رده معافیت های یکساله و موقت می باشند و پس از طی دوره معافیت بازگشت به چرخه اهداء برای این افراد بلامانع است.
 
وی افزود: کلیه افرادی که برای اهدای خون مراجعه می کنند، توسط پزشک واحد اهدا تحت معاینه و مشاوره قرار گرفته و در صورت تایید سلامت کامل جهت اهدا به واحد خونگیری معرفی می شوند.
 
مدیر کل انتقال خون استان تصریح کرد: آزمایشات اصلی بیماری‌های عفونی و منتقله از راه خون برروی کلیه خون های اهدایی انجام و با تایید نهایی سلامت خون، خون‌های اهدایی جهت پخش به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طی پروسه زنجیره سرمایی مناسب انتقال می شوند.
 
گفتنی است؛ سازمان انتقال خون ایران برای اهدای خون افرادی با سابقه انجام اعمال زیبایی مانند تزریق بوتاکس، کاشت مو، لیزر درمانی و عمل PRP با استفاده از خون خودی در صورتی که در مراکز بهداشتی درمانی دارای مجوز و با استفاده از وسایل استریل و یکبار مصرف انجام شده باشد، منعی ایجاد نکرده است و فرد پس از بهبود زخم و در صورت عدم وجود هرگونه عفونت امکان اهدای خون را خواهد داشت.
 
انتهای پیام/
  https://asrehamoon.ir/vdccx0qs02bqps8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما