پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.asrehamoon.ir//news/eghtesadi Sun, 18 Aug 2019 12:35:19 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/test4/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون http://www.asrehamoon.ir// 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون آزاد است. Sun, 18 Aug 2019 12:35:19 GMT اقتصادی 60 بهره مندی روستائیان از مزایای تشکیل صندوق های قرض الحسنه بسیج سازندگی/زمینه اشتغال 130 نفر فراهم شد http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/115013/بهره-مندی-روستائیان-مزایای-تشکیل-صندوق-های-قرض-الحسنه-بسیج-سازندگی-زمینه-اشتغال-130-نفر-فراهم علی اکبر جعفری در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به بهره مند روستائیان از مزایای تشکیل صندوق های قرض الحسنه بسیج سازندگی افزود: قریب به یکسال و اندی از راه اندازی این صندوق ها در روستاهای استان زمان می گذرد که مردم از مزایای آن بهره می برند. وی بیان کرد: هم اکنون قریب به 912 صندوق در روستاهای استان تشکیل شده که بسیج سازندگی به عنوان تسهیلگر و آموزش دهنده و راهنما در این زمینه ورود کرده؛ این صندوق ها کاملا مردمی است و تمام امور از جمله مرحله عضویابی و تعیین گروه ها، واریز اعتبار، پرداخت تسهیلات و ضامن ها  توسط خود مردم انجام می شود. وی یکی از اهداف تشکیل این صندوق ها را ترویج و فرهنگسازی قرض الحسنه و وام دهی عنوان کرد و گفت: هر صندوقی که اولین چرخه وام خود را شروع کند بسیج سازندگی 10 میلیون تومان به آن اعتبار می دهد که با آن کار کند. مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان استان در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: تاکنون بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان آورده مردم در این صندوق ها است و حدود 21 هزار و 677 عضو صندوق های قرض الحسنه بسیج سازندگی هستند که از این مبالغ حدود 700 میلیون تومان وام ارائه شده است. به گفته وی، امید است که با کمک این طرح شاهد گسترش عدالت اجتماعی، رفع محرومیت، ایجاد زمینه مشارکت مردم در پیشرفت روستاها و محله های شهری، تقویت پیوندهای فکری و عاطفی در جامعه و تشکیل تعاونی هایی برای ایجاد "اشتغال پایدار" باشیم. جعفری در پایان خاطر نشان کرد: در راستای تحقق این اقدام مهم تاکنون زمینه اشتغالزایی برای 130 نفر از افراد جویای کار فراهم شده است.   انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sun, 18 Aug 2019 07:16:05 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/115013/بهره-مندی-روستائیان-مزایای-تشکیل-صندوق-های-قرض-الحسنه-بسیج-سازندگی-زمینه-اشتغال-130-نفر-فراهم هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114993/هزینه-۲۵۰-میلیون-دلاری-طراحی-صندوق-پژو-۲۰۶ به گزارش عصرهامون،بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در جریان تهیه این گزارش آنچه که برای من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند است.   وی اضافه کرد: یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. همان‌طور که می‌دانید پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحی شده در فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به پژو SD شده است.   این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد.   سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود.   پارسایی درباره‌ طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز اظهار کرد: در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت.   وی ادامه داد: بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.   به گفته پارسایی، طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصار طلبی‌شان نهایت سوء‌استفاده را از آن داشته‌اند.   سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خودروسازها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢٥ هزارمیلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود: این‌که چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جای سوال دارد اما به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانستند به جیب مردم دستبرد بزنند همین به اصطلاح طراحی‌های کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند.   وی همچنین مدعی شد: در دولت دهم هم ایران‌خودرو را وادار کردند در ونزوئلا خط تولید راه بیندازد به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد.   نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و گفت: امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف و میل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند.   انتهای پیام/   ]]> اقتصادی Sat, 17 Aug 2019 09:20:09 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114993/هزینه-۲۵۰-میلیون-دلاری-طراحی-صندوق-پژو-۲۰۶ واگذاری بندر چابهار به روس ها کذب است http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/interview/114972/واگذاری-بندر-چابهار-روس-کذب بهروز آقایی در گفت وگو با عصرهامون، ضمن رد شایعه مطرح شده از طرف جریان معاند در فضای مجازی مبنی بر تصاحب چابهار از طرف روسیه و واگذاری امورات بندری این بندر به این کشور گفت: حضور روس ها در چابهار و بازدیدشان از امکانات و ظرفیت های موجود در این بندر صرفا جهت آشنایی بیشتر با فرصت های اقتصادی تنها بندر اقیانوسی کشور بوده است. وی افزود: روس ها در این بازدید تنها برای سرمایه گذاری و رغبت تجار روس برای حضور پررنگ تر در چابهار اعلام آمادگی کرده اند و این طرح مساله که آن ها پیش از این در بندر سرمایه گذاری کرده اند یا قسمتی از بندر را تصاحب یا فریز کرده باشند صحت ندارد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه در صورت حضور تجار روس در این بندر، سطح فعالیت آن ها به شکل خواهد بود، اظهار کرد: احتمالا این حضور در حد فعالیت سایر تجار در چابهار باشد و یک سایت یا 2 تا 3 هکتار زمین برای احداث انبار و مخازن در اختیارشان قرار بگیرد. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sat, 17 Aug 2019 05:06:15 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/interview/114972/واگذاری-بندر-چابهار-روس-کذب انجام بیش از 52 هزار فقره بازرسی از صنوف مختلف در سیستان و بلوچستان http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/interview/114938/انجام-بیش-52-هزار-فقره-بازرسی-صنوف-مختلف-سیستان-بلوچستان نادر میرشکار در گفت وگو با عصرهامون، گفت: تعداد کل بازرسی های صورت گرفته در 4 ماهه ایتدای سال جاری، 52هزار و 677 مورد، تعداد کل پرونده های تشکیل شده در استان 2هزار و 352 فقره، و ارزش ریالی این پرونده ها 241میلیارد و 599 میلیون و 380 هزار و 626 ریال بوده است. وی با بیان اینکه در جریان از این بازرسی ها از 648 انبار و 30 سردخانه بازدید به عمل آمده، افزود: 15هزار و 136 مورد از بازرسی ها و هزار و 92 مورد از پرونده های تشکیل شده در این بازه زمانی مربوط به زاهدان بوده است. وی در خصوص طرح های نظارتی تخصصی اجرا شده در این مدت زمان گفت: 6 طرح ویژه نوروز، محصولات زراعی، ماه مبارک رمضان، طرح نظارتی مصالح ساختمانی، طرح نظارتی تجهیزات پزشکی و طرح نظارت باشگاه های ورزشی در این بازه زمانی انجام گرفته است و برای 5 صنف قنادان، آموزشگاه های رانندگی، خشکشویی، لوله کشی گاز و درب و پنجره فلزی قیمت گذاری صورت گرفته است.   قاسمی در ادامه با بیان گزارشی از عملکرد اداره مشارکت های مردمی این سازمان، تعداد کل شکایات صورت گرفته در سطح استان در این مدت زمان را هزار و 473 مورد اعلام و تصریح کرد: 846 مورد از این شکایات تلفنی، 259 مورد حضوری، 208 مورد کتبی، 4 مورد پورتال سازمان حمایت و 156 مورد به واسه پیامگیر دریافت شده است. وی اظهار کرد: هزار و 469 مورد از این شکایات قابل پیگیری و 4 مورد غیرقابل پیگیری بوده که هزار و 152 مورد آن در بخش کالایی و 321 مورد در بخش خدماتی صورت گرفته که در 516 مورد برگ گزارش بازرسی تنظیم شده، 781 مورد عدم تنظیم برگ گزارش بازرسی، 80 مورد جلب رضایت شاکی و 96 مورد در دست بررسی است. این مقام مسئول در پایان اذعان کرد: بیشترین تخلفات گزارش شده در خصوص گرانفروشی و عدم انجام تعهدات در قبال مصرف کننده بوده است.   انتهای پیام/   ]]> اقتصادی Thu, 15 Aug 2019 13:54:22 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/interview/114938/انجام-بیش-52-هزار-فقره-بازرسی-صنوف-مختلف-سیستان-بلوچستان تصویب ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خط آهن چابهار - زاهدان http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114875/تصویب-۴-هزار-میلیارد-تومان-اعتبار-خط-آهن-چابهار-زاهدان به گزارش عصرهامون، به نقل از فارس محمد اسلامی درباره جزئیات تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان و تأمین اعتبار این پروژه اظهار داشت: این پروژه تا پیش از این حدود 34 درصد رشد فیزیکی داشت، اما امروز پیشرفت فیزیکی پروژه حدود 40 درصد است. وی با بیان اینکه اجرای این پروژه سرعت گرفته است، اضافه کرد: در حال حاضر پیشرفت پروژه مناسب ارزیابی می‌شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت 4 هزار میلیارد تومان اعتبار کامل برای این خط آهن تصویب کرده است و تلاش می‌کنیم تأمین مالی آن را از چندین کانال دنبال کنیم و قطعاً این رقم فراهم خواهد شد. اسلامی درباره زمان تکمیل این پروژه گفت: پیش‌بینی می‌کنیم خط آهن چابهار - زاهدان سه ساله اجرا و تکمیل شود. به گزارش فارس، پروژه خط آهن چابهار - زاهدان - سرخس 1340 کیلومتر طول دارد و شامل 2 قطعه است. قطعه چابهار تا زاهدان به طول 580 کیلومتر از سال 89 در قانون بودجه مصوب شد. همچنین قطعه زاهدان تا بیرجند و گناباد و ایستگاه یونسی به طول 760کیلومتر در سال 93 تصویب شد، اما این 2 قطعه به دلیل اعتبارات اندک پیشرفت کندی داشته‌اند. اجرای راه‌آهن چابهار - زاهدان از سال 89 بین وزارت راه و ترابری سابق و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تفاهم شد، اما پروژه رسماً از سال 93 کلید خورد. تکمیل خط ریلی ایرانشهر تا زاهدان از سال 95 آغاز شد و با اتصال چابهار به زاهدان بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی متصل می‌شود، اما ضرورت دارد زاهدان هم به ایستگاه یونسی از طریق ریل متصل شود. راه‌آهن چابهار - زاهدان نقش به‌سزایی در توسعه سواحل مکران دارد و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی برای کشورهای لندلاک (غیر ساحلی مرتبط به آبهای آزاد) مزایای ترانزیتی خواهد داشت. از سوی دیگر بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به دلیل قرار گرفتن در خارج از خلیج فارس و مبدأ‌ ورودی اقیانوس هند در دریای عمان راهبردی‌ترین، امن‌ترین، به‌صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین بندر ایران در آینده نزدیک خواهد بود و به همین دلیل اتصال این بندر به ریل در راستای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک امری ضروری است. عمده بارهای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی کشورهای افغانستان، هند، آسیای میانه و کشورهای تازه استقلال یافته مشترک المنافع CIS به دلیل تناژ بالا و مسافت طولانی ریل‌پسند است و به همین دلیل از نظر اقتصادی حمل با ریل صرفه بیشتری دارد، بنابراین تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان موجب تحقق همه مسائل گفته شده خواهد بود. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Tue, 13 Aug 2019 07:36:53 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114875/تصویب-۴-هزار-میلیارد-تومان-اعتبار-خط-آهن-چابهار-زاهدان سوخت‌گیری بنزین از فردا با کارت سوخت/ صدور کارت برای 24 میلیون خودرو http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114857/سوخت-گیری-بنزین-فردا-کارت-سوخت-صدور-24-میلیون-خودرو به گزارش عصرهامون به نقل از فارس، امیر وکیل‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز در برنامه گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر گفت: از فردا سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت صرفاً با کارت شخصی انجام می‌شود که رمز همه کارت‌‌های سوخت چهار رقم آخر کد ملی دارندگان کارت سوخت است. وی افزود:‌ 3900 جایگاه سوخت‌ در کشور از نظر سخت‌افزاری و نرم‌‌افزاری آماده‌سازی شده‌اند و استفاده کنندگان از این جایگاه هیچ مشکلی نخواهند داشت. به گفته وکیل‌زاده، برای صدور کارت سوخت المثنی روزانه 30 هزار نفر ثبت‌نام انجام می‌شود که با صدور هر کارت المثنی، کارت قبلی از رده خارج می‌شود. بنابراین امکان سواستفاده با کارت‌های المثنی وجود ندارد. وی با بیان اینکه فرایند صدور کارت‌‌های المثنی مرتب وجود دارد، گفت: برخی از کارت‌ها ممکن است بشکند یا گم شود و این فرایند انجام می‌شود و در حال حاضر از مرحله ثبت‌نام تا تحویل کارت سوخت به اداره پست حدود یک ماه طول می‌کشد اما الان به خاطر ترافیک تقاضاها است که امیدواریم این زمان کمتر شود. به گفته وی، هزینه صدور کارت سوخت یا المثنی 10 هزار تومان است و هزینه‌های دیگر را خود شرکت ملی نفت قبول می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تا پیش از این 700 هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله پست مانده بود که اخیراً 200 هزار نفر مراجعه کرده و هنوز حدود 500 هزار کارت در باجه معطله پست وجود ارد. به گفته وی، مردم با مراجعه به سایت «پلیس الکترونیک» به نشانی https://www.epolice.ir/ مراجعه کرده و در آنجا به آنها گفته می‌شود که کارت سوخت‌شان در کدام باجه پستی موجود است. وی همچنین روش ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت و یا صدور کارت المثنی را مراجعه به پلیس +10 دانست که هزینه کارت نیز فقط 10 هزار تومان است و سعی می‌شود طی دو هفته آینده از طریق ثبت‌نام در سایتی که اعلام خواهد شد امکان ثبت‌نام غیرحضوری برای کارت المثنی سوخت فراهم شود. * رمز کارت سوخت 4 رقم آخر کد ملی به گفته وکیل‌زاده، مدارک لازم برای صدور کارت سوخت، شامل کارت ملی، مدارک شناسایی خودرو یا کارت خودرو و شناسنامه خودرو را باید همراه داشته باشند و مردم باید از فردا حتماً با استفاده از کارت شخصی خود سوخت‌گیری کنند و اگر رمز قبلی را فراموش کرده‌اند چهار رقم آخر کد ملی فردی که دارنده کارت سوخت است به عنوان پیش‌فرض رمز فعال شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در صورت داشتن سؤال می‌توانید به سامانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به نشانی https://www.niopdc.ir/  مراجعه کنند. وکیل‌زاده این را هم گفت: برای همه خودروها و موتورسیکلت‌ها که حدود 24 میلیون در حال تردد است کارت سوخت صادر شده و در حال حاضر حدود 74 میلیون کارت صادر شده است که برخی از آنها نیز المثنی هستند که کارت قبلی غیرفعال شده است. وی گفت: این کارت‌ها فعلاً برای بنزین است البته برای گازوئیل از قبل بدون داشتن کارت سوخت امکان سوخت‌گیری وجود نداشته است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود:‌همچنین خودروهای دولتی هم باید کارت سوخت دریافت کنند. وکیل‌زاده در مورد خودروهای نوشماره گفت: برای آنها به صورت پیش‌فرض کارت سوخت صادر می‌شود و درب منزل مالک خودرو تحویل داده می‌شود و زمان استفاده از کارت سوخت هم منقضی نمی‌شود و مهم نیست کارت کی صادر شده باشد. به گفته وی، اگر کسی نتوانست رمز قبلی کارت سوخت خود را پیدا کند در تهران 19 مرکز برای بازیابی رمز کارت سوخت وجود دارد و به صورت پیش‌فرض چهار رقم آخر کد ملی فرد به عنوان رمز فعال می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در مورد سهمیه سوخت هر کارت گفت: در حال حاضر سوخت‌گیری چه با کارت شخصی و یا کارت جایگاه باشد بیش از 60 لیتر در روز امکان ندارد اما اگر کسی بیش از 60 لیتر خواست باید یک بار دیگر سوخت‌گیری کند و محدودیتی وجود ندارد که البته منطق می‌گوید در یک روز بیش از 60 لیتر هم مصرف نمی‌شود. وکیل‌زاده همچنین در مورد نقش کارت سوخت در جلوگیری از قاچاق سوخت، گفت: در تمام شهرها وقتی کارت سوخت فعال است که از فردا در تمام کشور سوخت‌گیری با کارت سوخت مالک خودرو انجام می‌شود این مسئله در هوشمند کردن میزان مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کند. به گفته وی، با داشتن اطلاعات مصرف سوخت می‌توان به خودروسازها اعلام کرد که اگر 5درصد میزان مصرف موتور خودرو کم شود به عنوان مثال 2 درصد کل مصرف بنزین کاسته خواهد شد و این می‌تواند از نظر اجتماعی رفتار اقتصادی مردم را در زمینه مصرف سوخت مطالعه کرد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: اگر کسی کارت سوخت هم نداشت جای نگرانی نیست و کارت‌های جایگاه‌داران همچنان فعال است و هیچ‌کس بدون دریافت بنزین از جایگاه خارج نمی‌شود. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Mon, 12 Aug 2019 14:57:04 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114857/سوخت-گیری-بنزین-فردا-کارت-سوخت-صدور-24-میلیون-خودرو ۵میلیون ایرانی،بدون شغل درآمد دارند/کاهش ۴۶۴هزارنفری متقاضیان کار http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114785/۵میلیون-ایرانی-بدون-شغل-درآمد-کاهش-۴۶۴هزارنفری-متقاضیان-کار به گزارش عصرهامون به نقل از  راه دانا؛ جمعیت فعال و جمعیت غیرفعال دو شاخص مهم بازار کار هستند که نرخ بیکاری و نسبت اشتغال نیز متاثر از این دو شاخص مهم تغییر می‌کنند. اما جمعیت فعال و غیرفعال چه گروهی از افراد هستند؟ شاخص «جمعیت فعال» به مجموعه گروه بیکاران و شاغلان اطلاق می‌شود، یعنی تمام جمعیت ۳ میلیون نفری بیکار و حدود ۲۴ میلیون نفری شاغل کشور تحت عنوان «جمعیت فعال» شناخته می شوند.    «جمعیت غیرفعال» اما به گروهی از جامعه گفته می شود که نه شاغل هستند و نه تمایلی برای ورود به بازار کار دارند. دانشجویان و افراد در حال آموزش، زنان خانه دار و افراد دارای درآمد از محل های «غیرکاری» بخش مهمی از جمعیت غیرفعال را به خود اختصاص می‌دهند.   در بررسی وضعیت بازار هر کشوری، افزایش جمعیت فعال (گروه بیکاران یا شاغلان) حتی اگر این رشد به جمعیت بیکار کشور اضافه کند، یک سیگنال مثبت به اقتصاد است چراکه رشد جمعیت فعال نشان دهنده تمایل افراد برای ورود به بازار کار و افزایش اشتغال در کشور است.   در مقابل، افزایش جمعیت غیرفعال به معنای کاهش تمایل افراد برای ورود به بازار کار است. به عبارتی رشد جمعیت این گروه از جامعه نشان می‌دهد میزان تمایل به فعالیت های اقتصاد و شاغل شدن در کشور کم شده است.   ۴۶۴ هزار نفر به جمعیت غیرفعال افزوده شد   برآیند آخرین آمار از وضعیت جمعیت فعال و غیرفعال نشان می‌دهد، به رغم رشد جمعیت فعال طی چند سال اخیر اما در سال گذشته ۴۶۴ هزار نفر به  جمعیت غیرفعال کشور اضافه شد. جمعیت غیرفعال کشور که در سال ۹۶ تعداد ۳۹ میلیون و ۳۳۷ هزار نفر بود، در سال ۹۷ به ۳۹ میلیون و ۸۰۱ هزار نفر افزایش یافت.    البته در سال گذشته به جمعیت فعال کشور نیز ۴۸۵ هزار نفر افزوده شده است، اما سیاست گذاری بازار کار باید به گونه ای باشد که جمعیت غیرفعال کشور روند کاهشی داشته باشد.   نمودار جمعیت غیرفعال کشور به تفکیک گروه‌های مختلف (منبع: مرکز آمار ایران)     بیشتر جمعیت غیرفعال کشور را زنان خانه دار تشکیل می دهند و بخشی از افراد این گروه را افراد محصل در بر می گیرند.   اما بخشی از افراد در گروه جمعیت غیرفعال، هر چند که در گروه شاغلان قرار ندارند اما دارای درآمد هستند. این گروه از افراد تحت عنوان «افراد دارای درآمد بدون کار» شناخته می شوند.   آمار بیش از یک دهه اخیر از سال ۱۳۸۴ نشان می‌دهد که جمعیت افراد دارای درآمد بدون شغل از ۳ میلیون و ۲۶ هزار نفر در سال ۸۴ به ۵ میلیون و ۱۱۲ هزار نفر در سال ۹۶ رسیده است که حاکی از رشد ۲ میلیون و ۸۶ هزار نفری دارد.    افزایش قابل توجه «جمعیت دارای درآمد بدون شغل» یکی از پدیده‌های بازار کشور در سال‌های اخیر است و مقوله ای قابل تامل برای بازار کار محسوب می شود. ]]> اقتصادی Sat, 10 Aug 2019 12:30:27 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114785/۵میلیون-ایرانی-بدون-شغل-درآمد-کاهش-۴۶۴هزارنفری-متقاضیان-کار حساب‌های بانکی که زیر ذره‌بین می‌روند http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114692/حساب-های-بانکی-زیر-ذره-بین-می-روند به گزارش عصرهامون به نقل از میزان، با تاکید بر مجوز داشتن بررسی حساب‌های مشکوک بانکی، اظهارکرد: ما حساب‌هایی را بررسی می‌کنیم که مشکوک به فرار مالیاتی و یا مستعد هستند. ما در خصوص تراکنش‌های بانکی روی سه دسته هستیم. دسته اول افرادی هستند که در چارچوب مقررات سازمان امور مالیاتی، همکاری لازم را نداشته اند. وی ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که در رسیدگی به پرونده‌های آن‌ها مانند حساب‌های بانکی، کارت بازرگانی، فاکتورها و شرکت‌های صوری و غیره، رد پای آن‌ها پیدا می‌شود. گروه سوم نیز افرادی هستند که رد پایی در پرونده‌های فساد بانکی پیدا کرده اند.   خانی با تاکید بر اختیار داشتن سازمان امور مالیاتی در بررسی گردش مالی هر فرد، گفت: نوع بررسی‌های ما تا به امروز مربوط به افرادی بوده است که مستعد و یا مشکوک به فرار مالیاتی است. مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی افزود: این دفتر از سال ۹۵ تاسیس شده است. مبارزه با فرار مالیاتی صرفا مسئولیتش با این سازمان نیست و یکی از عناصر آن سازمان امور مالیاتی است. دید ما در بررسی تراکنش‌های بانکی صرفا درآمد زایی نیست بلکه ما به دنبال التزام بخشی به نظام اقتصادی و کنترل سوداگری‌های اقتصادی کشور هستیم. مسئول فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی با توضیح هوشمند سازی فرآیند مالیات ستانی بیان نمود: ما به دنبال هوشمند سازی فرآیند مالیاتی هستیم. به گونه‌ای که سلیقه محوری ممیزان مالیاتی را کاهش دهیم. خانی در خصوص میزان فرار مالیاتی با بیان اینکه در حال حاضر بر طبق برآوردهای انجام شده در این موضوع بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: برای جلوگیری از فرار مالیاتی همه سازمان‌ها باید در دادن اطلاعات با سازمان امور مالیاتی همکاری کنند. گام دوم در این زمینه ایجاد صندوق‌های فروشگاهی است که این کار هم مشارکتی است. وی در خصوص فرار مالیاتی پزشکان نیز افزود: رفتار سازمان با این گروه مشابه با سایر مودیان است. اما با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه سال ۹۸، پزشکان مکلف شدند دستگاه پوز نصب کنند، ما این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کنیم. در صورت عدم همکاری پزشکان با سازمان، نوع برخورد ما با آن‌ها شبیه افراد مشکوک به فرار مالیاتی است. این مسئول و کارشناس اقتصادی اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی هم قانونی و هم ابزاری می‌تواند به تراکنش‌ها و حساب‌های هر فردی که مشکوک شود، دسترسی داشته باشد. نظام بانکی تاکنون همکاری خوبی داشته است. اما مشکل ما در همکاری با نظام بانکی، صرفا گرفتن اطلاعات حساب افراد نیست، که ما در حال حاضر مشکل در شناسایی حساب‌های اجاره‌ای و شناخت هویت افراد است. از سال ۹۵، اطلاعات گردش مالی افرادی که بالای ۵ میلیارد تومان بوده است را از بانک مرکزی گرفتیم و در حال بررسی آن‌ها از این سال تاکنون هستیم. وی ادامه گفت: روی اطلاعات این افراد در حال کار شدن است که آیا آن‌ها پرونده مالیاتی دارند و اگر پرونده دارند آیا با این گردش مالی انطباق دارد یا خیر. ما اگر به افرادی برسیم که در این زمینه مشکوک هستند، آن‌ها را اعتبار سنجی می‌کنیم. مردم در زمینه فرار مالیاتی باید به سازمان کمک کنند و از اجاره دادن حساب هایشان امتناع نمایند. خانی با بیان لزوم نظارت دستگاه‌های مسئول در تبلیغات اینترنتی و آگهی‌های اجاره حساب‌های بانکی، افزود: سازمان امور مالیاتی در خصوص ۲۰ مورد از این آگهی‌های اینترنتی اقدام و اعلام جرم کرده است. از زمانی که ما این اقدامات را شروع کرده ایم، حجم این آگهی‌ها خیلی کمتر شده است. مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی، با فعال اقتصادی خواندن افرادی که حساب هایشان را اجاره می‌دهند، اظهار کرد: اگر به همچین حساب‌هایی در بررسی‌ها برسیم، از آن فرد مطالبه مالیات خواهیم کرد. ما به مردم توصیه می‌کنیم که اطلاعات هویتی خود را به راحتی در اختیار افراد سودجو قرار ندهند. ما کارت بازرگانی اجاره‌ای نیز داریم. در این خصوص حتی اجارهخ شماره ملی جهت ثبت شرکت نیز مشاهده شده است. خانی در خصوص پایانه‌های پرداخت بانکی نیز گفت: ۷ میلیون پوز بانکی در کشور توزیع شده است. از نظر نظام مالیاتی، نقطه ابهام آن کارایی آنهاست. طبق قانون بانک مرکزی مکلف است در این زمینه وارد شود و باید این پایانه‌های بانکی را ساماندهی کند. چرا که این پایانه منشا خوبی برای فرار مالیاتی هستند. وی افزود: ما در زمینه برخورد با فراریان مالیاتی، موقعیت سیاسی و اجتماعی آن‌ها را در نظر نمی‌گیریم. در صورتی که به فرار مالیاتی افراد با هر موقعیتی برسیم، پرونده آن‌ها را به مراجع قضایی ارجاع خواهیم داد. ضعف ما در زمینه شناسایی فراریان مالیاتی پر نفوذ این است که ما با عدم همکاری یا کم کاری برخی دستگاه‌های متولی تولید مواجه هستیم. فرارهای مالیاتی فسادهای اقتصادی را در پی دارد، بنابراین همه دستگاه‌ها باید همکاری‌های لازم را به عمل آورند. خانی در خصوص ادعا سختگیری‌های سازمان مالیاتی که مردم را به سمت فعالیت‌های کاذب و بی هویت سوق می‌دهد، افزود: ما تلاش می‌کنیم که عدالت مالیاتی را رعایت کنیم. اما این ادعا درست نیست. امروز سازمان تلاش می‌کند تولید را رونق دهد. اگر این ادعا نیز مطرح می‌شود ضعف در عدم دسترسی به ریز دانه‌های اطلاعاتی است که باعث مشکلات می‌شود. وی در خصوص افراد مشهور نظیر بازیگران و بازیکنان فوتبال نیز گفت: در بحث ورزش تمام ورزشکاران مشمول مالیات هستند. در خصوص حوزه هنر و بازیگران، معافیت مالیاتی وجود دارد. هرچند با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در این خصوص به دنبال بازنگری معافیت هستیم. خانی در پایان افزود: ما نیاز به همکاری همه دستگاه‌هایی هستیم که مجوز فعالیت اقتصادی می‌دهند. آن‌ها باید در اعطای مجوز از سازمان امور مالیاتی استعلام بگیرند. بخشی از فرار مالیاتی به خاطر عدم رعایت این مورد است. از مردم نیز خواهش می‌کنم تا زمانی که نظام مالیاتی هوشمند نشده است، در فعالیت‌های اقتصادیشان توجه‌های لازم را داشته باشند. ]]> اقتصادی Wed, 07 Aug 2019 12:08:33 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114692/حساب-های-بانکی-زیر-ذره-بین-می-روند سود مالیات پایین بر سیگار به جیب چه کسانی می‌رود؟ http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114691/سود-مالیات-پایین-سیگار-جیب-کسانی-می-رود به گزارش عصرهامون به نقل از میزان، زهرا حسامی، معاون درمان مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال طبق "قانون جامع کنترل دخانیات" گفت: بر اساس این قانون، فقط اماکن خاصی که پروانه کسب و مجوز دارند مجاز به فروش سیگار هستند. معاون درمان مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از نبود همکاری بین بخشی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در این عرصه گفت: وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت صنایع، صدا و سیما و نیروی انتظامی باید تعامل بین بخشی داشته باشند. این مقام مسئول مطرح کرد: با وجود اینکه صنعت سیگار بسیار پرسود است، اما در مقایسه با دیگر اجناس، قیمت سیگار افزایش چندانی پیدا نکرده و حتی تحریم هم نیست. حسامی با بیان اینکه افزایش قیمت جزئی سیگار باعث افزایش مراجعه داوطلبان ترک سیگار به کلینیک‌ها شده عنوان کرد: افزایش قیمت منجر به کاهش مصرف سیگار در بین نوجوانان می‌شود و تحقیقات ما این موضوع را در آینده‌ای نزدیک نشان خواهد داد. معاون درمان مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر لزوم ارتقای آگاهی‌های مردم و فرهنگ سازی در خانواده‌ها برای کاهش تقاضای دخانیات گفت: بسیاری از خانواده‌ها نسبت به مصرف قلیان بی تفاوت اند و به صورت دسته جمعی قلیان می‌کشند. مالیات کم بر خرده‌فروشی سیگار، سود این تجارت را افزایش داده است عبدالرحمان رستمیان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سیگار به یکی از پرسودترین کالاها تبدیل شده گفت: اتخاذ سیاست‌های غلط مسئولان به ویژه سازمان مدیریت و کوتاهی برخی نمانیدگان مجلس نسبت به افزایش مالیات سیگار این اتفاق را رقم زده است. وی با اشاره به اینکه مالیات بر خرده فروشی سیگار باید ۷۰ درصد باشد افزود: متاسفانه در کشور ما زیر ۲۰ درصد مالیات دریافت می‌شود. این درصد از مالیات باید در وزارت ورزش، وزارت آموزش و پرورش و بهداشت برای کاهش تقاضا و جایگزینی فعالیت‌های ورزشی هزینه می‌شد. وی با انتقاد از مخالفت‌ها با افزایش مالیات سیگار و عملکرد نمایندگان مجلس عنوان کرد: معلوم نیست برخی نمایندگان چه وابستگی‌هایی دارند که کارخانه‌های تولید سیگار به دو برابر افزایش یافتند. رستمیان سیگار را از جمله دروازه‌های ورود به اعتیاد دانست و گفت: طبق مطالعات انجام شده در سال‌های گذشته هزینه مصرف سیگار ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون شاید به ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز رسیده باشد، علاوه براین، درمان بیماران سیگاری سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد، اما فقط دو هزار میلیارد تومان مالیات دریافت می‌شود. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به روش‌های کشورهای مختلف برای مبارزه با مصرف دخانیات و اعتیاد گفت: افراد معتاد در کشورها شناسنامه دارند و به مراکز معرفی می‌شوند تا برای تهیه مواد به سراغ قاچاقچیان نروند. اگر این روش در کشور ما هم اجرا می‌شد الان به جای سه میلیون معتاد سه هزار معتاد داشتیم. البته این روش درخصوص دخانیات و سیگار متفاوت است. ]]> اقتصادی Wed, 07 Aug 2019 11:30:16 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114691/سود-مالیات-پایین-سیگار-جیب-کسانی-می-رود مسیر پر پیچ و خم وام ازدواج http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114578/مسیر-پر-پیچ-خم-وام-ازدواج به گزارش عصرهامون به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال هاست که دولت‌های برای حمایت از زوج‌های جوان و تشویق جوانان ایرانی برای امر ازدواج رقمی را به عنوان مبلغ تسهیلات وام ازدواج در نظر گرفته اند. با توجه به اینکه روز گذشته متقارن با روز ازدواج بود به اصلی‌ترین دغدغه این قشر یعنی حمایت مالی از زوجین پرداخته ایم. این عدد ابتدای از یک تا ۵ میلیون تومان آغاز می‌شد و زوجین هر کدام می‌توانستند این مبلغ را دریافت کنند. سپس این رقم به ۱۰ و ۱۵ میلیون تومان به هر نفر نیز افزایش پیدا کرد؛ و حال با تصویب قانون بودجه سال ۹۸ این عدد به ۳۰ میلیون تومان وام به هر نفر افزایش پیدا کرده است، این رقم نگرانی‌هایی را نیز به دنبال دارد.   ابتدای امر مشکلات متعددی پیش پای متقاضیان این تسهیلات قرار دارد که عبارتند از تعدد ضامن، صف‌های اولویت بندی تخصیص منابع، تشخیص‌های اشتباه بانک‌ها به عدم تخصیص تسهیلات و بی رغبتی بانک‌های عامل برای ارایه این بسته حمایتی به زوجین وجود دارد. یکی از مهم‌ترین معضلات منطبق نبودن قوانینی که بانک مرکزی برای ارایه این تسهیلات مقرر کرده است با رفتار بانک‌های عامل کشور، بانک مرکزی مدیرعامل و شعب را موظف کرده است تا برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تنها به یک ضامن بسنده کرده و در صورت نبود ضامن به حساب یارانه این افراد اکتفا کند. اما این امر تاکنون مقرر نشده و شعب از اجرای این قانون امتناع می‌کند. به همین سبب به سراغ چند تن از بانک‌های عامل کشور رفته و به عنوان دوربین مخفی به سوال از نحوه اعطای تسهیلات وام ازدواج سوال کرده ایم. آمار‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته بانک مرکزی به ۹۶ هزار و ۷۹۷ نفر  از متقضاییان دریافت وام ازدواج، تسهیلات مربوط را ارایه کرده است. این در حالیست که از سال گذشته تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار ازدواج به ثبت رسیده است و در صورت اقدام تمام این افراد به دریافت وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی دولت به تخصیص منبع مالی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیازمند است. عبدالناصر همتی، مدیرعامل وقت (سال ۱۳۹۵) بانک ملی ایران و رئیس وقت شورای عالی هماهنگی بانک‌ها که امروز ریاست کل بانک مرکزی را برعهده دارد، راهکار افزایش سقف وام ازدواج را افزایش به مرور و با رشد سالانه حداکثر ۱۰ درصدی اعلام کرده بود، پیشنهاد دیگر وی تغییر نرخ سود در تسهیلات ازدواج بود؛ بطوریکه بخشی از این افزایش را از منابع قرض‌الحسنه خارج کرده و به جای سود چهار درصد موجود، به آن سود مبادله‌ای تعلق گیرد. به این ترتیب، با افزایش مبلغ وام ازدواج بدون پیش‌بینی و در نظر گرفتن منابع جدید برای پرداخت آن، احتمال دارد که تعداد پرداخت‌های بانکی برای وام ازدواج کاهش یابد. با این اوصاف باید دید بانک مرکزی برای حل این مشکل چه تدابیری در پیش خواهد گرفت.   مستانه محمدی، یک زوج متقاضی دریافت وام ازدواج در گفت و گویی درباره مشکلات پیش روی زوج های جوان برای دریافت وام ازدواج میگوید: ابتدای زوج ها برای دریافت این وام نیازمند ضامن هایی هستند که تحت هر شرایطی مورد پسند بانک ها باشند. یعنی اگر ما فردی که دارای ویژگی های استاندارد یک پشتوانه گرفتن تسهیلات را داشته باشد را هم با خود به بانک ببریم آن ها با سلایق خاصی آن ها قبول یا رد می کنند. او در ادامه گفت: مشکل بعدی  صفوف نوبت برای دریافت تسهیلات است. به علت افزایش رقم تسهیلات ازدواج بانک ها به علت منابع محدود قرض الحسنه خود متقاضیان این تسهیلات را به نوبت مراجعه ثبت نام و وام را تخصیص می دهند. به قدری دریافت این میزان تسهیلات سخت شده است که بسیاری از زوج های جوان به علت بروکراسی ها و شروط سنگین آن از دریافت آن منصرف شده و مراسم ازدواج خود را به تعویق می اندازند. سهمیه بانک های عامل برای وام ازدواج متغیر ست علی اصغر هدایتی دبیر کمیسیون امور هماهنگی بانک‌های استان در این باره می‌گوید: سهمیه وام ازدواج را بانک مرکزی تهران بر مبنای متقاضیان و مانده اعتباری که به بانک‌ها ابلاغ شده تعیین می‌کند به همین دلیل گاهی برخی بانک‌ها از فهرست وام ازدواج خارج و برخی دیگر وارد می‌شوند.    اومی‌افزاید: اگر بانکی در اردیبهشت پرداخت زیادی داشته باشد، بانک مرکزی تهران سهمیه خرداد همان بانک را کاهش و سهمیه بانک دیگری را افزایش می‌دهد، به همین دلیل هر ماه اسامی مختلف بانک‌ها در فهرست وام ازدواج قرار می‌گیرد. دبیر کمیسیون امور هماهنگی بانک‌های استان اظهارمی کند: متقاضیان وام ازدواج قبل از بانک به سایت مراجعه کنند و با توجه به این که شماره تلفن در سایت‌ها موجود است شرایط بانک را به صورت تلفنی جویا شوند تا با تأخیر در ثبت نام دچار مشکل نشوند.   به گفته وی، تمام بانک‌هایی که اسامی آن‌ها در سایت وام ازدواج موجود است، ملزم به پرداخت این وام هستند و فقط در تعیین شرایط ضامن تشخیص با خودشان است. وی میزان پرداختی وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی در سال گذشته را ۱۸ هزار و ۲۹۰ فقره به مبلغ هزار و ۸۹۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال ذکر کرده و می گوید: امسال میزان وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است و متقاضیانی هم که سال گذشته ثبت نام کرده و هنوز تعیین شعبه نشده اند مشمول وام ۱۵ میلیون تومانی می‌شوند.   این مقام مسئول شرایط پرداخت وام ازدواج در بانک‌های دولتی و خصوصی را یکسان اعلام می‌کند و می‌گوید: براساس اعلام بانک مرکزی تمام بانک‌های خصوصی و دولتی ملزم به اجرای دستور العمل‌ها و بخشنامه‌ها هستند.   تورم در تسهیلات در نظر گرفته نمی شود نسرین نامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو یی در این باره می گوید: تسهیلاتی که دولت ها برای حمایت از ازدواج در نظر گرفته اند مطابق یک شرایط عادی اقتصادی است و متاسفانه در آن تورم روزانه در  نظر گرفته نشده است. روزانه قیمت لوازم خانگی و تهیه ملزومات ازدواج با نوسانات مختلفی روبه روست اما دولت تنها یک بازه زمانی خاصی را در نظر دارد. او می افزاید: علاوه بر نا متقارن بودن وام مذکور با تورم، شرایط پیش پای این زوجین تا حدودی با سخت گیری های سلیقه ای بانک ها سخت شده است و همین امر خودی خود به کاهش میزان ازدواج در کشور دامن زده است. میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفت و گو با رسانه ها، درباره سخت گیری‌های بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج گفت: بانک مرکزی متن مصوب قانون را به تمامی بانک‌ها ابلاغ کرده است. حتی تاکید کرده ایم که یا یک ضامن معتبر را قبول کنید یا یارانه زوجین را. وی افزود:‌ شاید بانک‌ها به دلیل افزایش رقم وام ازدواج، شرایط ضمانت این وام را سفت و سخت کرده اند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند، ولی بانک مرکزی به آن‌ها تاکید کرده یک ضامن را قبول کنید. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره اقدام برخی از بانک‌ها برای دریافت گواهی اشتغال به کار از زوجین در زمان پرداخت وام ازدواج هم گفت: اگر بانکی گواهی اشتغال به کار دریافت کند دیگر نیازی نیست که از متقاضیان بخواهد ضامن کارمند رسمی را معرفی کنند. مرتضی اکبری مدیرعامل یکی از بانک های خصوصی در این باره در گفت و گویی می گوید: سال گذشته بانک‌ها عامل کشور علاوه بر فشار‌های وارد شده برای تخصیص وام ازدواج با همکاری خود توانستند مبلغ قابل توجهی را برای حمایت از این قشر به متقاضیان پرداخت کنند. او در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش این وام به ۳۰ میلیون تومان برای هر فرد صفوف وام ازدواج رقم نمی‌خورد؟ گفت: شاید با افزایش رقم مذکور بانک‌ها تاحدودی با کمبود منابع مواجه شوند، اما باید در امر فرهنگی و افزایش سپرده گیری تجت عنوان قرض الحسنه نیز فعالیت‌هایی صورت گیرد که خوشبختانه سال گذشته رقم سپرده‌های قرض الحسنه بالغ بر ۱۱ درصد رشد داشته است.   بانک مرکزی در جدولی میزان عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به زوجین را اعلام کرده است.   شرایط اعلامی با شرایط فعلی تا حدودی با تناقض روبه روست و همین متذکر می شود که بانک ها در امر ارایه وام ازدواج با شرایط جدید قصور کرده اند. حال باید دید بانک مرکزی برای ساماندهی به این موضوع تا چه حد ورود کرده و سامان این نوع تسهیلات دهی به زوج های جوان به دست کیست؟ انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sun, 04 Aug 2019 16:15:51 GMT http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/114578/مسیر-پر-پیچ-خم-وام-ازدواج