تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۰
نگاهی به تحولات ثبت احوال در بعد از انقلاب اسلامی؛

۴۶ هزار فاقد شناسنامه سجل دار شدند

با پیروزی انقلاب اسلامی ۴۶ هزار و ۳۵۷ نفر از فاقدین شناسنامه در سیستان و بلوچستان سجل دریافت کردند.
۴۶ هزار فاقد شناسنامه سجل دار شدند
 به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، ثبت احوال، سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل و در زمره سازمان‌هایی به شمار می‌رود که آمار و اطلاعاتش برای کشور حیاتی است، چرا که شناسایی هویت افراد یک جامعه و آمارهای مربوط به آنها به عنوان زیربنای توسعه شناخته می‌شود که بخشی مهمی از آن به وسیله ثبت احوال انجام می‌گیرد.

ارائه خدمات عمومی به آحاد جامعه و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری سازمان ثبت احوال است.

آمار و اطلاعات درباره جامعه انسانی یکی از ضروری ترین و اساسی ترین ملزومات در بحث برنامه ریزی، مدیریت و توسعه هر کشوری است.

یکی از مهم‌ترین سازمان‌های دولتی که اشخاص از لحظهٔ تولد تا وقوع مرگ خود با آن سروکار دارند، سازمان ثبت‌احوال است. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل از نهادهای زیرمجموعهٔ وزارت کشور است و کلیه ادارات ثبت‌احوال تابع اداره مرکزی بوده و ملزم به رعایت و اعمال قوانین و آئین‌نامه‌های مصوب در سطح کل کشور هستند.
 
سیستان و بلوچستان که یکی از پهناورترین استان‌های کشور است، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۶ اداره ثبت‌احوال داشت که آن هم به دلیل کم‌بودن
ادارات در شهرستان‌ها و فاصله زیاد بین شهرها و روستاهای این استان وقایع حیاتی به طور کامل به ثبت نمی‌رسید و حتی شناسنامه افراد فوت شده در اختیار فرد دیگری قرار می‌گرفت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انجام خدمات گسترده در بخش‌های مختلف تحولی در ثبت‌احوال در سیستان و بلوچستان ایجاد شد.

رضا راحت دهمرده، مدیرکل ثبت‌احوال سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: گسترش تشکیلات اداری این نهاد در سطح استان باعث افزایش سطح دسترسی و تسهیل و تسریع خدمات‌رسانی به مراجعین و افزایش سطح رضایتمندی مردم استان گردیده است.

وی گفت: از بدو تأسیس این نهاد در استان در سال ۱۳۰۷ تا پیروزی انقلاب اسلامی در مجموع ۶ اداره ثبت‌احوال در سطح استان فعال بوده است و این امر باعث می‌شد تا خدمات‌رسانی مناسبی به مراجعین صورت نگیرد.
 

 
این مقام مسئول ادامه داد: حدود ۵۰ سال این ۶ اداره در شهرستان‌های زاهدان، زابل، ایرانشهر، خاش، چابهار و سراوان خدمات سجلی به مردم استان ارائه می‌کردند.

وجود ۳۸ اداره ثبت‌احوال مستقل در سیستان و بلوچستان 

وی بیان کرد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۷ تاکنون مجموع ادارات ثبت‌احوال در استان به ۳۸ اداره مستقل، ۹ نمایندگی در مراکز بخش‌ها، ۳ نمایندگی در بیمارستان‌های شاخص، ۱ نمایندگی در آرامستان و ۷ دفتر پیشخوان ارائه‌دهنده خدمات ثبت‌احوال در سطح استان افزایش یافت و هم اکنون در ۵۶ نقطه در سطح استان در حال ارائه خدمات سجلی به مردم استان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک ادارات ثبت‌احوال در سراسر استان حدود ۱۰۰ نوع خدمات سجلی را به
مردم ارائه می‌دهند و امید است با افتتاح ادارات جدید سطح رضایت مردم بیش‌ازپیش افزایش یابد.

اتصال ۱۶ اداره ثبت‌احوال استان به فیبر نوری

وی همچنین اتصال ۱۶ اداره ثبت‌احوال استان به فیبر نوری را یکی دیگر از برکات پیروزی انقلاب اسلامی در استان در بخش ثبت‌احوال عنوان کرد و افزود: ثبت‌احوال استان در راستای انجام وظایف و مأموریت‌های سازمانی خود ماهانه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سطح استان ارائه خدمت می‌کند و این امر باتوجه‌به الکترونیکی شدن خدمات و حجم مراجعه‌کنندگان، نیازمند ارتقا پهنای باند مخابراتی و افزایش سرعت در جهت افزایش سطح رضایتمند شهروندان را داشت که با پیگیری‌های صورت‌گرفته و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، تاکنون ۱۶ اداره ثبت‌احوال در سطح استان به فیبر نوری متصل شده و توانسته‌ایم سرعت خدمات‌رسانی به مراجعین را ارتقا دهیم.
 
مدیرکل ثبت‌احوال استان همچنین در خصوص صدور شناسنامه برای فاقدین سند هویتی گفت: بعد از انقلاب اسلامی طرح‌های مختلفی در این زمینه صدور شناسنامه برای افراد فاقد شناسنامه در سطح استان اجرا شد و مأموران ثبت‌احوال به مناطق روستایی و عشایری مراجعه کرده و برای افرادی که ادعای ایرانی بودن داشته؛ اما فاقد شناسنامه بودند پرونده تشکیل می‌دادند.

وی افزود: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون ۴۶ هزار و ۳۵۷ نفر از فاقدان شناسنامه در سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر سجل دریافت کردند.
 
انتهای خبر/ س
https://www.asrehamoon.ir/vdciywazwt1awv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها