تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰
عده ای هرگاه حرف از افطاری ساده به میان می آید با این توجیه به جنگ این سنت حسنه می آیند که هر کس باید در سطح خود میهمانی بگیرد...
چرا افطاری ساده؟ افزایش حس هم‌گرایی در بعد ساده انگار جامعه اسلامی
سرویس فرهنگی مطالبه گر: یک سنت خوب هم امسال بیش از سالهای دیگر دیده شد، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و در خیابانها بود در بیشتر شهرهای کشور – که بسیار کار شایسته‌ای است – در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای که شنیده شد،…چه بهتر که کسانی که میخواهند افطاری بدهند، با همین سنتی که رائج شده است، افطاری بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانی را که مایلند از افطاری استفاده کنند، در این سفره‌های رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستی، در کوچه‌ها، در خیابانها، در حسینیه‌ها، افطاری میدهند. رهبر معظم انقلاب.۱۳۹۲/۰۵/۱۸

یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان که در سالهای اخیر بیشتر به چشم آمده است سنت افطاری ساده است. به این معنا که معابر و اماکن عمومی در هنگام اذان مغرب آماده ی یک پذیرایی مختصر باشند. نوشتار زیر سعی در بررسی اهمیت این موضوع در فضای اجتماعی دارد.

الف) یکی از شاخص هایی که میتوان روح اسلام را در کالبد یک اجتماع مشاهده کرد در این نکته خلاصه می شود که افراد چقدر خود را جزئی از اجتماع مسلمین می بینند و یا به عبارتی تا چه اندازه جامعه را به مثابه ی یک خانواده می بینند؟ اوج این قضیه در «انا و علی ابوا هذه الامه» و « إنما المؤمنون إخوه » خودنمایی می کند. اگر با رویکردهای جامعه شناسانه هم به این موضوع بنگریم می شود همان حس تعلق خاطر به جمع در یک اجتماع یا همان شعار شهر ما خانه ی ما. حال افطاری ساده اولین نتیجه اش در افزایش همین حس خودنمایی می کند. با توجه به اینکه در یک محیط مشخص همواره منابع محدودند و با توجه به اینکه افطاری ساده هزینه کمتری برای تهیه کننده گان دارد؛ طبیعتا اگر جامعه به آن روی بیاورد به معنای افزایش تعداد افطاری هاست. و این افزایش تعداد افطاری ها به این معناست که در معابر و اماکن عمومی شاهد افطاری دادن ها خواهیم شد. بدون شک یکی از شاخصه هایی که در ذهن هر فرد با محیط خانه اش رقم خورده مکانیست که نیاز هایی مانند تغذیه در فضایی خارج از معامله –بر خلاف غذاخوری ها و امثال آن- بر طرف می شوند. حال زمانی که این نوع افطاری به شخصی روزه دار داده بشود خود باعث تشدید آن رویکرد خانوده ی بزرگ مومنین خواهد شد. و یا به عبارتی همان رویکرد تعلق خاطر به اجتماع را افزایش خواهد داد.

ب) نکته ی بعدی در این زمینه در هر چه بیشتر خاطره انگیز کردن فضای ماه مبارک رمضان نهفته است. یعنی اگر در جامعه ای در یک ماه خاص از سال همیشه در زمانی خاص – هنگام اذان مغرب – افراد در اوج گرسنگی و خستگی با از خود گذشتگی به اطعام دیگران روی می آورند. طبیعتا حتی اگر آن جامعه کافر هم باشد باز به این ماه علاقه مند خواهد شد. و این علاقه ی اجتماعی خود مقدمه تغییرات وسیع و مثبت در امر اجتماع است.

ج) اما نکته ی بعد در ظاهر و شاخص های ظاهری جامعه نهفته است. به واقع این نوع از اطعام در یک ماه خاص از سال و در زمانی خاص از روز چیزیست که حاصل از اندیشه ای اسلامیست. حال اگر کشوری داعیه دار اسلام و پرچمداری اسلام است پس بایستی بتواند ظواهر مورد نیاز را تامین بکند. به طور مشخص یکی از این ظواهر مورد نیاز همین لحظات خاص هنگام افطار است. یعنی به نوعی جامعه ی اسلامی لحظات افطار را به یک تابلو تبدیل می کند و آن تابلو را در ابتدا به خود و سپس هر آنکه از خارج مشغول تماشای اوست نشان می دهد.

د) عده ای هرگاه حرف از افطاری ساده به میان می آید با این توجیه به جنگ این سنت حسنه می آیند که هر کس باید در سطح خود میهمانی بگیرد و کسی که از سطح اجتماعی بالایی برخوردار اگر به سنت افطاری ساده روی بیاورد در واقع دچار نوعی ریا شده است.

نکته ی ایتدایی در این جا نهفته است که ممکن است شخصی در یک میهمانی شخصی غذایی کامل و مطبوع تهیه کند – ودر صورت عدم اسراف- انتقاد شدیدی هم نتوان به آن میهمانی وارد آورد. اما زمانی که بحث از افطار می شود به طور مشخص کسی که میخواهد بیست نفر را در یک میهمانی اطعام کند اگر به افطاری ساده روی بیاورد تعداد میهمان های او میتواند به چند برابر افزایش پیدا کند و مثلا ۱۰۰ نفر را اطعام کند. که این اطعام بیشتر ثواب بیشتری را نیز برای او به ارمغان خواهد آورد. اما فقط مساله ی ثواب شخصی در این قضیه مطرح نیست. بلکه باید توجه کنیم که عمل ما در دیگران تاثیر دارد. واگر ما به افطاری سنگین روی آوردیم مسلما این رویکرد بر روی میهمانان ما نیز تاثیر خواهد گذاشت و به همین صورت در تمام اجتماع این اثرات دیده می شود. و با داشتن این رویکرد به دلیل کمبود منابع خود به خود از کمیت و تعداد افطاری ها کاسته خواهد شد. و این یعنی تمام اثرات مثبتی که افطاری ساده دارد و ذکر برخی از آن ها در بالا آمد در جامعه بوجود نخواهد آمد.
انتهای پیام/ 7250 https://www.asrehamoon.ir/vdcaymn0.49nwm15kk4.html
منبع : پایگاه خبری تحلیلی مطالبه گر
نام شما
آدرس ايميل شما