تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۷
تقویم ورق خورد و دوباره به روزهایی رسیدیم که پیر و جوان از هر قشری برای عَلم کردن تکایا و پرچم های عزا صف کشیده تا هر فرد به نوبه خود کمکی کرده باشد در برپایی مراسم عزای پسر فاطمه(س).
عشق به اهل بیت پیر و جوان نمی شناسد/ از گِل مالی در روز عاشورا تا برداشتن کام نوزاد با تربت سیدالشهدا(ع)
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از
  زاهدانه، تقویم ورق خورد و دوباره به روزهای محرم رسیدیم، روزهای اشک و آهی کە بە روال قبل، هر سال با آیین‌های خاص خودش برگزار می شود از لباس‌های عزا و بیرق‌های مشکی گرفته تا خیمه‌های افراشته، تعزیه خوانی و صدای طبل و سنج و زنجیر.
ایامی که پس از گذشت قرن ها هنوز هم درس های زیادی از آن گرفت. درس ایثار، شجاعت، جوانمردی، گذشت، صبر و غیره. در چنین ایامی که شور حسینی در دل ها خروشان است مردم شهرهای مختلف به عزارداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می پردازند بگونه ای که این روزها در هر کوی و برزنی تکیه ای برپا شده و مردم به سوگ نشسته اند.
در سیستان و بلوچستان نیز مردم آداب و رسوم خاص خود را در ایام محرم دارند که نمونه ای از آن در ذیل آورده شده است.
 
مادرم عشق تو را از کودکی در من سرشت یا حسین(ع)
در جنوب شرق کشورهم مردم همچون سایر نقاط ایران رسم دارند کام فرزندی که به دنیا می آید را با خاک تربت امام حسین(ع) متبرک می کنند. از اینرو نوزاد را از دوران شیرخوارگی به مجلس عزای پسر فاطمه(س) می برند تا از همان کودکی با مصیبت های وارده بر خاندان پیامبر آشنا شوند؛ آری! این است عشق به اهل بیت(ع) که در عمق قلبهایمان از کودکی حک شده است.
 
عشق به اهل بیت پیر و جوان نمی شناسد
این روزها حال و هوای تمامی خیابان های شهرمان مزین شده با پرچم های سیاه عزای امام حسین(ع) و یاران با وفایش، صدای مداحی پخش شده از سیستم صوت ماشین ها هم از آمدن ماه محرم خبر می دهند. برپا شدن تکیه ها و آماده کردن مساجد و حسینیه ها در شهر حس عجیبی دارد.
 
قشنگ ترین صحنه ها عشق به امامت در بین مردم شهراست، اینکه پیر و جوان از هر قشری برای عَلم کردن تکایا و پرچم های عزا صف کشیده تا هر فرد به نوبه خود کمکی کرده باشد در برپایی مراسم پسر فاطمه(س).


گِل مالیدن و پاشیدن کاه بر سر عزاداران
یکی دیگر از رسومات موجود در شهرستان زاهدان در ایام محرم نوحه خوانی، سینه زنی، زنجیرزنی، برگزاری زیارت عاشورا، تعزیه خوانی است، پخت حلیم و شعله زرد نیز در این ایام از دیگر آداب مرسوم در بین مردم است.
مردم این خطه از کشور نیز هر یک از روزهای دهه نخست ماه محرم را به نام و یاد اهل بیت و یاران امام حسین (ع) گرامی می دارند.
 
از روز چهارم محرم که به عزاداری حُر نام گذاری شده مردم همراه با برگزاری مجالس عزا، نذورات خود را نیز در قالب غذاهای گرم تهیه و بین عزداران توزیع می کنند، از این شب به بعد هیات های سینه زنی و زنجیرزنی نیز به صورت دسته های منظم به خیابان ها آمده و برای عرض تسلیت به سایر هیات ها می روند.
 
روز پنجم به نام فرزندان حضرت زینب (س )، روزهای ششم تا هشتم به یاد حضرت قاسم و حضرت علی اکبر(ع) و روز نهم به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) و دهم نیز به نام و یاد سید وسالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) نامگذاری شده است.
عزاداری روز تاسوعا و عاشوراحس و حالی عجیب دارد در این روزها هیات ها با حرکت از مقابل حسینیه ها و تکیه ها با نوحه خوانی و سینه زنی به سمت گلزار شهدا رفته و در این محل به عزادارای می پردازند، نماز ظهر تاسوعا و عاشورا نیز با شور خاصی و با شرکت عزاداران در حسینیه ها، مساجد و خیابانها اقامه می شود.
لازم به ذکر است که برگزاری آیین شام غریبان نیز در حسینیه ها و معمولا در کنار مزار شهدا و شهدای گمنام با روشن کردن شمع، نوحه خوانی و سینه زنی، راه رفتن با پای برهنه، گِل مالیدن و پاشیدن کاه بر سر عزاداران هم از دیگر رسومات شهروندان زاهدانی در ماه محرم است.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdceev8v.jh8vfi9bbj.html
منبع : پایگاه خبری زاهدانه
نام شما
آدرس ايميل شما