تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
گزارش عصرهامون از ظرفیت خاموش تولید چرم در جنوب شرق؛

پوست سیستان وبلوچستان راهی تبریز می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: پوست دام های استان را بعد از مرحله نمک زدایی بازار تبریز با قیمت بالاتری خریداری و بعد از سالامبور کردن آنها را تبدیل به چرم و پس از آن کیف، کفش می کند.
پوست سیستان وبلوچستان راهی تبریز  می شود
به گزارش عصرهامون، دیدن منظره ای از زمین های خاکی که با پشم های رنگی و سفید گوسفندان پوشانده شده است، چندان عجیب به نظر نمی رسد.
قدیمی ترها راست گفته اند که « عاقبت، گذر پوست به دباغ خانه می رسد» و این حکایت همیشگی در سیستان وبلوچستان به ویژه در روز عید قربان است.
پوست هایی که به علت ظرفیت خاموش تولید چرم در استان با نازل ترین قیمت به آن سوی مرزها یا بازارهای خارج از استان صادر شده به گونه ای که هر جلد پوست گاو با قیمت 80 تا 100 هزار تومان و هر جلد پوست گوسفند با قیمت 2تا 3 هزار تومان پس از مرحله نمک زدایی به بازارهای تبریز رفته و پس از سالامبور شدن و تبدیل شدن به چرم بعد از آنکه به کیف، کفش، تسمه کمر، رومیزی و غیره تبدیل شد با قیمتی چند صد برابر به استان وارد شده و به فروش می رسد.
علی ای حال صنعت چرم یکی از پربازده‌ترین صنعت هایی است که در کشور وجود دارد زیرا علاوه بر ارزش صادراتی که دارد مواد اولیه آن محلی بوده و به واردات نیاز ندارد. در این میان اگرچه سیستان و بلوچستان در زمینه پرورش دام و تولید گوشت بی نظیری است اما آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته به گونه ای که علی رغم پتانسیل های موجود در این زمینه در سایه نبود سرمایه گذار خصوصی چراغ این صنعت اشتغال زا اکنون رو به خاموشی رفته، صنعتی که در صورت احیا شدن علاوه بر مزیت هایی اقتصادی که در برداشت، می توانست زمینه ای برای اشتغالزایی جوانان استان باشد.
 
 
واحد تولید سالامبور در استان فعالیتی در این خصوص نداشته اند
رضا نجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون در این خصوص اظهار کرد: برای بهره برداری از این ظرفیت به 5 واحد تولید سالامبور در استان مجوز داده شده که متاسفانه فعالیتی در این خصوص نداشته اند.
وی گفت: سه واحد تولید سالامبور در سراوان، یک واحد در زهک، یک واحد در سرباز و یک واحد در پیشین قرار دارد که ظرفیت سالانه آنها تولید 230 هزار جلد سالامبور است.
 
از تولیدکنندگان تبدیل سالامبور به چرم در استان حمایت می کنیم
این مسئول ادامه داد: به دلیل اینکه بازار پوست ما را بعد از اینکه نمک زدایی می شود بازار تبریز با قیمت بالاتری خریداری می کند بعد از سالامبور کردن آنها را تبدیل به چرم و پس از آن کیف، کفش و غیره کرده و به فروش می رساند.
نجفی به حمایت از تولیدکنندگان تبدیل سالامبور به چرم در استان اشاره کرد و گفت: باید بخش خصوص سرمایه گذاری کند؛ به سرمایه گذارانی که تمایل به فعالیت در تولید کیف و کفش چرم داشته باشند، تسهیلات مورد نیاز ارائه می شود که متاسفانه تاکنون کسی مراجعه نکرده است.
 
چگونگی نمک زدایی پوست دام ها
پس از گردن بری پوست ها در حوضچه های مخصوصی جای می گیرند تا خیس و شسته شوند و نمک زده شده از سطح آن ها پاک شود، مرحله ای که در اصطلاح صنعت چرم به آن « لش بری» گفته می شود. پوست گوسفندان باید چندین ساعت در این حوضچه ها که غلتک هایی هم در آن ها قرار دارد باقی بماند تا خوب خیس بخورند، در این مرحله به آب انواع صابون های خاص، مواد شیمیایی و مواد آنتی باکتری و…هم اضافه می شود تا چربی های پوست گرفته و پوست تمیزتر شود. با گذشت حدود ۶ تا ۸ ساعت حالا نوبت آن است که کارگران پوست ها را از حوضچه خارج کنند و کار ادامه یابد؛ آن ها پوست ها ( از پشت) را روی سطحی قرار می دهند و محلولی از ترکیب سلفور، آهک، آب و… را به آن ها می زنند تا ریشه پشم روی پوست سست شود و امکان کندن پیدا کند.
 

در میانه سالن کارگاه چرم سازی در یک ردیف سه کارگر با دستانی که با دستکش پوشانده شده رو به روی میزکاری ایستاده اند؛ آن ها در یک حرکت چرم هایی که سطح پشتشان با مواد شیمیایی آغشته شده را روی میز قرارمی دهند و بعد با کشیدن یک تیغه روی آن ها، پشم هایی که حالا دیگر سست شده اند را از پوست جدا می کنند. پس از این نوبت به قرار گرفتن پوست ها در بالابان( یا درام)  می رسد؛ ماشین گردی که در واقع بشکه بسیار بزرگی است که در آن غلتک هایی قرار دارد و پوست در آن جای می گیرد و در چندین مرحله ( در ساعت های طولانی) با ترکیب شدن با آب و مواد شیمیایی گوناگون کاملا شسته و یک دست می شود؛ اقداماتی که معمولا دو تا سه روز زمان می برد؛ پس از طی این مراحل پوست که حالا سطحش شفاف است ( البته چربی دارد) دوباره وارد حوضچه هایی می شود که پر از اسید و نمک هست، ترکیبی که در واقع نقشش نگهدارندگی است؛ پوست بعد از چند ساعت حضور در این محلول خارج می شود تا خوب خشک شود؛ پوست نسبتا سفیدرنگی که حالا با آن رو به رو هستید در اصطلاح صنعت چرم « سالامبور» نامیده می شود؛ محصولی که به تنهای امکان صادرات و ارزش افزوده بالایی دارد؛ اما اگر بخواهند سالامبور را به چرم تبدیل کنند.
 
انتهای پیام/
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcgwz9y.ak97u4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما